O moja bryka!!!!
Egzemplarz, który wygrał w 1994 Le Mans w barwach Dauera.
Porsche 962 C (1985)
Porsche 962 EAF 001 (1990)
Pomysł na wypuszczenie Porsche 962 na drogi narodził się w samej firmie Porsche w 1990 roku. Na zlecenie Ulricha Beza (dyrektora technicznego Porsche, dziś chyba Aston Martin) dr Peter Tutzer (kierownik działu rozwoju) zbadał sprawę i obliczył, że jest to kompletnie nie opłacalne przedsięwzięcie. Wtedy Jochen Dauer zainteresował się sprawą i postanowił przerobić to auto. Porsche wspomagało wysiłki byłego kierowcy wyścigowego i m. in. pomogło w uzyskaniu homologacji tego bolidu do klasy GT. Przebudowano karoserię i w 1994 roku auto wystartowało w Le Mans i wygrało je.
Wersja drogowa zaczęła się ukazywać w 1996 roku. Nadwozie zaprojektował Achim Storz. Udało mu się je tak stworzyć, że jest dużo bardziej funkcjonalne od wersji wyścigowej, a jednocześnie oddaje styl tego auta. Zmalał współczynnik oporu powietrza Cx z 0.50 do 0.31. Z tego co wiem produkcja skończyła się na 50 egzemplarazch, które dostał w swoje "łapy" Dauer. W założeniu na początku produkcji wszystkie wersje miały mieć kierownicę po prawej stronie tak jak oryginał, ale pod koniec produkcji Dauer ugiął się pod naciskiem klientów i zbudował też modele z kierownicą po właściwej stronie. Każdy z 50 modeli ma większość podzespołów z oryginalnego auta i w pamięci komputera pokładowego każdego egzemplarza jest zapisana informacja, gdzie dana sztuka startowała, kto był kierowcą i które zajęła miejsce. Konstrukcja zawieszenia jest identyczna z oryginałem. Z przodu wahacze poprzeczne, z tyłu wahacze podłużne, tytanowe sprężyny śrubowe i z tyłu, i z przodu. Regulacja twardości, a także wysokości w zakresie 100 mm (to czym ostatnio chwaliło się Enzo). Podobnie jak w McLarenie BMW F1 i tutaj nie ma żadnych ABS'ów i poduszek powietrznych. Za to jest klimatyzacja, która chłodzi kierowcę, ponieważ silnik wytwarza tyle ciepła, że normalny człowiek długo by nie wytrzymał w kabinie bez tego urządzenia. I teraz gwóźdź programu: silnik. Jednostka B6 (bokser) po kapitalnym remoncie w każdym egzemplarzu. Silniki są oryginalne. Pojemność 2994 ccm, DOHC, sucha miska olejowa, katalizator i dwie turbosprężarki, wielopunktowy wtrysk paliwa. Moc maksymalna 730 KM przy 7000 obr./min.. Moment obrotowy 700 Nm przy 5000 obr./min. Co ciekawe moc można zwiększyć wciskając w kokpicie magiczny guziczek. Zmienia się wtedy ciśnienie pracy zaworu upustowego i moc wzrasta do 850 KM. Oczywiście jest to moc ograniczona czasowo, a właściwie wytrzymałością temperaturową turbosprężarek. Aby jakoś sensownie operować tą mocą auto jest wyposażone w 5-stopniową, manualną skrzynię biegów. Aby wyhamować tego potwora zastosowano węglowe, wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 355 mm (ceramiczne siadają tu na robocie) i czterotłoczkowe zaciski. Hamowanie z 200 km/h do 0 zajmuje 5.00 s. Natomiast ostre wciśnięcie hamulca przy 300 km/h powoduje wygenerowanie energii równoznacznej 2000 KM. Tak jak
Wilu wyżej napisał od 0 do 100 km/h bolid przyśpiesza w 2.80 s, natomiast do 200 km/h w 7.30 s. Prędkość maksymalna wynosi 404 km/h. Warto tutaj wspomnieć o dośc małej masie wynoszącej zaledwie 1080 kg, wersja z Le Mans ważyła 1016 kg, a więc przyrost masy jest relatywnie niewielki. Aby podnieść pokrywę silnika konstruktor przewidział elektrohydrauliczny system podnoszenia.
Niewątpliwie jest to najlepszy samochód sportowy jaki pojawił się na drogach, gdyż 962 C wygrało najwięcej wyścigów z pośród wszystkich aut sportowych bez względu na podział na kategorię. Założę się też, że przez wiele lat żaden samochód sportowy nie będzie mu dorastał do pięt. Poprostu tak jak Veyron jest z innej bajki jeśli chodzi o auta GT, tak 962 Le Mans jest z innego świata jeśli chodzi o auta sportowe. Szkoda, że ten samochód to już historia.
Dauer 962 Le Mans
Silnik: 6-cylindrowy, bokser, DOHC, 24-zawory, wielopunktowy wtrysk paliwa,
dwie turbosprężarki KKK, sucha miska olejowa, katalizator, pojemność 2994 ccm
Moc maksymalna: 730 KM przy 7000 obr./min. (chwilowo 850 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 5000 obr./min.
Napęd: na koła tylne
Skrzynia biegĂłw: 5-biegowa, manualna
Hamulce: węglowe tarcze wentylowane o średnicy 355 mm,
4-tłoczkowe zaciski
Opony: przód - 285/30 ZR 18, tył - 335/30 ZR 18
Masa własna: 1080 kg
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 2.80 s
Przyśpieszenie 0-200 km/h: 7.30 s
Prędkość maksymalna: 404 km/h
foto:
http://www.ultimatecarpage.com i mĂłj dysk