Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 9:38




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Co dalej z FCA Powertrain Poland (d. FSM) ? 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post Co dalej z FCA Powertrain Poland (d. FSM) ?
A kilkanaście lat temu śmialiście się z FSO, teraz to samo może spotkać FCA Powertrain Poland (d. FSM) …
francuskie.pl napisał(a):
Stellantis zapowiada grupowe zwolnienia w Bielsku-Białej. Czy fabryka zostanie zlikwidowana?
Małgorzata Kozikowska 2023-02-20

Większość zdolności produkcyjnych fabryki Stellantis FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zostanie najprawdopodobniej zlikwidowana w ciągu najbliższych dwóch – trzech lat. Zaplanowano już pierwsze grupowe zwolnienia. Fabryka ma perspektywy działania do 2025 r. Co będzie dalej – nie wiadomo.

Zmiany, które dotykają cały przemysł motoryzacyjny w Europie dotarły do Bielska Białej. Koncern Stellantis powoli przestawia produkcję na napędy hybrydowe i elektryczne oraz unifikuje wytwarzanie platform w ramach grupy, co powoduje, że niektóre linie w fabrykach a nawet całe fabryki stają się niepotrzebne.

Pracownicy Stellantis FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej otrzymają wkrótce pierwsze wypowiedzenia. Łącznie grupa zwalnianych obejmie około 300 osób. Jest to związane z wygaszaniem produkcji oraz jej reorganizacją.

Największe zmiany dotkną obszar wytwarzania silnika GSE. W dziale obróbki znikną linie produkcji głowicy oraz korpusu silnika, zostanie natomiast linia wału. Montaż silników zostanie przeniesiony w inne miejsce, gdzie będzie realizowany w miejsce silnika Twin Air, po wcześniejszej adaptacji linii.

Silnik diesla 1.3 SDE będzie nadal produkowany, jednak z uwagi na planowane wejście w życie normy Euro 7, jedynie do roku 2025. To oznacza, że ta jednostka zniknie z gamy produktowej za dwa lata.

Część pracowników z Bielska Białej otrzyma możliwość przejścia do pracy do zakładów w Tychach lub w Gliwicach. Warunków na jakich będą mogli zmienić pracę, nie podano. „Ten dzień zapisze się jako czarna karta w wieloletniej bogatej historii zakładu w Bielsku-Białej” – tak informacje o planach dyrekcji skomentowały związki zawodowe.

Stellantis planuje od 2030 roku przestawić się całkowicie na produkcję elektryków. Do tego roku wytwarzanie silników spalinowych będzie stale zmniejszane. Wytwarzanie silników elektrycznych jest dużo prostsza i wymaga zdecydowanie mniej zasobów niż skomplikowanych i złożonych jednostek spalinowych, możemy się więc spodziewać dalszych redukcji zatrudnienia i spadków.

(C) Francuskie.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 21.01.2024, 17:33, edytowano w sumie 2 razy

Wto, 29.08.2023, 9:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Co dalej z Fiat Auto Polska (d. FSM) ?
Stellantis likwiduje fabrykę FCA Poland w Bielsku-Białej
Bielsko-Biała Nasze Miasto: bielskobiala.naszemiasto.pl napisał(a):
Koniec fabryki Fiata w Bielsku-Białej. Pracę straci prawie pół tysiąca pracowników

BIELSKO-BIAŁA. 468-osobowa załoga bielskiego zakładu Fiata (obecnie FCA) straci pracę. To efekt postawienia w stan likwidacji spółki FCA Powertrain Poland, która ma potrwać do końca roku. - Wszyscy tego się spodziewaliśmy (po tym, jak w 2023 roku zwolnionych zostało 300 pracowników FCA – red.). Dlatego pod koniec ubiegłego roku zażądaliśmy ostatecznej informacji, co ze spółką, bo wszyscy pracownicy żyli w niepewności i niewiedzy czy będzie praca, czy jej nie będzie – mówi w rozmowie z DZ Wanda Stróżyk, przewodnicza przewodnicząca Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność” FCA Poland.

Bielska fabryka Fiata zostanie zlikwidowana. Pół tysiąca osób straci pracę
Do końca 2024 roku ma zostać zlikwidowany zakład FCA Powetrain w Bielsku-Białej. Jak wynika z informacji przekazanych przez stronę związkową, pracę straci 486 osób. 3 stycznia, odbyło się spotkanie organizacji związkowych z dotychczasowym dyrektorem FCA Powertrain a obecnie likwidatorem Andrzejem Tokarzem, na którym poinformował on, że przyczyną decyzji o likwidacji jest wprowadzenie przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych i spadek zamówień na silniki spalinowe, czego konsekwencją jest podjęta uchwała o rozwiązaniu spółki.

Jak z kolei podkreśla Wanda Stróżyk, przewodnicza przewodnicząca Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność” FCA Poland, taki scenariusz był spodziewany.

- Wszyscy tego się spodziewaliśmy (po tym, jak w 2023 roku zwolnionych zostało 300 pracowników FCA – red.). Dlatego pod koniec ubiegłego roku zażądaliśmy ostatecznej informacji, co ze spółką, bo wszyscy pracownicy żyli w niepewności i niewiedzy czy będzie praca, czy jej nie będzie. Teraz pracownicy wiedzą na czym stoją. Muszą się z tym pogodzić – mówi w rozmowie z DZ Wanda Stróżyk, przewodnicza przewodnicząca Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność” FCA Poland (dawniej Fiat Auto Poland, a obecnie Fiat Chrysler Automobiles Poland).

Szefowa „Solidarności” dodała, że o likwidacji zakładu związkowcy dowiedzieli się dzisiaj, 3 stycznia. Podejrzewa, że likwidacja potrwa do końca 2024roku, bo do końca marca mają jeszcze być produkowane silniki benzynowe, do maja – diesla.

- Wręczyli nam pismo o zwolnieniach grupowych i we wtorek zaczynamy rozmowy na temat dodatkowych odpraw dla pracowników – podkreśliła Wanda Stróżyk. Zwróciła uwagę, że część pracowników będzie mogła przenieść się – jak podczas ubiegłorocznych zwolnień - do innych zakładów grupy Stellantis, m.in. w Tychach i Skoczowie, gdzie działa Teksid.

Zdaniem związkowców, konieczne jest wypracowanie odpowiednich rozwiązań osłonowych dla pracowników spółki.

- Niezbędne jest ustalenie odpowiedniej wysokości odpraw, w wysokości uzależnionej od stażu pracy. Pozwoliłoby to ograniczyć negatywne skutki społeczno-ekonomiczne wynikające z likwidacji zakładu - zaznacza Związek Zawodowy Pracowników Metalowcy.

W najbliższym czasie likwidator ma przeprowadzić negocjacje warunków ze stroną społeczną, na jakich pracownicy zakończą świadczenie pracy. Terminy zwolnień mają być uzależnione od potrzeb spółki. Pierwsze spotkanie negocjacyjne zaplanowano na 9 stycznia.

Grupowe zwolnienia w bielskiej fabryce w 2022 roku
Jeszcze na początku 2022 roku, w bielskim zakładzie pracowało ponad 800 osób. Wówczas, zarząd spółki zapowiedział, że będzie chciał zwolnić około 300 z nich, w tym 290 osób z produkcji. Podał też przyczynę tak drastycznej decyzji, która została nazywana w zawiadomieniu „zmianą w strukturze zatrudnienia”.

- W wyniku wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE - przytoczyli w 2022 roku uzasadnienie zarządu spółki związkowcy z „Solidarność Podbeskidzie".

Związkowcy podkreślili wtedy, że zwolnienia w FCA Powertrain to efekt działań ekologicznych w Unii Europejskiej. Zarząd koncernu Stellantis podjął wtenczas decyzję o powolnym wycofywaniu się z produkcji silników spalinowych. Ich produkcję chce zakończyć do 2030 roku.

- Ten proces zaczyna się także w Bielsku-Białej, zaczyna się od 300 osób. Boimy się, że proces odejść pracowników w FCA Powertrain będzie skutkował zmniejszeniem produkcji w innych podmiotach, będących dostawcami dla FCA Powertrain - podkreślał w tamtym czasie Jacek Duraj, przewodniczący NSZZ Pracowników - Organizacji Międzyzakładowej FCA Poland S.A. i Spółek w Bielsku-Białej.


(C) Bielsko-Biała Nasze Miasto: Bielskobiala.naszemiasto.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 21.01.2024, 17:31
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018