Sob, 18.06.2005, 19:11
Sob, 18.06.2005, 20:35
Sob, 18.06.2005, 20:59
Sob, 18.06.2005, 21:06
GrzeĹ›q napisał(a):ĹşrĂłdĹ‚o: zdjÄ™cia wĹ‚asne
Sob, 18.06.2005, 22:06
Nie, 19.06.2005, 13:31
Nie, 19.06.2005, 14:08
Nie, 19.06.2005, 22:55
Nie, 04.09.2005, 13:00
Czw, 08.09.2005, 9:00
Sob, 24.09.2005, 8:56
Pon, 26.09.2005, 19:38
Pią, 12.04.2024, 16:16
Pią, 12.04.2024, 19:02
Formuła Škoda (cz. Formule Škoda) – nieistniejący już cykl wyścigów samochodowych, rozgrywany na terenie Czechosłowacji jednomiejscowymi samochodami MTX wyposażonymi w silniki Škoda.
Historia
Na 1971 FIA zwiększyła regulaminowy limit pojemności silników samochodów Formuły 3 do 1,6 litra. Wywołało to zamieszanie w krajach socjalistycznych z powodu braku odpowiednich jednostek. W związku z tym w Czechosłowacji postanowiono powołać serię wyścigową wykorzystującą dostępne silniki. W nowo powołanej serii założono stosowanie samochodów w większości opartych na Škody 110L z nadwoziem MTX i zabroniono zespołom modyfikacji silników (z wyjątkiem wałka rozrządu, rury wydechowej i stopnia sprężania).
Jednostki zastosowane w MTX 1-01 były obrócone o 180 stopni w porównaniu do seryjnej wersji. Poza silnikiem standardowa była również czterostopniowa skrzynia biegów, także pochodząca ze Škody 110L. W porównaniu do seryjnych silników zmieniono gaźniki (Jikov 32 BST-21). W późniejszych latach zmodyfikowano również układ wydechowy i wymieniono filtr oleju. Nadwozie było oparte na kratownicy przestrzennej z rurami o grubości 32 mm, a osadzona na nim karoseria – wykonana z włókna szklanego. Samochód ważył około 400 kg i osiągał ponad 160 km/h. W teście na torze w Brnie pojazd osiągnął średnią prędkość 127 km/h.
Samochód został zaprezentowany w 1970 roku podczas Grand Prix Brna, a po zebraniu pozytywnych recenzji rozpoczęto produkcję niewielkiej serii, aby być gotowym na 1971 rok. Pierwszy wyścig według przepisów Formuły Škoda odbył się 16 maja 1971 roku.
W okresie trwania serii dokonano kilku zmian regulaminowych: w 1975 roku zwiększono możliwości przeróbek układu wydechowego, a dwa lata później pozwolono na modyfikację kół i wymiarów nadwozia. W 1981 roku wprowadzony został model MTX 1-05 z silnikiem Škody 105, natomiast w 1989 roku zadebiutował MTX 1-10 z jednostką Škody Favorit 136L.
Po rozwiązaniu seria ewoluowała następnie w Formułę 1400 (Dywizja 3).
Mistrzowie
Rok Kierowca Samochód
1974 Czechosłowacja Jiří Červa MTX 1-01-Škoda
1977 Czechosłowacja Adolf Fešárek MTX 1-01-Škoda
1978 Czechosłowacja Jiří Mičánek MTX 1-01-Škoda
1979 Czechosłowacja Jan Kačer
1980 Czechosłowacja Jan Kačer
1981 Czechosłowacja Jan Kačer
1982 Czechosłowacja Jindřich Šafránek
1983 Czechosłowacja Jan Kačer MTX 1-05-Škoda
1984 Czechosłowacja Josef Krečmer
1985 Czechosłowacja Jan Kačer
1986 Czechosłowacja Jan Kačer
1987 Czechosłowacja Stanislav Škarda
1988 Czechosłowacja Jan Kačer
1989 Czechosłowacja Jan Kačer
Pon, 15.04.2024, 16:04
Wto, 16.04.2024, 17:06
Sob, 20.04.2024, 17:09
Nie, 21.04.2024, 12:50
Pon, 22.04.2024, 17:51
Sob, 27.04.2024, 17:06