|
|
Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 10:07
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Autor |
Wiadomość |
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Z tego co wiem, to nie Polecam: http://www.polskie-auta.pl/
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Czw, 05.05.2011, 20:13 |
|
|
lordzofmafia
Postów: 6258 Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
W takim razie ktoś ostro rzeźbił
_________________ Old Opels never die!!! Opel - Wir lieben autos Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel 08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(
|
Czw, 05.05.2011, 20:16 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Szkoda, ĹĽe nie masz foty - znalezisko, ĹĽe ja pi**dolÄ™
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Czw, 05.05.2011, 20:26 |
|
|
lordzofmafia
Postów: 6258 Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
No nie mam niestety. Sytuacja na drodze też nie sprzyjała robieniu fot Z tego co pamiętam na "środkowej" osi miał bliźniaki, a na ostatniej pojedyncze koła... Nawet jak przyjrzeć bliżej się nie miałem...
_________________ Old Opels never die!!! Opel - Wir lieben autos Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel 08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(
|
Czw, 05.05.2011, 20:39 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
W necie taki znalazłem fajnie wygląda
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Czw, 05.05.2011, 20:43 |
|
|
lordzofmafia
Postów: 6258 Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Dokładnie tego widziałem Blachy z powiatu częstochowskiego zgadzają się z miejscem objawienia
_________________ Old Opels never die!!! Opel - Wir lieben autos Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel 08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(
|
Czw, 05.05.2011, 20:46 |
|
|
Ice
Moderator
Postów: 24507
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
O w mordę, miał ktoś fantazję
_________________ | pajacyk.pl • polskieserce.pl | Kliknij raz dziennie. Codziennie.
|
Czw, 05.05.2011, 23:59 |
|
|
kulikowski
Postów: 7383 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
środkowa oś bliźniak chyba ze Stara 642 (lub 742). Niezła zmota
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pią, 06.05.2011, 0:10 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
A takie cóś widzieliście kiedyś?
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Wto, 05.07.2011, 8:07 |
|
|
del78
Postów: 46 Miejscowość: WuWuA
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
tak widzieli prototyp zrobiony przez jednego z zawodników ścigających się w wyścigach płaskich w latach 80-tych silnik nie pamiętam, ale bodajże 2.0 do sprawdzenia w moim przepastnym archiwum w odległej przyszłości
_________________ ZDJĘCIE USUNIĘTE Z PRZYCZYN REGULAMINOWYCH
Zapraszam na stronke:
Uno EVO V GOTOWE
|
Wto, 05.07.2011, 9:34 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
To zapodaj coĹ›, pls
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Wto, 05.07.2011, 9:38 |
|
|
del78
Postów: 46 Miejscowość: WuWuA
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
ale nawet nie wiesz ile byłoby do przejrzenia pół garażu pierwsze gazety mają już po 30 lat
_________________ ZDJĘCIE USUNIĘTE Z PRZYCZYN REGULAMINOWYCH
Zapraszam na stronke:
Uno EVO V GOTOWE
|
Wto, 05.07.2011, 10:07 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
uzbrajam się w cierpliwość, kop, chłopie
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Wto, 05.07.2011, 10:33 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
No i co, del78? Zasoby przekopane? Ubóstwiam FSO 1300 Coupe (mój rocznik ) Cytuj: Po 37 latach trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy, kto i na jakiej nardzie zgłosił pomysł projektu polskiego nowoczesnego samochodu sportowego FSO, dzięki któremu polscy kierowcy mogliby w przyszłości na równi konkurować z zawodnikami zagranicznymi
W opinii pomysłodawców samochód sportowy mógłby stanowić dodatkową ofertę handlową FSO. Ogólnie mówiło się wtedy jednak nie o planach zaprojektowania od podstaw w celu uruchomienia produkcji seryjnej samochodu sportowego, ale na początek, o stworzeniu kolejnego „studium nadwoziowego” będącego zaledwie pierwszym etapem w realizacji dalszych działań.
Od dość szybko sporządzonych założeń konstrukcyjnych i nakreślonego schematu działania, czyli przystąpienia do prac na początku roku 1973, do planowanej prezentacji auta w 1974 r. nie było dużo czasu, dlatego powołany w OBRSO zespół konstrukcyjny musiał działać szybko i niezwykle efektywnie. Optymalnym rozwiązaniem było w tym przypadku skorzystanie z wcześniej rozważanych opcji, czyli zaproponowanej przez Zbigniewa Wattsona bryły nadwozia i wykorzystaniu rozwiązań technicznych zastosowanych w produkowanym od 1971 r. modelu Fiata X1/9.
Patrząc na bryłę tego auta nie sposób nie porównywać go z niemal identyczną, stworzoną w 1972 r. przez Giorgietto Giugiaro. Projekt mistrza „odleżał” się nieco zanim w 1976 r. trafił do produkcji w Anglii, gdzie zaistniał pod nazwą Lotus Esprit. Jednak różnic między polskim prototypem, a produkcyjnym Esprit było wiele. Zasadnicza polegała na materiale, z którego wykonano nadwozia. W przypadku sportowego coupé FSO było ono wykonane z blachy stalowej, natomiast w produkcji poszycia nadwozia Lotusa, w większości wykorzystano tworzywa sztuczne.
Obydwa projekty powstawały mniej więcej w jednym czasie i traktowanie polskiego coupé jako kopii Giugiaro nie jest zasadne. Inspiracją kształtu bryły samochodu Zbigniewa Wattsona nie był konkretny projekt, ale ogólnie panujące wtedy tendencje tzw. „szkoły włoskiej”. Podobne w ogólnej formie nadwozie posiadał również zaprojektowany w 1970 r. przez Nuccio Bertone wspomniany Fiat model X1/9. Bardziej przekonujące i niewątpliwie korzystne jest więc twierdzenie, że było to pierwsza próba nawiązania i czerpania z najlepszych ówczesnych wzorców niż próba skopiowania dzieł mistrzów.
W połowie 1974 r. w dziale Budowy Prototypów w Falenicy powstała zupełnie nowa płyta podłogowa. Zamontowany w prototypie zespół napędowy, jak również kompletne zawieszenie tylne, pochodziły z Fiata 128 w wersji Rally. Zawieszenie przednie coupé zostało skonstruowane w OBRSO od podstaw z wykorzystaniem pochodzących również z Fiata 128 kolumn McPherson, wahaczy przednich oraz kompletnego układu kierowniczego z listwową przekładnią zębatą.
Pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących mechaniki prototypowy samochód sportowy znacznie bliższy był Fiatowi X1/9 niż Lotusowi.
Po zmontowaniu całego samochodu, na początku 1974 r. został on przekazany do dyspozycji Działu Badań Samochodów OBRSO, w celu wykonania badań drogowych. Oczywiście wszędzie wzbudzał ogromne zainteresowanie i zachwyt, ale również powątpiewanie... czy oby na pewno FSO poważnie myśli o produkcji? Kiedy „kurz opadł” zdecydowano, że sportowe coupé powinno trafić tam, gdzie miało być jego właściwe miejsce, czyli do Działu Sportu mieszczące się wtedy przy ul. Międzynarodowej. Niestety, był to nie najlepszy czas. „Numerem jeden” w sezonie rajdowym 1974-75 był Fiat 124 Abarth CSA 2000, na którym Andrzej Jaroszewicz z Ryszardem Żyszkowskim wywalczyli tytuł vice mistrzowski KDL i tytuł Mistrza Polski w klasie 8-13.
W marcu 1976 w OBRSO pojawiły się Lancie Stratos i jaskrawe żółto-zielone coupé, które tak naprawdę wymagało jeszcze wiele pracy, aby móc pretendować do roli „sportowca”, stawało się coraz bardziej zapomniane. Zaprezentowane jako „studium”, skończyło również jako studium, którego czas szybko, a może za szybko przeminął. Nie bardzo wiadomo dokładnie kiedy, ale prototyp został zniszczony jako nie rokujący.
Pytanie, co projekt wniósł do rozwoju polskiej motoryzacji i czy znaczeniowo można porównać go z Syreną Sport? Odpowiedź: tak naprawdę wniósł niewiele. Poza entuzjazmem ludzi, którzy go tworzyli i garstką, która miała okazję go zobaczyć, nie wykorzystano z niego nic poza układem chowanych reflektorów, które znajdowały się w zbudowanym w 1977 r. Ogarze, nie przeniesiono z niego żadnego innego rozwiązania.
Był to jednak praktycznie pierwszy w powojennej historii własny projekt samochodu, który wizualnie nie różnił się od najbardziej oddziaływujących na wyobraźnię zachodnich aut sportowych. Problem polegał jednak na tym, że udział w sporcie wiązał się z wymaganą regulaminowo określoną ilością produkowanych seryjnie aut. Należało więc najpierw zatwierdzić projekt coupé do produkcji, wykonać go w pewnej ilości egzemplarzy i wtedy dopiero myśleć o zgłoszeniu w F.I.A. moto.pl
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 26.10.2011, 9:52 |
|
|
kulikowski
Postów: 7383 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
najbardziej żal, że nie zachował się
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 26.10.2011, 14:48 |
|
|
del78
Postów: 46 Miejscowość: WuWuA
|
Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
kulikowski napisał(a): najbardziej ĹĽal, ĹĽe nie zachowaĹ‚ siÄ™ jestem prawie pewien, ĹĽe w w okolicach roku 99 widziaĹ‚em to auto na lawecie wraz z innymi prototypami FSO i FSM jadÄ…cej po Warszawie, bodajĹĽe byĹ‚ to Star z naczepÄ… jechaĹ‚em obok autobusem i zamurowaĹ‚o mnie, tym bardziej, iĹĽ wtedy byĹ‚em Ĺ›wiadomy naszych polskich projektĂłw z lat wczeĹ›niejszych a co do moich archiwĂłw to ostatnio je przekopywaĹ‚em i widziaĹ‚em ten artykuĹ‚, ale przyznaje siÄ™, ĹĽe nie braĹ‚em tej gazetki do skanu sprĂłbuje siÄ™ poprawić
_________________ ZDJĘCIE USUNIĘTE Z PRZYCZYN REGULAMINOWYCH
Zapraszam na stronke:
Uno EVO V GOTOWE
|
Czw, 27.10.2011, 8:47 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Spoko, czasem warto poczekać
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Czw, 27.10.2011, 9:16 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Cytuj: Pytanie, co projekt wniósł do rozwoju polskiej motoryzacji i czy znaczeniowo można porównać go z Syreną Sport? Odpowiedź: tak naprawdę wniósł niewiele. nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Wystarczy spojrzeć na drzwi, które 5 lat później pojawią się w Polonezie czy zapowiadający stylistycznie go- tył.
|
Pią, 28.10.2011, 13:55 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Fiat 125p Rally Prototyp fot. Wojtek Janus Z prywatnego archiwum Jacka Skibińskiego Kronika Rajdów via FB
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Wto, 09.10.2012, 9:54 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 07.11.2012, 14:06 |
|
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |