Czw, 30.08.2012, 21:00
Witold Rychter (ur. 2 lutego 1902 w Warszawie, zm. 17 marca 1984) – major broni pancernych Wojska Polskiego II RP, inżynier mechanik, pionier polskiego sportu samochodowego, lotnictwa, dwukrotny zwycięzca Rajdu Polski (1938 i 1947), sędzia w zawodach akrobacji lotniczej.
W 1920, jako ochotnik, walczył z bolszewikami, a w 1921 wziął udział w III powstaniu śląskim. W 1934, w stopniu podporucznika ze starszeństwem z 1 lipca 1925 i 99. lokatą w korpusie oficerów rezerwy samochodowych, posiadał przydział mobilizacyjny do Kadry 4 Dywizjonu Samochodowego w Łodzi.
W 1928 wyszkolił się na pilota sportowego w Aeroklubie Warszawskim na samolocie Hanriot H.28. W 1936 ukończył kurs akrobacji lotniczej na samolocie PWS-16bis. Był jednym z pierwszych właścicieli prywatnego samolotu sportowego JD-2bis. Chętnie latał też na akrobacyjnym RWD-10.
W wojnie obronnej Polski '39 był zastępcą dowódcy Samodzielnej Kompanii Czołgów R-35. W czasie okupacji niemieckiej był szefem motoryzacji w Komendzie Obszaru Warszawskiego AK. Walczył w powstaniu warszawskim.
Po wojnie wrócił do pracy w motoryzacji, będąc rzeczoznawcą i biegłym sądowym w sprawach wypadków motoryzacyjnych. W latach 1949–1956 szykanowany, odsunięty od lotnictwa. Powrócił do lotnictwa po 1956, sędziując w krajowych zawodach sportowych akrobacji samolotowej, w 1960 jako przewodniczący sędziowskiego jury.
Autor wielu książek o tematyce motoryzacji i lotnictwa m.in:
Skrzydlate wspomnienia (1980)
Dzieje samochodu (1962)
Doświadczony kierowca radzi (1971)
Moje dwa i cztery kółka (1985)
Współautor polskiego kodeksu drogowego (1960).
Wto, 04.09.2012, 1:06
Pon, 07.01.2013, 13:42
Lee Iacocca (właśc. Lido Anthony Iacocca, ur. 15 października 1924), syn emigranta włoskiego, studiował technologię budowy maszyn, projektowanie zakładów przemysłowych i organizację produkcji. W 1946 r. rozpoczął pracę w Ford Motor Company i doszedł do najwyższego stanowiska - prezesa firmy (w 1970 r.), głównie dzięki sukcesowi Forda Mustanga, którego wylansował. Z dnia na dzień, 13 lipca 1978 r. Henry Ford II wyrzucił go z pracy. Został prezesem Chryslera, będącego na skraju bankructwa. Chcąc pozyskać środki na odnowienie modeli, sprzedał fabryki europejskie i te zakłady amerykańskie, które przynosiły jeszcze zyski, co było posunięciem nieszablonowym. Po wielu zabiegach pożyczki udzielił także rząd USA. Wdrożono do produkcji nową serię oszczędnych aut K-cars, które sprzedawały się znakomicie. Dokładnie pięć lat po rozstaniu z Fordem Iacocca zwrócił rządowi pożyczone pieniądze w kwocie 813 487 500 dolarów - 7 lat przed terminem. W tajemnicy prowadzono też przygotowania do produkcji modelu T-115, który znany jest jako Voyager. Koncepcję tego vana opracował Iacocca. Voyager odniósł ogromny sukces na całym świecie i ugruntował pozycję Chryslera oraz samego Iacocci jako genialnego menedżera. W 1993 r. przeszedł na emeryturę. W 1984 roku Iacocca wydał autobiografię (napisaną wspólnie z Williamem Novakiem), a w 2007 książkę "Where Have All the Leaders Gone".
Pon, 07.01.2013, 15:05
Wto, 17.09.2013, 15:19
Zmarł Eiji Toyoda, twórca ekspansji Toyoty
Były szef koncernu Toyota, Eiji Toyoda, zmarł we wtorek w wieku stu lat - ogłosił koncern. To właśnie pod jego kierownictwem w latach 70. i 80. dokonała się światowa ekspansja japońskiego producenta samochodów.
Toyoda, urodzony w rodzinie założycieli koncernu, był kolejno dyrektorem wykonawczym (w latach 1967-1982), a potem prezesem zarządu (1982-1992), stojąc na czele firmy łącznie przed 25 lat.
- Był promotorem ekspansji Toyoty za granicę - podkreślił rzecznik firmy. Za jego rządów japoński producent podpisał porozumienie o współpracy z amerykańskim konkurentem - General Motors, mówiące o założeniu wspólnych zakładów w Kalifornii. W 1984 roku zakłady te zaczęły produkować pierwsze tototy "made in America". W późniejszych latach Toyota rozpoczęła produkcję własnych aut w stanie Kentucky w USA oraz w Kanadzie. W tym samym czasie zaczęła wytwarzać samochody w Europie - w Wielkiej Brytanii.
Kiedy Toyoda stanął na czele firmy, wytwarzała ona 800 tys. aut rocznie, niemal wyłącznie w Japonii. Kiedy zaś ostatecznie odszedł z zarządu - w 1994 roku - produkcja wynosiła ponad 4,6 mln aut, z czego 735 tys. powstawało w Ameryce Północnej, a ponad 100 tys. w Europie.
Firma założona 1926 roku jako Toyoda Automatic Loom Works Ltd, w 2008 roku pobiła General Motors pod względem sprzedaży, stając się numerem jeden na świecie w branży samochodowej. W 2011 roku utraciła to miejsce, ale odzyskała je w 2012 r. dzięki wzrostowi sprzedaży na niemal wszystkich rynkach, szczególnie w USA.
Czw, 02.04.2020, 14:36
Wikipediapl.Wikipedia.org napisał(a):Tadeusz Marek, poza Polską znany jako Tadek Marek (ur. 1908, zm. 1982) – polski inżynier, konstruktor silników samochodowych.
Pochodził z Krakowa. Przed wojną pracował jako konstruktor w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie, gdzie uczestniczył w pracach nad – tworzonym głównie na potrzeby wojska – motocyklem CWS M111 (zwanym Sokołem 1000). Był również czołowym polskim kierowcą rajdowym. W 1939 roku wygrał XII Rajd Polski w samochodzie Chevrolet Master Sedan[2].
Po wybuchu II wojny światowej inżynier Marek wyemigrował z Polski do Wielkiej Brytanii, gdzie pracował nad rozwojem silnika czołgu Centurion. Po wojnie pracował dla Aston Martin, gdzie zaprojektował dwa silniki. Pierwszy z nich, 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 3,7 litra i mocy 240 KM, stosowany w wyścigowym modelu DBR2 oraz w cywilnych modelach: DB4, DB5, DB6 i DBS; był w produkcji aż do roku 1973. Drugim silnikiem Tadeusza Marka był V8 o pojemności 5,3 litra, który został zaprojektowany w 1968 i napędzał model V8 Vantage. Silnik V8 pozostawał w produkcji aż do roku 2000, czyli przez 32 lata.
Polskiprzemysl.com.pl napisał(a):Ruszyła zbiórka na film o Polaku, który stworzył silniki Astona Martina
Grupa polskich filmowców rozpoczęła zbiórkę na międzynarodowy dokument o Tadeuszu Marku, o którym tak niewielu wie, a który współtworzył sukces światowego giganta motoryzacyjnego.
Tadeusz Marek przed wojną był jednym z twórców słynnych polskich motocykli Sokół i utalentowanym kierowcą rajdowym. Później wyemigrował do Wielkiej Brytanii. Tam zasłynął silnikami sześcio- i ośmiocylindrowymi (V6 i V8) do sportowych samochodów firmy Aston Martin, w tym do modelu DB5 – tego, którym jeździł James Bond. Jego historią od lat pasjonuje się filmowiec Andrzej Ślązak. – Im bardziej poznawałem życie Tadka Marka, tym bardziej fascynowała mnie jego postać – mówi reżyser filmu Andrzej Ślązak – Takie życiorysy są skarbem dla filmowców. To historia nie tylko genialnego inżyniera, ale faceta z krwi i kości, który kochał swoje cygara, szybkie samochody, był też adorowany przez kobiety.
Silniki Aston Martina
Tadeusz Marek zaprojektował dwa silniki dla angielskiego producenta samochodów. Pierwszy z nich to 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 3,7 litra i mocy 240 KM, stosowany w wyścigowym modelu DBR2 oraz w cywilnych modelach: DB4, DB5, DB6 i DBS, był w produkcji do roku 1973. Drugim silnikiem był V8 o pojemności 5,3 litra, który został zaprojektowany w 1968 i napędzał model V8 Vantage. Silnik V8 pozostawał w produkcji, aż do roku 2000, czyli przez 32 lata!!!
W promowanie zbiórki zaangażowali się już Piotr Fronczewski, Krzysztof Hołowczyc, Robert Makłowicz oraz Przemysław Kossakowski. – Pojazd najsłynniejszego filmowego szpiega jest napędzany silnikiem genialnego Polaka.
Jak mówią twórcy, inspiracją do podjęcia tematu był sukces filmu dokumentalnego o polskim rzeźbiarzu, Stanisławie Szukalskim, który jest dostępny na światowej platformie Netflix. – Film o Szukalskim to dowód na to, że możliwy jest sukces filmów dokumentalnych, przywołujących historię wybitnych Polskich nazwisk. Chcemy pójść za ciosem – kwituje reżyser Andrzej Ślązak.
Pierwszy cel zbiórki to plan zdjęciowy w Polsce. Na jego realizację, twórcy zbierają niespełna sto tysięcy złotych. Akcję można wesprzeć pod adresem http://www.pomagam.pl/staloweserce
Zwiastun: https://youtu.be/P4a55-9e0Ow
Nie, 19.04.2020, 13:03
Śro, 15.02.2023, 19:23
Toyota Polska Facebook napisał(a):Z wielkim smutkiem zawiadamiamy, że w wieku 97 lat zmarł Shoichiro Toyoda, Honorowy Przewodniczący Toyota Motor Corporation i prezes Toyota Motor Corporation w latach 1992-1999. Shoichiro Toyoda był synem założyciela koncernu Toyota i ojcem obecnego dyrektora generalnego, Akio Toyody.
Auto Świat napisał(a):Zmarła jedna z najwybitniejszych postaci rodu Toyoda: Shoichiro Toyoda, który zaczynał pracę w firmie 71 lat temu, a przez 57 lat zasiadał w jej zarządzie.
Shoichiro Toyoda miał 97 lat. Był synem Kiichiro Toyody, założyciela Toyota Motor Corporation. Z kolei najstarszy syn Shoichiro Toyody to obecny prezes tego japońskiego koncernu, czyli Akio Toyoda.
Shoichiro Toyoda ukończył Uniwersytet w Nagoi, a później został doktorem inżynierii. Pracę w Toyota Motor Corporation zaczął w 1952 r. 30 lat później został prezesem całego koncernu. W sumie w zarządzie Toyoty zasiadał przez 57 lat, w 2009 r. zostając honorowym prezesem.
Dlaczego firma nazywa się "Toyota", skoro nazwisko jej założyciela brzmi "Toyoda"? Ponieważ Kiichiro Toyoda stwierdził, że słowo "Toyota" będzie łatwiejsze do wymówienia w języku angielskim. Poza tym w japońskiej kulturze cyfra osiem oznacza pomyślność, a do napisania pędzlem kaligraficznym słowa "Toyota" potrzeba właśnie osiem pociągnięć.
Sob, 19.08.2023, 2:04
Sob, 19.08.2023, 16:22
Wikipedia.org napisał(a):Hans Ledwinka (ur. 14 lutego 1878 w Klosterneuburgu, zm. 14 lutego 1967 w Monachium) – austriacki inżynier i konstruktor samochodów.
Hans Ledwinka urodził się 14 lutego 1878 roku w austro-węgierskim Klosterneuburgu w czeskiej rodzinie austriackiego pochodzenia.
Swój pierwszy samochód skonstruował w 1897 roku w Nesselsdorf (obecnie Kopřivnice). W okresie międzywojennym pracował jako konstruktor w zakładach Steyr, a od 1921 roku w Tatra. Do jego pomysłów należało centralna rama rurowa, niezależne zawieszenie, umieszczenie silnika z tyłu, opracowanie silnika chłodzonego powietrzem, wprowadzenie aerodynamicznego kształtu nadwozi oraz łamana oś tylna. Opracował tzw. koncepcję Tatry - silnik chłodony powietrzem, centralna rama rurowa, wahliwe półosie z niezależnym zawieszeniem, która została zastosowana po raz pierwszy w Tatrze 11 w roku 1923. Jego głównymi projektami były aerodynamiczne samochody Tatra 77, Tatra 87 i Tatra 97. W 1933 r. opracował prototyp samochodu V570 z aerodynamicznym nadwoziem i silnikiem z tyłu, który później został splagiatowany przez Ferdinanda Porschego jako Kdf, czyli późniejszy Volkswagen Garbus. Doszło do procesu o plagiat, przerwanego aneksją Czechosłowacji przez Trzecią Rzeszę. Proces o plagiat zakończył się wygraną Tatry w 1961, co postawiło Volkswagena na skraju bankructwa.
Po II wojnie światowej został w maju 1945 roku aresztowany i był więźniem w więzieniu w Nowym Jiczynie. W tym czasie, w 1947 roku brał udział w konsultacjach przy projekcie samochodu Tatra 600 Tatraplan. Za współpracę z Niemcami jako dyrektor techniczny zakładów Tatry, został we wrześniu 1948 roku skazany na sześć lat więzienia, po zwolnieniu w czerwcu 1951 roku wyemigrował do Austrii. W 1992 roku został całkowicie zrehabilitowany przez Sąd Najwyższy Czecho-Słowacji.
Zmarł 14 lutego 1967 roku w Monachium.