Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
1949 Tatra 601 Tatraplan Monte Carlo https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=11&t=43651 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Nie, 13.08.2023, 22:44 ] |
Temat postu: | 1949 Tatra 601 Tatraplan Monte Carlo |
Wikipedia.org Autos-Photos Jacques-Leretrait.blogspot.com Flickr.com Auta5p.eu TatraPortal.sk Cytuj: W 1949 roku zbudowano w Kopřivnicach dwa samochody w wersji dwudrzwiowego coupé Tatra 601, znanej też pod nazwą Monte Carlo. Miały podobne nadwozie, z takim samym rozstawem osi 2700 mm, lecz wykonane z lżejszym poszyciem z blach aluminiowych, z wlotami powietrza do chłodzenia silnika po bokach, a nie na górze. Powiększono tylne okna i rozdzielającą je wzdłużną płetwę. Moc silnika o pojemności 2 litrów zwiększono do 62 KM, a prędkość maksymalna wzrosła do 140 km/h. Samochody te brały następnie udział w zawodach sportowych, a na jednym z nich Karel Vrdlovec zwyciężył w sierpniu 1949 roku w Międzynarodowym Austriackim Rajdzie Alpejskim w klasie dwulitrowej (dalsze trzy miejsca zajęły zwykłe T600). Samochody przeznaczone były do udziału w rajdzie Monte Carlo w 1950 roku, lecz ostatecznie nie wzięły w nim udziału. W czerwcu 1951 roku Alois Kopečný zwyciężył jeszcze na T 601 w klasie dwulitrowej w Rajdzie Alpejskim. W 1953 roku w T 601 zamontowano nowy silnik Tatry 603 w układzie V8 o pojemności 2,5 L i mocy 95 KM, co zwiększyło prędkość maksymalną do 160 km/h, a następnie wzmocnioną wersję tego silnika o mocy 120 KM, z którą osiągnął prędkość 176 km/h. Jeden z samochodów T 601 Monte Carlo został zachowany w muzeum fabrycznym w Kopřivnicy. Dane techniczne Producent: Tatra n. p., Koprzywnice, Czechosłowacja Okres produkcji: 1949 Wyprodukowanych: 2 egz. Nadwozie: 2-drzwiowe, 5-6-miejscowe coupé Silnik: typu 600, przeciwsobny, 4-cylindrowy, OHV, chłodzony powietrzem typu 900, przeciwsobny, 4-cylindrowy, OHV, chłodzony powietrzem typu 603A, widlasty, 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem Układ zasilania: gaźnik Solex 32 UBIP (600, 600 rozwiercony, 900) dwa gaźniki Solex 30 UAAIP (603A) Kolejność zapłonu: 1-4-3-2 (600, 600 rozwiercony, 900) 1-3-6-2-7-8-4-5 (603A) Pojemność skokowa: 1952 ccm (600) 2189 ccm (600 rozwiercony) 2439 ccm (900) 2545 ccm (603A) Średnica cylindra: 85 mm (600) 90 mm (600 rozwiercony) 95 mm (900) 75 mm (603A) Skok tłoka: 86 mm (600, 600 rozwiercony, 900) 72 mm (603A) Moc maksymalna: 52 KM (38 kW) przy 4000 obr./min (600) 62 KM (46 kW) przy 4700 obr./min (600 rozwiercony) 64 KM (47 kW) przy 3200 obr./min (900) 95 KM (70 kW) przy 5000 obr./min (603A) Maksymalny moment obrotowy: 158 Nm przy 3000 obr./min (603A) Stopień sprężania: 6,0 (600) 8,0 (600 rozwiercony) 6,5 (603A) Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa, biegi 2-4 synchronizowane Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z tyłu pojazdu, napędza tylne koła Długość: 4540 mm Szerokość: 1670 mm Wysokość: 1520 mm Rozstaw osi: 2700 mm Rozstaw kół przednich: 1300 mm Rozstaw kół tylnych: 1300 mm Prześwit: 220 mm Masa własna: 1090 kg (603A) Ładowność: 405 kg Pojemność układu smarowania: 5,5 L (600, 600 rozwiercony, 900) 6,5 L (603A) Prędkość maksymalna: 140 km/h (600 rozwiercony) 178 km/h (603A) Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s (603A) Zużycie paliwa: 11 L/100 km (600) 11-13 L/100 km (600 rozwiercony) 13 L/100 km (900) Zużycie oleju: 0,3 L/100 km (600, 600 rozwiercony) Instalacja elektryczna: 12 V Ogumienie: 6,00×16" (C) Wikipedia.org Autos-Photos Jacques-Leretrait.blogspot.com Flickr.com Auta5p.eu TatraPortal.sk |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |