Obecny czas: Czw, 14.12.2017, 7:10




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Reklama 

1971 Boeing-GM Lunar Roving Vehicle (LRV) (USA) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5867
Miejscowość: Warszawa
Post 1971 Boeing-GM Lunar Roving Vehicle (LRV) (USA)
lecimy na Księżyc - pierwsze auto poza Ziemią - samochody w kosmosie ... :
Cytuj:
Lunar Roving Vehicle (LRV)
Lunar Roving Vehicle (LRV), zwany też Lunar Rover, jest napędzanym elektrycznie kołowym pojazdem, używanym przez astronautów programu Apollo do poruszania się na Księżycu

Image
Image
Image

Lunar Roving Vehicle (LRV), zwany też Lunar Rover, jest napędzanym elektrycznie kołowym pojazdem, używanym przez astronautów programu Apollo do poruszania się na Księżycu. Służył między innymi do transportu narzędzi, sprzętu naukowego i łącznościowego oraz próbek gruntu księżycowego. Łącznie zbudowano 4 kompletne pojazdy, z czego pierwszy dostarczono na wiosnę 1971r. LRV używany był podczas 3 ostatnich księżycowych lotów programu Apollo (Apollo 15, 16 i 17).

Podwozie pojazdu wykonane było z aluminium, co powodowało, że cała konstrukcja była bardzo lekka (209 kg), a zarazem wytrzymała - całkowita masa ładunku, jaki można było załadować (wraz z dwoma astronautami) wynosiła 490 kg. Długość całkowita LRV wynosiła 3,1 m, wysokość 1,14 m, rozstaw osi 2,29 m, natomiast koła miały średnicę 81,3 cm i szerokość 22,9 cm. Opony wykonane zostały z ocynkowanego drutu fortepianowego i posiadały tytanowe elementy bieżnika.

Każde z czterech kół napędzane było osobnym silnikiem elektrycznym o mocy 0,25 KM (180 W). Energię elektryczną dostarczały dwie 36 V baterie srebrowo-cynkowe o pojemności 121 Ah. LRV osiągał prędkość maksymalną 13 km/h i mógł przebyć łącznie do około 92 km. Ze względów bezpieczeństwa dopuszczano jednak jazdy tylko na odległość do 10 km od lądownika księżycowego - ograniczenie to było podyktowane tym, że w wypadku awarii łazika taką odległość astronauci mogli przebyć pieszo, zachowując niezbędną rezerwę tlenu. Pojazd mógł wspinać się i zjeżdżać po zboczach o nachyleniu do 25 stopni. Dzięki zainstalowanym antenom astronauci mogli podczas jazdy utrzymywać bezpośrednią łączność radiową oraz telewizyjną z Ziemią. Hamulce pojazdu były typowo mechaniczne.

Wykonawcą pojazdu LRV był koncern Boeing Company, a głównym podwykonawcą General Motors. Jednym z głównych konstruktorów był Mieczysław Bekker, polski inżynier pracujący w Stanach Zjednoczonych.

Dane techniczne
Prędkość maksymalna: 13 km/h
Zasięg na jednym ładowaniu: 92 km
Liczba miejsc: 2
Masa pojazdu: około 209 kg
Silnik elektryczny: 4 silniki prądu stałego
Moc maksymalna: 1 KM (0,72 kW), 4x0,25 KM (4x0,18 kW)
Hamowanie odzyskowe: nie
Napęd: na cztery koła
Baterie: AgZn (srebrowo-cynkowe)
Liczba modułów: 2
Parametry jednego modułu: 36 V, 121 Ah
Napięcie systemu: 72 V
Energia zgromadzona w akumulatorach: 8,7 kWh

(C) SamochodyElektryczne.org


Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 17.01.2010, 2:08, edytowano w sumie 4 razy

Czw, 03.09.2009, 23:25
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 63
Miejscowość: Oleśnica
Samochód: MB W124 250D,MB W210
Post Re: 1971 Boeing-GMC Lunar Roving Vehicle (LRV)
Jest wysoko.I to bardzo!


Pią, 04.09.2009, 15:12
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 987
Samochód: RWD
Post Re: 1971 Boeing-GMC Lunar Roving Vehicle (LRV)
a jakie przyspieszenie? ;)

_________________
Motorized - blog dla zmotoryzowanych


Sob, 05.09.2009, 20:51
Profil

Postów: 42
Samochód: hatch RWD PB
Post Re: 1971 Boeing-GMC Lunar Roving Vehicle (LRV)
halosza napisał(a):
a jakie przyspieszenie? ;)


zapewne wbijajace w fotel:P


Wto, 08.09.2009, 20:25
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5867
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1971 Boeing-GM Lunar Roving Vehicle (LRV) (USA)
moje zdjęcia repliki z wystawy "Gateway to Space" w Warszawie z poprzedniej soboty:

Image
Image


Wto, 07.03.2017, 21:04
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com