1976 - 2006 WAZ 2106 Żyguli / Łada 1600
FILM:
Cytuj: WAZ 2106 (Łada 1600) – model samochodu osobowego produkowanego w latach 1976–2006, w ZSRS i Rosji, w zakładach WAZ i później także innych.
Samochód ten stanowił modernizację samochodu WAZ 2103, będącego bardziej luksusową odmianą modelu WAZ 2101 – licencyjnego włoskiego Fiata 124. WAZ 2103 stanowił odpowiednik Fiata 124S Special i napędzany był silnikiem o pojemności 1,5 l. Uznając w ZSRR, że silnik ten posiada potencjał modernizacyjny, opracowano na jego bazie silnik 1,6 l, różniący się przede wszystkim średnicą cylindrów powiększoną z 76 do 79 mm[a]. Wbrew oczekiwaniom, moc wzrosła w niewielkim stopniu (z 75 do 78 KM); mimo to, nowy silnik był najsilniejszą jednostką montowaną w radzieckich samochodach segmentu C, a jego większy moment obrotowy polepszył znacząco dynamikę samochodu. Towarzyszyły temu niewielkie ulepszenia innych podzespołów, m.in. zmiana przełożeń biegów I-III i wzmocnienie sprzęgła i układu hamulcowego[1]. Nadwozie nowego modelu, początkowo oznaczonego 21031, podlegało jedynie ograniczonym zmianom w stosunku do modelu 2103. Przede wszystkim z przodu podwójne okrągłe reflektory zostały umieszczone we wspólnych zagłębionych obudowach z plastiku, podobnie, jak w Polskim Fiacie 125p (Model Roku 1975), przez co chromowana atrapa chłodnicy przybrała kształt prostokątny, pomiędzy blokami reflektorów. Prostokątny kształt otrzymał też znaczek firmowy na jej środku. Kierunkowskazy na bokach przednich błotników przesunięto niżej, na równi z chromowaną listwą, ciągnącą się przez całą długość nadwozia, a na jej końcu, na błotnikach tylnych, umieszczono podłużne szkła odblaskowe. Z tyłu pojawiły się nowoczesne i niespotykane w tym czasie, wielosegmentowe lampy zespolone, łączące światła "stop", pozycyjne, kierunkowskazy, cofania, odblaskowe, a także oświetlenie umieszczanej między nimi tablicy rejestracyjnej. Produkcja Na etapie rozwoju samochód nosił oznaczenie WAZ 21031, wskazujące na modernizację modelu 2103, lecz ostatecznie wszedł on do produkcji 21 lutego 1976 pod nowym oznaczeniem modelu WAZ 2106. Przyczyna zmiany nazwy była propagandowa: fabryka WAZ zobowiązała się wypuszczać co rok nowy model samochodu, a ostatni, 21011, pojawił się w 1974 roku i stanowił jedynie modernizację modelu 2101. Dodatkowo wypuszczenie nowego modelu zbiegło się propagandowo z odbywającym się wówczas XXV zjazdem partii komunistycznej KPZR. W ZSRR model ten otrzymał, podobnie, jak inne samochody serii, nazwę WAZ 2106 Żyguli, natomiast na eksport samochody te sprzedawane były jako Lada 1600 (Łada 1600). W ZSRR potocznie znany był jako "szestiorka" (szóstka) lub "szacha" (slangowo: karta sześć). Model ten był szeroko eksportowany. Produkowano też wersje z innymi, słabszymi silnikami z palety WAZ. Nie przechodził natomiast większych modernizacji. Na przestrzeni lat 80. zmniejszono liczbę elementów chromowanych i zrezygnowano ze świateł odblaskowych po bokach tylnych błotników. W 1986 zunifikowano hamulce tylne, a w 1987 skrzynię biegów z modelem WAZ 2105. Na początku lat 90. zrezygnowano z chromowanych listew bocznych, lecz później je przywrócono. Mimo pojawienia się w latach 80. jego bezpośredniego następcy Łada 2107, model 2106 pozostał w produkcji przez długie lata. Pomimo tego, że w latach 90. konstrukcja samochodu była już przestarzała, nadal cieszył się dużą popularnością na rynku państw poradzieckich dzięki niskiej cenie. W zakładach WAZ zakończono produkcję "szóstki" 28 grudnia 2001, lecz od połowy 2001 roku jego produkcję przeniesiono do IżAwto w Iżewsku (do przełomu 2005/2006). Ponadto, od 1998 do 2006 roku były one montowane w zakładach RosŁada w Syzraniu, a od 2001 w Anto-Rus w Chersoniu na Ukrainie. W zakładach WAZ w Togliatti wyprodukowano 4.175.000 samochodów WAZ 2106 i jego wersji pochodnych.
Wersje 2106 - wersja podstawowa wyposażona w silnik 1.6 21061 - wersja z silnikiem 1.5 od WAZ 2103 (od 1979) 21061-35, 21061-41 - modyfikacje eksportowe z silnikiem 1.5 21061-37 - modyfikacja eksportowa z silnikiem 1.5, energochłonnymi zderzakami i zmienionym oświetleniem (na rynek kanadyjski) 21062 - wersja eksportowa z kierownicą po prawej stronie i silnikiem 1.6 21063 - wersja z silnikiem 1.3 od WAZ 21011 21064 - wersja eksportowa z kierownicą po prawej stronie i silnikiem 1.5 21065 - wersja ze zmodernizowanym silnikiem 1.5, gaźnikiem i błotnikami od WAZ 2105, pięciobiegową skrzynią i ogrzewaniem tylnej szyby 21065-01 - analogiczna wersja ze zmodernizowanym silnikiem 1.6 21068 - doświadczalna wersja dla rozwoju silników WAZ 2108 i WAZ 21083 Dane techniczne Inne nazwy: WAZ-2106 Żyguli (ВАЗ-2106 «Жигули») Lada 1600 (Łada 1600) Producent: WAZ, Togliatti, ZSRS / Rosja Okres produkcji: 1976 - 2006 Poprzednik: Łada 2103 Następca: Łada 2107 Segment: C Nadwozie: samonośne, stalowe, 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan Liczba miejsc: 5 Silniki: WAZ-2106 - gaźnikowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy rzędowy, górnozaworowy OHC, chłodzony cieczą Układ zasilania: gaźnik 2106, później Ozon Pojemność skokowa: 1568 cm³ Średnica cylindra: 79,0 mm Skok tłoka: 80,0 mm Moc maksymalna: 78 KM przy 5400 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 122 Nm przy 3000 tys. obr./min Stopień sprężania: 8,5 Skrzynia biegów: mechaniczna 4-biegowa, biegi do przodu zsynchronizowane, z dźwignią w podłodze Rodzaj napędu: silnik umieszczony podłużnie z przodu, napędzający koła tylne Przekładnia główna: hipoidalna, 4,1:1 Zawieszenie przednie: niezależne - poprzeczne wahacze resorowane sprężynami śrubowymi, hydrauliczne amortyzatory teleskopowe Zawieszenie tylne: oś sztywna, sprężyny śrubowe, drążki reakcyjne, hydrauliczne amortyzatory teleskopowe Hamulce: przednie tarczowe, tylne bębnowe, ze wspomaganiem; hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne Ogumienie o wymiarach 6,45-13R Długość: 4116 mm Szerokość: 1611 mm Wysokość: 1446 mm Rozstaw osi: 2424 mm Rozstaw kół przednich: 1365 mm Rozstaw kół tylnych: 1321 mm Szerokość kanapy tylnej: 1385 mm Prześwit: 170 mm Masa własna: 1045 kg Masa całkowita: 1445 kg Prędkość maksymalna: 154 km/h Zużycie paliwa: 8,5 l/100 km przy V=80 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 16 s
(C) Wikimedia.org Lada.katalog-samochodow.pl Modeli-vazik.ru Gomotors.net Flickr.com Bestsellingcarsblog.com Carblueprints.info Topicalnews.wordpress.com Car-exotic.com AwtoUtro via Youtube.com
|