Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne
https://www.samochodyswiata.pl/

1954 Cadillac Fleetwood Sixty Special
https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=14&t=30304
Strona 1 z 1

Autor:  trynid.pl [ Śro, 09.12.2009, 18:28 ]
Temat postu:  1954 Cadillac Fleetwood Sixty Special

Cytuj:
Cadillac Fleetwood Sixty Special 1954

Pierwsze lata powojenne były okresem wielkiej prosperity Cadillaca. Początkowo wyzbył się on swej taniej marki - LaSalle. Potem, w roku 1948, przyszły znaczne zmiany stylistyczne i wreszcie w roku 1949 nowy silnik V8.

Była to górnozaworowa jednostka, nad którą pracowano od niemal 10 lat. Początkowo miał on pojemność 331 c.i. (niespełna 5,5 litra), moc 160 KM (SAE) i stopień sprężania równy 7,5:1. Jednak zwyczajem amerykańskim nie powiększano co roku jego pojemności, ale zwiększano stopień sprężania i wprowadzano wiele usprawnień. Mimo że silnik dalej posiadał żeliwny kadłub, to jednak był o blisko 100 kg lżejszy od porównywalnej jednostki dolnozaworowej ze starszych modeli.

Trzeba przyznać, że w roku 1949 silniki górnozaworowe posiadało naprawdę bardzo niewiele amerykańskich samochodów. Właśnie ten silnik stał się podstawą sukcesu Cadillaca we wczesnych latach 50. Wystarczy dodać, że limuzyny z tym silnikiem przyspieszały od 0 do 60 mph (97 km/h) w 13 sekund, co i w dzisiejszych czasach nie jest złym wynikiem.

Image

W roku 1956 silnik po raz pierwszy rozwiercono do 365 c.i. i wtedy osiągał on już moc 305 KM. Zanim do tego doszło, pierwszy silnik 331-calowy poprawiano na tyle, że w roku 1952 osiągał już 190 KM, w roku 1953 - 210 KM, zaś w roku 1954 - 230 KM. Największą moc, jaką z niego udało się wycisnąć, osiągnięto w roku 1955, kiedy wykręcał 270 KM przy stopniu sprężania 10:1. Tylko specjalnie skonstruowana głowica i wysokooktanowa benzyna mogła sprostać takiemu stopniowi sprężania.

Prezentowany na naszych zdjęciach egzemplarz, to model 60 Special four door sedan z roku 1954. Nie był to najlepszy dla Cadillaca rok. Firma produkowała wtedy trzy serie samochodów: seria 62 z rozstawem osi 129 cali, a w niej 6 typów nadwozi, seria 60 (133 cale ) z tylko jednym nadwoziem - właśnie 4-drzwiowym sedanem i największa seria 75 z rozstawem osi 149,8 cala i trzema rodzajami nadwozi.

Ogólna sprzedaż wyniosła w tym roku 79 363 samochody, co było poważnym spadkiem w stosunku do roku 1953, kiedy sprzedano 109 651 pojazdów. Był to jednak rok, w którym wszystkie firmy, poza Oldsmobilem, zanotowały znaczący spadek sprzedaży, więc nie należy się dopatrywać w tym fakcie innych aspektów poza rynkowymi.

Samochody były lepsze i nieco droższe. Czterodrzwiowy sedan serii 60 z roku 1953 kosztował 4305 $, zaś w roku następnym 4853 $. Jednak klient otrzymywał samochód o dłuższym podwoziu - równym133 cale (rozmiar ten posiadała seria 60 do roku 1949), silnik o mocy 230 KM zamiast 210, w standardzie było też wspomaganie kierownicy. Nadwozie otrzymało nowe zderzaki z dużymi elementami przypominającymi pociski, nazywane potocznie dagmar bumper, przednie światła w kształcie owalnym, przednią szybę zachodzącą na boki nadwozia. Pojawiły się nowe wyloty dwóch rur wydechowych umieszczone w zderzaku, o kształcie dysz wylotowych odrzutowców. Taki system wydechu można potem znaleźć w radzieckich Czajkach. Na tylnych drzwiach znalazło się osiem pionowych listewek ozdobnych, co wyróżnia rocznik 1954.

Cały artykuł: Cadillac Fleetwood Sixty Special 1954

(c) KATALOG dla kierowcĂłw / Automobilista

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/