Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 0:43




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
1964 Porsche 904 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7459
Miejscowość: Warszawa
Post 1964 Porsche 904
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

FILM:
http://www.jaylenosgarage.com/cars/porsche/1964-porsche-904-gts/index.shtml
Cytuj:
Wraz z pojawieniem się Carrery GTS, znanej na całym świecie jako 904, zaczęła się w 1963 r. w Zuffenhausen nowa era. Porsche z plastiku - tego jeszcze nie było! Model ten otwierał długą serię odnoszących sukcesy samochodów wyścigowych i był jednym z ostatnich prawdziwych przedstawicieli gatunku pojazdów, którymi można było w sobotę pojechać po bułki, w niedzielę wygrać wyścig, a w poniedziałek udać się do biura

Budując w 1963 r. model 904, Porsche obrał nową drogę: jego nadwozie składało się z tworzywa sztucznego, a dokładnie z palatalu , a więc z żywicy poliestrowej wzmocnionej włóknem szklanym. Trochę doświadczenia z włóknem szklanym Porsche zdobył konstruując w 1962 r. samochód wyścigowy Formuły 1 typu 804. Jednak tutaj nadwozie z tworzywa sztucznego służyło tylko jako pokrycie niosącej ramy rurowej. W przypadku modelu 904 Porsche chciał osiągnąć więcej: konstrukcja nadwozia coupé z włókna szklanego miała przyczynić się do istotnego wzrostu wytrzymałości pojazdu.

Projekt nadwozia Carrery GTS - tak oficjalnie nazwano model 904 - wyszedł spod ręki Ferdinanda Alexandra Porsche. Jedynymi parametrami, które musiał wziąć pod uwagę, były mała wysokość 1,06 m oraz rozstaw osi 2300 mm. Ten najstarszy syn Ferry'ego Porsche, zwany Butzi, oparł się na samochodzie wyścigowym 718 z 1961 r., ale jego nowy projekt wypadł o wiele bardziej harmonijnie. 904 był w końcu samochodem GT, a nie prototypem fabrycznym! A jeśli samochód miał być GT, to musiał ładnie wyglądać, w końcu trzeba było sprzedać 100 sztuk - a to było możliwe tylko wtedy, gdy podobał się kupującym. Niejeden potencjalny nabywca 904 nie miał żadnych ambicji sportowych. Szukali szybkiego samochodu szosowego, który dawałby prawdziwą przyjemność jazdy i dzięki Porsche 904 zostali obsłużeni jak najlepiej.

Wszystkie 100 egzemplarzy, których wymagały przepisy CSI dotyczące homologacji jako GT, musiało być gotowe na rozpoczęcie europejskiego sezonu wyścigowego 1964, dlatego też powstały w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Między prezentacją 26 listopada 1963 r. pierwszych trzech 904 a dostarczeniem do klienta pierwszego egzemplarza 16 stycznia 1964 r. upłynęło zaledwie 6 tygodni. Nic dziwnego, że przy cenie 29 700 marek Porsche bez problemu sprzedał klientom 90 egzemplarzy tego modelu (10 samochodów zakład zatrzymał na razie do celów wyścigowych).

Równolegle z pracami nad projektem 904 zajmowano się następcą modelu 356, którego sprzedaż rozpoczęto jesienią 1964 r. pod oznaczeniem 911. Tak oto mała firma, jaką był Porsche, realizowała dwa ambitne projekty.

Zanim w Zuffenhausen odkryto, jak i gdzie optymalnie połączyć powłokę z palatalu z ramą, wymagało to kilku badań drogowych. Jako pole do doświadczeń służył przede wszystkim tor wyścigowy. Złamanie połączenia przegubowego w zawieszeniu tylnego koła pozbawiło Herberta Lingego i jego wspólnika Gianniego Balzariniego zwycięstwa w Targa Florio w 1964 r. Po złamaniu zawieszenia podczas wyścigu Targa Florio Porsche doprowadził swoje dzieło do końca: Bezpośrednio potem pojechaliśmy przerobionym samochodem do VW do Wolfsburga na tor doświadczalny o nierównej nawierzchni - opowiada Peter Falk, który wtedy pracował w dziale badań drogowych. Następnie Peter Falk wyjaśnia tajemnicę Porsche, związaną ze sprzedażą samochodów wyścigowych prywatnym kierowcom: Nasi klienci wiedzieli, że dostaną zawsze ten sam materiał, jaki miał do dyspozycji zakład. Również wyniki badań, przeprowadzonych na wyboistym torze doświadczalnym w Wolfsburgu, Porsche podał do wiadomości swoim klientom i zgodnie z tymi informacjami większość z nich dokonała poprawek w swoich 904.

Belg Leon Dernier był jednym z klientów, którzy kupili 904. Startował zwykle pod pseudonimem Eldé . Od 1964 r. jeździł Porsche. Po śmierci Eldégo samochód dwukrotnie zmieniał w Belgii właściciela, jednak w ciągu ponad 30 lat nie przejechał więcej niż 20 000 km. Od kilku lat ten egzemplarz z numerem podwozia 904 040 należy do Petera Hofmanna z Kraju Saary, który odnowił go dużym nakładem, starając się zachować jak najwięcej oryginalnych części, a obecnie należy do najlepszych 904 na świecie. A że jego stan jest najbardziej zbliżony do stanu, w jakim opuszczał mury fabryki, to idealnie nadaje się jako ilustracja opowieści o 904.

By nie denerwować klienteli, Porsche podjął decyzję, by w 1965 r. w wyścigach startowały Porsche z silnikami 6-cylindrowymi, zaś prywatnym kierowcom miano oddać pole w klasie 2-litrowych GT. Pierwotnie planowano wyprodukowanie 100 sztuk 6-cylindrowych 904. Ponieważ jednak rozwój w sporcie motorowym był coraz szybszy, Porsche zdecydował się zrezygnować z wyprodukowania serii, a w zamian za to skonstruować zupełnie nowy samochód na sezon 1966. Nowy model 906, nazywany oficjalnie Carrera 6, był w porównaniu ze swoim poprzednikiem niemal klasycznym samochodem wyścigowym, wyposażonym w kratownicową ramę rurową ze stali. Nadwozie z włókna szklanego nie spełniało funkcji nośnej, a zatem mogło być bardzo cienkie, a tym samym lekkie. I właśnie na tę oszczędność w zakresie masy Ferdinand Piëch, zatrudniony tymczasem w dziale wyścigów, zwrócił szczególną uwagę. Na model 904 i jego niezwykłą konstrukcję nie było już miejsca.

Gregor Schulz
tłum. Magdalena Kurkowska
zdjęcia: Andreas Beyer, Porsche

Cały tekst znajdziecie w miesięczniku Automobilista

Dane techniczne:
Okres produkcji: 1964
Wyprodukowanych: 106 szt.
Nadwozie: z włókna szklanego, 2-drzwiowe, 2-miejscowe coupé
Silnik: benzynowy, 4-suwowy, przeciwsobny (boxer), 4-cylindrowy, DOHC, 2 zawory na cylinder, chłodzony powietrzem
Układ zasilania: 2 gaźniki Weber, wolnossący
Średnica cylindra: 92,0 mm
Skok tłoka: 74,0 mm
Stopień sprężania: 9,8:1
Pojemność skokowa: 1966 ccm
Moc maksymalna: 180 KM (132 kW) przy 7200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 201 Nm przy 5000 obr/min
Skrzynia biegów: mechaniczna 5-biegowa
Rodzaj napędu: silnik umieszczony pomiędzy osiami pojazdu, napędza koła tylne
Hamulce: tarczowe na wszystkie koła
Ogumienie: 165 HR 15
Długość: 4090 mm
Szerokość: 1540 mm
Wysokość: 1065 mm
Rozstaw osi: 2300 mm
Rozstaw kół przednich: 1314 mm
Rozstaw kół tylnych: 1312 mm
Masa własna: 640 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 110 l
Prędkość maksymalna: 262 km/h
Przyspieszenie 0-60 mph (0-97 km/h): 5,3 s
Współczynnik oporu powietrza Cx: 0,34


(C) Wikimedia.org
Motorstown.com
Carfolio.com
Cartype.com
Carblueprints.info
Conceptcarz.com
Flickr.com
Jaylenosgrage.com
Moto.pl
Świat wspaniałych samochodów Encyklopedia; red. Kevin Brazendale; Muza, Warszawa, 2001
1000 sportowych samochodów; Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki, 2007

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 06.12.2012, 20:58
Profil

Postów: 1
Post Re: 1964 Porsche 904
904 GTS prezentowane w muzeum Porsche posidało, jako samochód fabryczny, ośmiocylindrowy, 2-litrowy silnik i startowało w Le Mans w 1964 i 1965 roku prowadzone przez parę Mitter/Davis.

_________________
Moje hobby to cubierta sandwich - Pozdrawiam M4r3tika :-)


Nie, 09.12.2012, 23:20
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018