Cytuj:
Citroën CX to samochód osobowy klasy wyższej-średniej produkowany przez firmę Citroën w latach 1974 – 1991. Wersje nadwoziowe obejmowały czterodrzwiowy fastback i pięciodrzwiowe kombi (Break) produkowane także w siedmioosobowej wersji Familiale. Wersje kombi oraz specjalną Prestige oferowano z wydłużonym nadwoziem i rostawem osi. Zdobył zaszczytny tytuł Samochodu Roku 1975. Jako następca modelu Citroën DS/ID odziedziczył po nim hydropneumatyczne zawieszenie o dużym rozstawie osi, co gwarantowało znakomity komfort podróżowania.
Nazwa pojazdu pochodzi od współczynnika siły oporu aerodynamicznego, oznaczanego powszechnie Cx. Dla tego modelu współczynnik ten osiąga rekordową jak na ówczesne czasy wartość ~0,3.
W samochodzie zastosowano nowatorskie wspomaganie kierownicy DIRAVI, użyte w po raz pierwszy w modelu SM. Charakterystycznym elementem było "zerowanie" pozycji kierownicy oraz zmienna siła wspomagania w zależności od prędkości (wraz ze wzrostem prędkości siła wspomagania malała).
Niska jakość wykonania z początku produkcji, objawiająca się odpadającymi elementami wyposażenia wnętrza, czy nieszczelnością pompy w układzie zawieszenia zepsuły mu reputację, której nie poprawiły nawet turbodoładowane silniki benzynowe zapewniające dobre osiągi.
Samochód przeszedł lekki facelifting w 1985. Metalowe zderzaki zastąpiono plastikowymi, zmieniono lusterka oraz całkowicie odświeżono deskę rozdzielczą.
Najsłabszą wersję napędzał silnik diesla o pojemności 2,2 L i mocy 66 KM, zaś najmocniejszą wersją Citroëna CX był model GTi wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,5 L i mocy 168 KM. Wskutek przejęcia Citroena przez Peugeota, niektóre oferowane silniki pochodziły od Peugeota.
W 1989 roku pojawił się Citroën XM, który zastąpił limuzynę, lecz kombi produkowano jeszcze przez dwa lata.
Dane techniczneProducent: Citroën (PSA), Francja
Okres produkcji: 1974 – 1991
Poprzednik: Citroën DS/ID
Następca: Citroën XM
Segment: E
Konstruktor: Robert Opron
Typy nadwozia: 4-drzwiowy fastback
5-drzwiowe kombi
Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, górnozaworowy, 2 zawory na cylinder, chłodzony cieczą
Ĺšrednica cylindra: 87,9 - 93,0 mm
Skok tłoka: 92,0 mm
Pojemność skokowa: 1985 - 2473 ccm
Stopień sprężania: 7,7 - 9,8:1
21,0 - 22,2:1
Moc maksymalna: 66 - 168 KM
Maksymalny moment obrotowy: 150 - 294 Nm
Układ zasilania: gaźnik, wolnossący
wtrysk, turbodoładowany
wtrysk, wolnossÄ…cy diesel
Skrzynia biegĂłw: 4-biegowa manualna
5-biegowa manualna
3-biegowa automatyczna
Rodzaj napędu: silnik umieszczony z przodu pojazdu, napędza koła przednie
Hamulce: tarczowe na wszystkie koła
Zawieszenie przednie: niezaleĹĽne, podwĂłjne wahacze poprzeczne, elementy hyropneumatyczne, stabilizatory poprzeczne
Zawieszenie tylne: niezaleĹĽne, wahacze wleczone, amortyzatory hyropneumatyczne, stabilizatory poprzeczne
Hamulce: dwuobwodowe, ze wspomaganiem, zasilane z instalacji hydraulicznej zawieszenia kół, tarczowe na wszystkie koła, hamulec ręczny - mechaniczny działa na koła przednie
Ogumienie: przednie 185SR/R14 - 195/70-14, tylne 175 SR/HR14 - 195/70-14
Długość: 4670 mm
4950 mm Break
Szerokość: 1770 mm
1730 mm Break
Wysokość: 1360 mm
1460 mm Break
Rozstaw osi: 2850 mm
3090 mm Break
Masa własna: 1230 - 1490 kg
Ĺadowność: 460 - 500 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 68,2 l
Pojemność bagażnika: 458 L
Ĺšrednica zawracania: 11,8 m
Prędkość maksymalna: 147 - 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 20 - 9,1 s
Cx: 0,35
(C) Flickr.com
Motorbase.com
Histomobile.com
Wikipedia
Carfolio.com
Carblueprints.info
Bibikalki.narod.ru