Audi Q8 50 TDI Quattro Tiptronic - Gdyby Audi produkowało promy kosmiczne, pewnie już teraz odbywalibyśmy loty załogowe na MarsaJedni pokochali obecne rozwiązania technologiczne i chcą ich jeszcze więcej. Inni uważają, że jest ich już za dużo. Audi jest sprzymierzeńcem tych pierwszych. W Q8 znajduje się około 160 czujników monitorujących pracę samochodu i kierowcy, a dealerzy dostali zakaz używania podkładek pod tablicę rejestracyjną z przodu gdyż może ona zakłócić działanie niektórych z nich.
Drzwi posiadają jeden smaczek stylistyczny (szyby w nich nie mają ramek) oraz praktyczny (ich dół zakrywa próg, chroniąc przed jego zabrudzeniem). Po ich otwarciu Q8 wita i zaprasza nas do wnętrza przesuwając fotel i kierownicę tak, aby maksymalnie ułatwić nam wsiadanie. Wnętrze praktycznie zostało pozbawione fizycznych przycisków. W zasadzie pozostały dwa: do uruchomienia (i zgaszenia) silnika oraz regulujący głośność. Audi nie poskąpiło za to ekranów, mamy ich aż trzy. Pierwszy przed kierowcą i dwa na środku konsoli. Dolny to w zasadzie panel kontrolny, a górny umożliwia dostęp i wyświetla wskazania m.in.: nawigacji, czy multimediów. Oba dotykowe, jednak nie tak jak przyzwyczailiśmy się w smartfonach. Wirtualne przyciski udają te fizyczne i musimy je faktycznie nacisnąć (a nie dotknąć) żeby wywołać żądaną funkcję. Kierowcę od pasażera odgradza wysoki i bardzo szeroki tunel środkowy z bardzo płytkim schowkiem w podłokietniku. Ciekawe co Audi pod nim ukryło, że pozostało tak mało miejsca do wykorzystania przez kierowcę?
Q8 ukierunkowane jest na kierowcę i to nie tylko jednego. Pozwala kilku osobom na korzystanie z niego bez każdorazowej konieczności ustawiania wszystkich elementów zapewniających komfort i bezpieczeństwo prowadzenia. -
Q8 pozwala na ustawienie aż 8 profili użytkowników personalizując dokładnie model pod każdego z nich. Możemy ustawić fotel, kierownicę, lusterka, ulubioną stację radiową, temperaturę, podgrzewanie foteli, charakterystykę zawieszenia pneumatycznego, drive selectu czy też parametry działania systemów asystujących kierowcy. Aby aktywować swój profil wystarczy po wejściu do Q8 tylko kliknąć na niego. Dodatkowym profilem jest profil „gościa” przydatny chociażby przy wizycie w serwisie. Nie zmienia on niczego w zapisanych ustawieniach, a pozwala na obsługę samochodu – wyjaśnia Tomasz Piasecki z salonu Audi Auto Special.
Q8 nie jest „kieszonkowym” samochodem, jednak pomimo swoich gabarytów nie musimy mieć dwóch metrów wzrostu żeby go użytkować. Nawet niższe osoby sprawnie zajmą miejsce w kabinie, a chcąc zamknąć klapę bagażnika nie będą musiały podskakiwać (ma programowaną wysokość otwarcia). Zapinamy pasy i jedziemy (po ruszeniu pasy delikatnie dociągają się, aby lepiej przylegać do naszego ciała). Do napędu wykorzystano sprawdzoną już 3 litrową jednostkę diesla w układzie V6, która generuje 286 KM. Nie tylko brzmi ładnie, ale pozwala na dynamiczną i bezstresową jazdę. Nie jest to model z aspiracjami sportowymi, ale lepiej od czasu do czasu zerknąć na prędkościomierz, bo ani nie będziemy czuć, ani słyszeć, że nasza prędkość niekoniecznie jest w granicach dozwolonej na odcinku drogi którą przejeżdżamy. Z silnikiem współpracuje dobrze znana automatyczna skrzynia Tiptronic. W Q8 dodatkowo nie musimy pamiętać żeby przed wyłączeniem silnika, przełączyć ją na „parking”. Zrobi to za nas, bez względu na to czy jechaliśmy do przodu czy cofaliśmy. Aby ręcznie go włączyć, służy do tego przycisk na lewarku zmiany biegów. Całości dopełnia napęd Quattro (napędzane są wszystkie koła) z centralnym mechanizmem samoblokującym, standardowo przenoszącym moc w stosunku 60% na tylną oś i 40% na przednią. W sytuacjach zagrażających utracie przyczepności automatycznie rozdzielana moc jest na te koła, które najbardziej jej wymagają. Działa doskonale, nie wymuszając nawet najmniejszej potrzeby korekty przez kierowcę.
Zawieszenie pneumatyczne (znane chociażby z modelu Q5) w Q8 zyskało jeszcze większy zakres regulacji. Spisuje się bardzo dobrze precyzyjnie odgadując charakterystykę naszej jazdy oraz podłoże po którym się poruszamy. Jeżeli tylko wjedziemy na nie utwardzoną drogę, tak zmieni jego parametry żebyśmy nie odczuwali jej nierówności.
Q8 jest zwrotniejsze niż wynikałoby to z jego gabarytów dzięki zastosowaniu wszystkich kół skrętnych (na niskich prędkościach koła tylnej osi automatycznie skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, a przy wysokich w tą samą). Pozwala to nie tylko sprawniej zaparkować, ale również przyczynia się do jeszcze większej pewności w prowadzeniu modelu.
Całość:
Test: Audi Q8 50 TDI Quattro Tiptronic