Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 4:59




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1940-1942 Škoda 903 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7459
Miejscowość: Warszawa
Post 1940-1942 Škoda 903
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image EuroOldtimers.com
Image
Image Flickr.com
Image Skoda-Storyboard.com
Image Pinterest.com
Image
Image
Image
Image Armedconflicts.com
Cytuj:
Škoda 903 to trzyosiowy (6×4) wojskowy samochód terenowy, skonstruowany w 1936 roku w zakładach Škoda, wyprodukowany w krótkiej serii w latach 1940-1941.

Prototypy
W drugiej połowie lat 30. Škoda przystąpiła do skonstruowania własnego terenowego pojazdu wojskowego.

Pojazd oparty był na centralnej rurowej ramie i posiadał trzy osie, z których dwie tylne były napędowe. Moc przenoszona była z czterosuwowego sześciocylindrowego dolnozaworowego silnika umieszczonego podłużnie nad przednią osią o pojemności 2703 cm³ i mocy maksymalnej 44 kW (60 KM), przejętego z modelu Superb. Również oś przednia z wahaczami poprzecznymi i poprzecznym resorem była zaadaptowana z modelu Superb. Osie tylne miały blokadę mechanizmu różnicowego i reduktor, półosie były wahliwe, resorowane jednym resorem półeliptycznym po każdej stronie. Pojazd osiągał maksymalną prędkość rzędu 90 km/h.

W 1936 roku wyprodukowano dwa podwozia, używane podczas prób z prowizorycznymi karoseriami z przednią częścią Škody Superb). W 1938 roku pierwszy prototyp otrzymał otwartą karoserię z rozkładanym dachem brezentowym, typu określanego jako brek, w firmie Dezort z Pilzna, z dwoma siedzeniami z przodu i dwoma wzdłużnymi trzyosobowymi ławkami z tyłu. Samochód miał długość 4600 mm i troje drzwi (jedne w tylnej ściance). Otrzymał też nowy silnik 2914 cm³ o mocy 63 KM. Koła zapasowe przewożono za przednimi błotnikami. Drugi samochód wykończono w 1938 w firmie Dezort z zamkniętym dwudrzwiowym sześciomiejscowym nadwoziem (określanym jako limuzyna). Koło zapasowe przewożono na tylnej ściance. W 1940 roku oba samochody przejęli Niemcy. Jeszcze jeden pojazd został wykończony z nowym nadwoziem w firmie Sodomka w 1943 roku i sprzedany armii Chorwacji.

Wymiary prototypów:
Długość: 4600/5150 mm
Wysokość: 1900 mm
Szerokość: 1800 mm
Prześwit: 225 mm
Rozstaw osi (przód/tył): 2470/920 mm
Rozstaw kół: 1400 mm
Rozmiar opon: 5,50-18
Masa własna: 2200 kg

Produkcja seryjna
Samochody seryjne Škoda 903 powstały na zamówienie Jugosławii, która zainteresowała się w 1940 roku pojazdami Skody i zakupiła partię 136 mniejszych samochodów Škoda Popular 1100.

Podobnie jak prototyp z roku 1936 pojazd wyposażony był w trzy osie, z których dwie tylne były napędowe, z reduktorem terenowym. Moc przenoszona była z czterosuwowego sześciocylindrowego górnozaworowego silnika umieszczonego podłużnie nad przednią osią o pojemności 3137 cm³ i mocy maksymalnej 55,2 kW (75 KM) przy 3300 obr./min, zaadaptowanego z samochodu Superb 3000 OHV ze zmianami. Pojazd osiągał maksymalną prędkość 100 km/h. Nadwozie było odkryte, typu określanego jako faeton, ze składanym do tyłu dachem, dwoma parami drzwi i trzema rzędami siedzeń. Dwa koła zapasowe były przewożone poziomo na bagażniku.

Na początku 1941 roku wyprodukowano 42 egzemplarze Škody 903 (z tego trzy bez nadwozia), lecz na skutek niemieckiej napaści na Jugosławię, nie zostały już dostarczone. Zostały one następnie przejęte przez dowództwo niemieckiej armii (OKH). Pozostałe trzy samochody zostały skarosowane dopiero wiosną 1943 roku w firmie Sodomka, gdzie otrzymały nadwozia typu brek, z dwoma siedzeniami z przodu i dwoma wzdłużnymi ławkami z tyłu. Pojazdy te zostały następnie sprzedane armii Chorwacji, dla jednostek obrony przeciwlotniczej, wraz z czwartą wcześniej wyprodukowaną Škodą 903.

Dane techniczne
Producent: Škoda, Mladá Boleslav, Protektorat Czech i Moraw (Czechosłowacja)
Zaprezentowany: 1936
Okres produkcji: 1940–1941
Wyprodukowanych: 42 egz.
Segment: J/K
Nadwozie: 3-drzwiowy cabriomikrobus, 8-miejscowy
Silnik: benzynowy, 4-suwowy, wolnossący, rzędowy, 6-cylindrowy, OHV, chłodzony cieczą
Układ zasilania: gaźnik Zenith
gaźnik Solex
Pojemność skokowa: 3137 cm³
Średnica cylindra: 80 mm
Skok tłoka: 104 mm
Moc maksymalna: 55,2 kW (75 KM) przy 3300 obr./min
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa, 2-stopniowy reduktor
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła 2. i 3. osi (6×4)
Długość: 5050 mm
Szerokość: 1700 mm
Wysokość: 1850 mm
Rozstaw osi: 2600+920 mm
Rozstaw kół przednich: 1400 mm
Rozstaw kół środkowych: 1400 mm
Rozstaw kół tylnych: 1400 mm
Prześwit: 225 mm
Masa własna: 1480 kg
Ładowność: 700 kg
Masa całkowita: 2200 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 100 L
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Zużycie paliwa: 20-25 L/100 km
Zdolność pokonywania wzniesień: 20°
Instalacja elektryczna: 12 V
Ogumienie: 5.50×18"
Konkurencja: Praga AV
Tatra 93
Mercedes-Benz G4

(C) Wikipedia.org
EuroOldtimers.com
Flickr.com
Skoda-Storyboard.com
Pinterest.com
Armedconflicts.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 01.02.2024, 23:32
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 20 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018