Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 5:56




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[wywiad] Rafał Sonik po Rajdzie Dakar 
Autor Wiadomość
Post [wywiad] Rafał Sonik po Rajdzie Dakar
Cytuj:
Jeszcze kilka lat temu niewielu spodziewało się, że największy polski sukces w Rajdzie Dakar zostanie osiągnięty na quadzie. Rafał Sonik potrafił jednak wyciągać wnioski z każdego kolejnego startu, przez co podczas następnych wizyt w Ameryce Południowej był coraz lepszy, aż w końcu udało mu się rozprawić z – jak wielu sądziło – „niepokonywalnymi” rywalami z lokalnych terenów. W rozmowie z nami krakowianin opowiedział o kulisach tegorocznego Dakaru i czynnikach, które pozwoliły na tak wielki sukces.

Image

WRC: Wygrałeś Dakar, więc można powiedzieć, że jesteś na szczycie tego, co można osiągnąć w rajdach cross-country. Jakie masz teraz plany na dalszą karierę?
Rafał Sonik: Z jednej strony – tak, z drugiej – można pobijać kolejne rekordy. Myślę, że fajnie by było, gdyby udało mi się poprawić statystyki wyśrubowane przez Sebastiena Loeba – w moim przypadku byłoby to dziesięciokrotne wygranie Pucharu Świata.

Jakie są twoje priorytety bezpośrednio do Dakarze?
Nie stać się gwiazdorem tylko jeszcze lepszym zawodnikiem. Niestety niektórzy nasi sportowcy tak mieli, że po dojściu do maksymalnego poziomu, dawali się ponieść sławie i popularności. Chciałbym zmienić percepcję w tym względzie i pokazać, że ogromny sukces, po którym teoretycznie nie można już osiągnąć niczego więcej, może być motywatorem do bycia jeszcze lepszym. To jest tak, że jeśli z dołu patrzy się na górę, na którą chce się wejść, to widać tylko ją. Kiedy jednak się jest już na szczycie, to widać, że dalej są jeszcze inne wzgórza i miejsca, w których można się znaleźć. Trzeba wtedy wyznaczyć sobie nowy cel – dla mnie to jeszcze cięższy trening.

Wcześniej też trzymałeś się tego sposobu myślenia?
Tak, chciałem być coraz lepszy i lepszy, by ostatecznie walczyć o zwycięstwo w Dakarze. Na wcześniejszych etapach motywowała mnie też chęć dokonania niemożliwego – pokonania lokalnych kierowców, którzy są niesamowicie mocni w Dakarze.

Co jest przyczyną ich siły?
Od 2009 roku coraz więcej zawodników z tego rejonu ściga się w Dakarze i w zasadzie całe życie sportowe tych kierowców obraca się wokół tego rajdu. Quady mają tam wieloletnią tradycję, która z powodu sytuacji ekonomicznej rozwinęła się znacznie szybciej niż w przypadku samochodów czy motocykli. Jednośladów praktycznie tam nie było, a rajdy rzadko pojawiały się w tamtym regionie.

Image

Ale w końcu Rajdowe Mistrzostwa Świata od dawna rywalizują w Argentynie.
Tak, ale trzeba pamiętać, że lokalni zawodnicy praktycznie nie mają sukcesów w rajdach. Inne sporty motorowe są słabo rozwinięte, a zawodów quadowych w Argentynie jest bardzo dużo, gdzie startują ich wszystkie rodzaje i przeszło setka zawodników. Od niedawna jest też tam „Dakar Series”– zawody autoryzowane przez organizatora Rajdu Dakar, Amaury Sport Organisation (A.S.O), która reklamuje je hasłem – naucz się jeździć Dakar. Oczywiście trasa tych imprez często pokrywa się z odcinkami głównego rajdu.

Rozumiem, że taka seria powstała ze względów komercyjnych?
Tak, organizator rajdu musi zapłacić A.S.O jakieś 200 tysięcy dolarów za licencję. Podobnie jak Atakama Rally, który w zeszłym roku po raz pierwszy znalazł się w kalendarzu FIM – serii, w której ja jeżdżę. Wszystko po to, żeby reklamować swoją imprezę pod hasłem Dakaru i dobrego przygotowania do niego. To wszystko sprawia, że lokalni zawodnicy nie dość, że mają wieloletnie tradycje, to jeszcze są szkoleni i edukowani, aby lepiej walczyć w Dakarze. Poza tym po sukcesach braci Patronelli wszyscy zobaczyli, że bycie w czołówce na quadach sprawia, iż zawodnik staje się bohaterem narodowym – takim chilijskim czy argentyńskim Adamem Małyszem. To nie tylko zmienia pozycję w społeczeństwie, ale także zupełnie zmienia strukturę sponsorską i wiąże się z dużymi pieniędzmi.

Zatem lokalni zawodnicy ostro się przygotowują do kolejnych edycji Dakaru?
Oczywiście, zwłaszcza że jest to największe stałe wydarzenie sportowe w Ameryce Południowej. To absolutny highlight, który ma także ogromny prestiż polityczny, gdyż wiele rządów i polityków bezpośrednio wspiera rozgrywanie Dakaru.

(c) KATALOG dla kierowców

Cały wywiad: KATALOG dla kierowców - marzec 2015


Czw, 12.03.2015, 19:48
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 16 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018