Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 7:00




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1907 Itala 35/45 HP (I) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post 1907 Itala 35/45 HP (I)
Cytuj:
1907 Itala 35/45 HP (I)

Image
ImageImage
Image
Image
Image
Image
Image
Image

http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/mt_10_07_5.pdf (C) MlodyTechnik.pl

Inżynier Bigio założył w 1904 r. w Turynie firmę, która przez całe ćwierćwiecze była pionierem w konstrukcji samochodów, a swymi sportowymi sukcesami rozsławiła rodzący się przemysł samochodowy na cały świat.

Twórcą pierwszego samochodu tej firmy był świetny konstruktor Matteo Ceirano. Jego samochód miał 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 4502 cm3 i 17,6 kW (24 KM). Matteo Ceirano od początku starał się nadać swoim samochodom sportowy charakter. Jako jeden z pierwszych na świecie Ceirano zastosował w swoim samochodzie do przenoszenia napędu zamiast pasów i łańcuchów - wał napędowy.

Największym sukcesem, którym firma Itala wpisała się do historii samochodów, jest słynny rajd Pekin - Paryż. Książę Scipio Borghese ze swoim mechanikiem Ettore Guizzardim i dziennikarzem Luigi Barzinim pokonał na itali w tym ciężkim i pełnym przygód rajdzie, trwającym od 10 czerwca do 10 sierpnia 1907 r., trasę długości 16 000 km, wyprzedzając drugi zaklasyfikowany samochód, marki Spyker, o dwadzieścia dni.

Zwycięska Itala, model 35/45, był czysto seryjnym samochodem. Miał rzędowy silnik 4-cylindrowy o średnicy cylindra 130 mm i skoku tłoka 140 mm, co dawało pojemność skokową 7433 cm3. Samochód osiągał prędkość 95 km/h i ważył 1370 kg. Przenoszenie napędu na most tylny odbywało się przez stożkowe sprzęgło i 4-przekładniową skrzynkę biegów za pomocą wału napędowego. Oś przednia i tylna były resorowane półeliptycznymi resorami piórowymi. Podawane zużycie paliwa: 1 litr na 3 kilometry. Koła o drewnianych szprychach miały opony marki Pirelli. W nadwoziu znajdowały się pomocnicze zbiorniki i nie było błotników; 300 kg benzyny i 100 kg oleju w zbiornikach wystarczało itali zaledwie na 950 km, dlatego na trasie rajdu urządzono składy paliwa. Oprócz tego Borghese wiózł skrzynię narzędzi, zestaw części zapasowych i tuzin opon z dętkami.

Historyczny samochód jest dziś wystawiony w Museo delTAutomobile Carlo Biscaretti di Ruffia w Turynie. W 1931 r. firma zmieniła nazwę na Itala SACA (Societa Anonyma Costruzioni Automobilistiche), w trzy lata później jednak przestała istnieć.
(C) Pro-auto.history.ru
(C) ItalaCar.com
(C) En.Wikipedia
(C) MuseoAuto.it
(C) Pbase.com
(C) MlodyTechnik.pl
(C) Stare samochody; Wydawnictwo "Sport i Turystyka", Warszawa, 1981
(C) RYCHTER Witold - Dzieje samochodu; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1987
(C) Świat wspaniałych samochodów Encyklopedia; Muza, Warszawa, 2001
(C) Stare-Samochody.eu

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 07.12.2009, 2:01
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018