Czw, 03.09.2009, 23:25
Lunar Roving Vehicle (LRV)
Lunar Roving Vehicle (LRV), zwany też Lunar Rover, jest napędzanym elektrycznie kołowym pojazdem, używanym przez astronautów programu Apollo do poruszania się na Księżycu
Lunar Roving Vehicle (LRV), zwany teĹĽ Lunar Rover, jest napÄ™dzanym elektrycznie koĹ‚owym pojazdem, uĹĽywanym przez astronautĂłw programu Apollo do poruszania siÄ™ na Księżycu. SĹ‚uĹĽyĹ‚ miÄ™dzy innymi do transportu narzÄ™dzi, sprzÄ™tu naukowego i Ĺ‚Ä…cznoĹ›ciowego oraz prĂłbek gruntu księżycowego. ĹÄ…cznie zbudowano 4 kompletne pojazdy, z czego pierwszy dostarczono na wiosnÄ™ 1971r. LRV uĹĽywany byĹ‚ podczas 3 ostatnich księżycowych lotĂłw programu Apollo (Apollo 15, 16 i 17).
Podwozie pojazdu wykonane było z aluminium, co powodowało, że cała konstrukcja była bardzo lekka (209 kg), a zarazem wytrzymała - całkowita masa ładunku, jaki można było załadować (wraz z dwoma astronautami) wynosiła 490 kg. Długość całkowita LRV wynosiła 3,1 m, wysokość 1,14 m, rozstaw osi 2,29 m, natomiast koła miały średnicę 81,3 cm i szerokość 22,9 cm. Opony wykonane zostały z ocynkowanego drutu fortepianowego i posiadały tytanowe elementy bieżnika.
Każde z czterech kół napędzane było osobnym silnikiem elektrycznym o mocy 0,25 KM (180 W). Energię elektryczną dostarczały dwie 36 V baterie srebrowo-cynkowe o pojemności 121 Ah. LRV osiągał prędkość maksymalną 13 km/h i mógł przebyć łącznie do około 92 km. Ze względów bezpieczeństwa dopuszczano jednak jazdy tylko na odległość do 10 km od lądownika księżycowego - ograniczenie to było podyktowane tym, że w wypadku awarii łazika taką odległość astronauci mogli przebyć pieszo, zachowując niezbędną rezerwę tlenu. Pojazd mógł wspinać się i zjeżdżać po zboczach o nachyleniu do 25 stopni. Dzięki zainstalowanym antenom astronauci mogli podczas jazdy utrzymywać bezpośrednią łączność radiową oraz telewizyjną z Ziemią. Hamulce pojazdu były typowo mechaniczne.
Wykonawcą pojazdu LRV był koncern Boeing Company, a głównym podwykonawcą General Motors. Jednym z głównych konstruktorów był Mieczysław Bekker, polski inżynier pracujący w Stanach Zjednoczonych.
Dane techniczne
Prędkość maksymalna: 13 km/h
Zasięg na jednym ładowaniu: 92 km
Liczba miejsc: 2
Masa pojazdu: około 209 kg
Silnik elektryczny: 4 silniki prądu stałego
Moc maksymalna: 1 KM (0,72 kW), 4x0,25 KM (4x0,18 kW)
Hamowanie odzyskowe: nie
Napęd: na cztery koła
Baterie: AgZn (srebrowo-cynkowe)
Liczba modułów: 2
Parametry jednego modułu: 36 V, 121 Ah
Napięcie systemu: 72 V
Energia zgromadzona w akumulatorach: 8,7 kWh
Pią, 04.09.2009, 15:12
Sob, 05.09.2009, 20:51
Wto, 08.09.2009, 20:25
halosza napisał(a):a jakie przyspieszenie?
Wto, 07.03.2017, 21:04