Czw, 09.07.2015, 9:59
Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński poinformował, że wkrótce wybiera się do kraju, z którego pochodzi potencjalny inwestor w dużą fabrykę samochodów w Polsce. Wcześniej informował, że Polska rywalizuje o tę inwestycję ze Słowacją.
Piechociński nie chciał zdradzić, o jaki kraj chodzi. "Chodzi o to, żeby to była inwestycja z sensem - taka, która zwiększa naszą konkurencyjność, daje nie tylko miejsca pracy, ale daje stosowne przychody. (...) Wybieram się do kraju macierzystego inwestora, bo chcę wzmocnić siłę naszej argumentacji" - powiedział w środę na konferencji prasowej.
Jak informował wcześniej, byłaby to największa fabryka w historii polskiej motoryzacji, a wartość inwestycji to ponad 7 mld zł. Zaznaczył też, że chodzi o inwestora "z górnej półki" oraz "samochód kategorii premium". Pytany, czy może chodzić o inwestora z Indii, nie chciał potwierdzić tej informacji. "Nasi potencjalni partnerzy proszą o wstrzemięźliwość" - zaznaczył.
Wicepremier mówił, że docelowo inwestor chciałby produkować 350 tys. samochodów i rozpocząć produkcję w 2019 r. Jak dodał, inwestor chce rozpocząć budowę fabryki jeszcze przed końcem III kwartału tego roku.
Powiedział, że w tej chwili MG jest na etapie prezentowania potencjalnemu inwestorowi zakresu dopuszczalnej, z punktu widzenia unijnych rozwiązań, pomocy publicznej. "Jestem przekonany, że wybiorą Polskę" - konkludował kilka dni temu Piechociński.
W maju br. media podawały, że Polska znalazła się na krótkiej liście lokalizacji fabryki firmy Jaguar Land Rover, wywodzącej się z W. Brytanii, a obecnie należącej do indyjskiego producenta aut Tata Motors.
Źródła zbliżone do Jaguar Land Rover dodały, że Jaguar Land Rover finalizuje plany budowy nowej fabryki, a na krótkiej liście były 4 kraje: Polska, Słowacja, Czechy i Węgry.
Na początku lipca oficjalnie ogłoszono, że Jaguar Land Rover podpisał porozumienie z Magna Steyr. Na jego mocy w fabryce Magna International w austriackim Grazu będą produkowane samochody Jaguara i Land Rovera. Jakie konkretnie? Tego na razie nie wiadomo.
Jaguar Land Rover został przejęty przez Tata Motors w 2008 roku i od tego momentu rozpoczął się rozwój firmy. W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż została podwojona do poziomu 462 tys. pojazdów, podwojono również zatrudnienie do poziomu 35 tys. osób oraz zainwestowano 10 mld funtów w rozwój nowych modeli i zakładów. Głębokiej modernizacji poddano fabryki w Castle Bromwich, Halewood i Solihull oraz wprowadzono na rynek dziesięć nowych modeli, m.in. Jaguara XE, Jaguara F-TYPE, Range Rovera Evoque czy Land Rovera Discovery Sport.
Jaguar Land Rover obecnie buduje już fabrykę w Brazylii oraz produkuje samochody (na zasadzie joint-venture) w Chinach. Czy lista zostanie wydłużona o Polskę?
Pią, 10.07.2015, 15:10
Śro, 15.07.2015, 15:45
Pon, 20.07.2015, 13:52
Pon, 20.07.2015, 14:54
Wto, 21.07.2015, 12:02
Pon, 27.07.2015, 8:50
Czw, 30.07.2015, 20:11
Wto, 11.08.2015, 11:12
Wto, 11.08.2015, 15:36
Wto, 11.08.2015, 16:28
Wto, 11.08.2015, 21:16
c5tourer napisał(a):"Słowacy wprowadzili ustawę o przymusowym wysiedleniu w przypadku strategicznych inwestycji".
c5tourer napisał(a):nie będzie na naszym rynku stanowił zagrożenia dla takich tuzów jak Arrinera, Syrena Sport i Nowa Warszawa.
Śro, 12.08.2015, 15:11
Pią, 14.08.2015, 9:29
Możliwe, że już za miesiąc włoski koncern Fiat Chrysler ogłosi powrót pandy do Tychów.
Produkowane w Pomigliano d'Arco pod Neapolem małe auto włoskiego koncernu jest jednym z europejskich bestsellerów. Od początku roku do końca lipca sprzedano 101 tys. pand. Według niepotwierdzonych oficjalnie informacji FCA już wkrótce ogłosi, że panda wróci do Tychów. Dla pracowników tej fabryki byłoby to zadośćuczynienie za polityczną decyzję dyrektora generalnego FCA Sergia Marchionne, który w zamian za pomoc dla włoskiej części Fiata musiał dać pracę w ojczyźnie koncernu. Dla Polski może być to jakieś pocieszenie po niedoszłej inwestycji Jaguara. Jakie dokładnie auta będą produkowane w Pomigliano, powinniśmy się dowiedzieć podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, który odbywa się w połowie września. Najpóźniejszy termin to początek marca przyszłego roku, podczas prestiżowego Salon d'Auto w Genewie.
Małe przebojem rynku
Sprzedaż najmniejszych aut w ostatnich miesiącach wystrzeliła. – W tym roku w Europie najprawdopodobniej zostanie sprzedanych 1,2 mln sztuk. Rok później nawet o 50 tys. więcej. Z tego największy udział będą miały Włochy, gdzie rynek wyraźnie się ożywił. Dla Fiat Chrysler Automobiles to doskonała wiadomość, bo Włosi nadal są lojalni wobec Fiata. Szacuję, że w tym roku ma Fiata przypadnie przynajmniej ok 260 tys. sztuk sprzedanych aut, a za rok 300 tys. – mówi brytyjski analityk rynku motoryzacyjnego Nick Gibbs. – To prawda, że jest to mniej niż w roku 2009, kiedy kupujący korzystali z programu dopłat za złomowanie i kupili 500 tys. najmniejszych samochodów. Ale tym razem jest to realistyczny szacunek – dodaje.
500 wiezie Włochów
Ożywienie we Włoszech i wprowadzenie na rynek nowej wersji fiata 500 zdaniem Gibbsa nadal będzie miało korzystny wpływ na cały segment. Widać to już teraz, bo do końca lipca kupiono już 110 tys. sztuk tego modelu. Możliwe, że to zasługa utrzymania ceny na niezmienionym poziomie. Nowy Fiat 500 jest produkowany w Tychach od czerwca. W sprzedaży na rynku włoskim od lipca, na polskim od września. Razem ze starą pięćsetką w ciągu siedmiu miesięcy (styczeń– lipiec) tyska fabryka wyprodukowała ok 130 tys. takich aut. Łącznie z produkowanymi w Tychach fordami ka i lancią ypsilon z fabryki w tym czasie wyjechało prawie 200 tys. samochodów. – Planujemy w tym roku wyprodukowanie ok. 300 tys. aut. Z tego 180–190 tys. to będą pięćsetki – powiedział „Rzeczpospolitej" Rafał Grzanecki z biura prasowego FCA Poland. Najpoważniejszymi konkurentami tyskiej pięćsetki są opel adam i renault twingo, których sprzedaż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2015 r. wzrosła odpowiednio o 8,8 i 39 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2014 r.
Sob, 15.08.2015, 14:24
Sob, 15.08.2015, 19:18
Sob, 15.08.2015, 22:44
Nie, 16.08.2015, 10:58
Pią, 04.09.2015, 12:06
Pią, 04.09.2015, 15:53