Pią, 11.09.2009, 23:35
RR ltd Co. napisał(a):wiecie moĹĽe, gdzie przeniosĹ‚a siÄ™ ekspozycja z Norblina z ul. Ĺ»elaznej w Warszawie?
Tam był m.in. Beskid
Słyszałem również, że niezłą ekspozycję starych samochodów miało Muzeum Techniki - wiecie może, gdzie można ją znaleźć?
Sob, 12.09.2009, 9:25
Pią, 16.10.2009, 8:20
Pią, 20.11.2009, 16:14
Pią, 20.11.2009, 21:04
Sob, 21.11.2009, 0:01
Le Cobusier napisał(a):gdzieĹ› to CC na forum juĹĽ byĹ‚o
Osiek napisał(a):Hmmm, jest zdublowany temat Tutaj albo w concept-carach
kulikowski napisał(a):teĹĽ widziaĹ‚em gdzieĹ› taki temat ...
[EDIT]:
znalazłem coś takiego w rozdziale Concept Cary (d. Prototypy):
http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=30&t=4149&p=75139&hilit=+Polska+motoryzacja#p75139
założony przez Cheetaha, zaktualizowany przez Oldtimera125p i Le Cobusiera
Pon, 23.11.2009, 16:43
Pon, 23.11.2009, 17:44
halosza napisał(a):PiÄ™ciodrzwiowe CC byĹ‚oby mega konkurencjÄ… Tico.
Pon, 23.11.2009, 23:14
sebastianadam napisał(a):halosza napisał(a):PiÄ™ciodrzwiowe CC byĹ‚oby mega konkurencjÄ… Tico.
Standardowe Cinquecento jest długości Tico, więc to by było na pewno dłuższe od Tico.
P.S. To siÄ™ nazywa kombi.
Wto, 24.11.2009, 14:51
halosza napisał(a):Kombi powinno mieć bagaĹĽnik na wiecej niĹĽ jednÄ… walizkÄ™. Tico to teĹĽ kombi?
DuroneK napisał(a):cinquecento kombi jeszcze niedawno jeĹşdziĹ‚o po polsce,
Czw, 26.11.2009, 22:38
Sob, 26.03.2011, 0:49
W Warsztacie Doświadczalnym Polskiego Związku Motorowego w Warszawie zbudowano prototyp małego samochodu osobowego o sportowym nadwoziu. W marcu 1953 zakończono pracę nad wykonaniem tego pojazdu. W tym okresie kierownikiem technicznym Warsztatu Doświadczalnego był inż. Stefan Gajęcki, znany konstruktor silników i łodzi wyścigowych. Pod jego kierownictwem wykonywano prototyp samochodu. Do napędu użyto adoptowanego silnika łodziowego, typu Gad 500, chłodzonego cieczą (takiego samego silnika użyto w prototypowej rodzinie samochodów Pionier). 2 cylindrowy silnik osiągał moc 23 KM przy 4500 obr/min Samochód nie miał swojego oznaczenia, określano go tylko symbolem silnika. To, że silnik pochodził z pojazdu pływającego, nie czyniło jednak z Gada samochodu o własnościach wehikułu Pana Samochodzika. Brak wielu danych uniemożliwia podanie pełnego opisu technicznego.
Silnik : dwusuwowy, dwucylindrowy z zapłonem iskrowym i przepłukiwaniem zwrotnym
Pojemność silnika : 496 ccm
Moc maksymalna : 23 KM (17 KM) przy 4500 obr/min
Nadwozie : otwarte, bezdrzwiowe o konstrukcji metalowej z płaską dwuczęściową przednią szybą
W 1959 roku, inżynierowie z Huty Stalowa Wola, zaprezentowali na XXVII Międzynarodowych Targach Ponzańskich, prototyp samochodu dostawczego, wyposażonego w elektryczny silnik oraz wykorzystującego kabinę samochodu ciężarowego Star 20. Podobnie jak Stal 300, model ten pozostał w fazie prototypu.
Konstruktorem tego SAMa jest inż. Leon Jakubczyk z chrzanowa. Ta oryginalna konstrukacja napędzna była sinikiem o pojemności 125 cm3, chłodzonym wodą, Samochodzik zużywał przy prędkości 60 km/h 3,5 litra benzymy na 100 km. Rozstaw kół tego samochodu, jest niewiele większy od rozstawu kół... roweru.
Na jednym ze zdjęć obok widać model kabrioletu wykonany z drewna, nie wiadomo, czy konstruktorowi udało się zbudować jeżdżąca wersję tego autka. Miała mieć 2400 mm długości, 880 mm szerokości (!) a zawracać na 5 metrowej szerokości drodze.
ZdjÄ™cia obok nie przedstawiajÄ… pojazdu kosmitĂłw, a jedynie jednÄ… z ciekawszych konstrukcji powstaĹ‚ych w Polsce w latach sześćdziesiÄ…tych... . Jest to samochĂłd Kierownika Biura Nadwozi DziaĹ‚u GĹ‚Ăłwnego Konstruktora w FSO - inĹĽ. StanisĹ‚awa Ĺukaszewicza. Ten maĹ‚y czterokoĹ‚owy samochodzik napÄ™dzany byĹ‚ silnikiem motocyklowym. ByĹ‚o w nim dosyć miejsca dla jednej osoby, i to do wygodnego podróżowania. Nadwozie wykonano z tworzyw sztucznych. SamochĂłd zostaĹ‚ sprzedany w 1969 roku.
W 1963 roku, w ZakĹ‚adach SprzÄ™tu Motoryzacyjnego w Ĺodzi, znanych z produkcji wspaniaĹ‚ego motocykla Junak oraz budowy w 1959 roku prototypu samochodu Smyk, stworzono kolejny prototyp - GryfiÄ™. ByĹ‚ to kolejny polski mikrosamochĂłd, w odróżnieniu od innych konstrukcji, byĹ‚ trĂłjkoĹ‚owcem. Znaczna część konstrukcji oparta byĹ‚a na podzespoĹ‚ach Junaka (zwĹ‚aszcza silnik i tylne zawieszenie). Gryfia mogĹ‚a pomieĹ›cic do trzech osĂłb, siedzÄ…cych koĹ‚o siebie na fotelach znajdujÄ…cych siÄ™ blisko tylnej, a daleko od przedniej osi. Autko napÄ™dzane byĹ‚o jednocylindrowym silnikiem, znanym z Junaka. MiaĹ‚ pojemność 349 ccm i moc maksymalnÄ… 15 KM (11 kW) uzyskiwana przy 5500 obrotach na minutÄ™. TrĂłjkoĹ‚owiec rozpÄ™dzaĹ‚ siÄ™ do okoĹ‚o 70-80 km/h. Wykonano tylko jeden prototypowy egzemplarz, ktĂłry podczas testĂłw nie speĹ‚niĹ‚ oczekiwaĹ„ projektantĂłw - samochĂłd miaĹ‚ skĹ‚onność do przewracania siÄ™ na zakrÄ™tach oraz sprawiaĹ‚ trudnoĹ›ci w parkowaniu i manewrowaniu. PrzyczynÄ… wywrotek, byĹ‚o zĹ‚e rozmieszczenie obciÄ…ĹĽenia, co jest dość trudne w trĂłjkoĹ‚owcu.
Sob, 26.03.2011, 14:02
Nie, 27.03.2011, 22:11
przemek_ag napisał(a):Syrena Sport - jestem pod wielkim wraĹĽeniem Co za kretyn nie wypuĹ›ciĹ‚ jej to produkcji seryjnej MielibyĹ›my piÄ™knego polskiego Oldtimera
Pon, 04.04.2011, 20:50
Śro, 13.04.2011, 17:32
Śro, 13.04.2011, 21:31
Śro, 04.05.2011, 21:28
robertgarage napisał(a):przemek_ag napisał(a):Syrena Sport - jestem pod wielkim wraĹĽeniem Co za kretyn nie wypuĹ›ciĹ‚ jej to produkcji seryjnej MielibyĹ›my piÄ™knego polskiego Oldtimera
była niestety tylko studium , pokazem możliwości konstruktorów
Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, władze nakazały zniszczenie ich wszystkich, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia, dzięki czemu Beskida można dziś oglądać w Muzeum Techniki w Fabryce Norblina w Warszawie i w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie oraz na Politechnice Opolskiej.
Czw, 05.05.2011, 9:33
Pauloz napisał(a):Polska jako kraj socjalistyczny miaĹ‚ produkować samochody dla ludu. W ideologii nie byĹ‚o miejsca na auto sportowe. TajemnicÄ… poliszynela jest, ĹĽe nasze auta nie powinny byĹ‚y byc lepsze od pojazdĂłw naszych "wielkich sojusznikĂłw".
Czw, 05.05.2011, 20:04