Obecny czas: Czw, 18.04.2024, 16:53




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
1934-1937 Tatra 77/77A 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7455
Miejscowość: Warszawa
Post 1934-1937 Tatra 77/77A
Image
(C) Wikipedia

Image
(C) Autogallery.org.ru

Image
(C) Tatraworld.nl

Image
(C) Resimcenter.com

Image
(C) Jalopnik.com

Cytuj:
Wysiłki konstruktorów zmierzające do zbudowania samochodu o większej mocy, przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa, wytyczyły nowy kierunek w rozwoju samochodów. Jednym z nich były również nadwozia aerodynamiczne. Na Międzynarodowej Wystawie Samochodów w Berlinie w 1934 r. przedstawiono 4 wozy, o których można powiedzieć, że zapoczątkowały rozwój samochodów o kształtach opływowych. Były to modele: Tatra 77, Chrysler Airflow, Steyr 32 PS i jednolitrowy DKW. Każdy z twórców tych modeli rozwiązał techniczny problem aerodynamiki inaczej.

Prototyp Tatry 77, będącej pierwszym produkowanym seryjnie samochodem o opływowym nadwoziu, miał‚ chłodzony powietrzem silnik 8-cylindrowy w układzie widlastym, umieszczony z tyłu pojazdu. Po podniesieniu płetwiastej maski silnik stawał się łatwo dostępny. Skrzynię biegów przesunięto przed most tylny, takiego też rozwiązania używa się do dziś prawie we wszystkich samochodach z silnikiem umieszczonym z tyłu. Rama składała się z centralnego elementu nośnego o konstrukcji skrzynkowej, na poprzeczkach którego było przymocowane opływowe nadwozie o znakomitym kształcie, wykorzystujące całÄ… szerokość samochodu. Dzięki temu na przednim i tylnym siedzeniu mogły siedzieć obok siebie trzy osoby.

Wystawiony prototyp posiadał mechanizm kierowniczy usytuowany centralnie, a siedzenia obok kierowcy były cofnięte trochę do tyłu, tak aby nie przeszkadzały wnęki kół [podobne rozwiązanie pojawi się ok. 40 lat później w samochodzie Matra-Simca Bagheera]. Za tylnym siedzeniem, między skrzynią biegów, sprzęgłem i napędem wahliwych półosi była duża przestrzeń bagażowa. Koło zapasowe i akumulator znajdowały się między kołami przednimi. Tatra wykazała swoim modelem 77, że wyprodukowanie silnika chłodzonego powietrzem przestało już być problemem technicznym. Przy średnicy cylindrów 75 mm i skokiem tłoka 84 mm 3-litrowy silnik rozwijał moc 44,1 kW (60 KM) przy 3500 obr/min, co wystarczało dla osiągnięcia 145 km/h.

Po pierwszej serii, liczącej 105 sztuk, wypuszczonej w 1934 r., dla poprawy przyspieszenia powiększono średnicę cylindrów do 80 mm, dzięki czemu pojemność wzrosła do 3,4 litra, a moc do 53 kW (72 KM). W latach 1935-1937 wyprodukowano jeszcze dalszych 150 egzemplarzy modelu Tatra 77A.

Dane techniczne
Producent: Tatra Kopřivnicka vozovka, Spółka Akcyjna, Koprzywnica, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1934-1937
Wyprodukowanych: 255 egz.
Konstruktor: Hans Ledwinka, Erich Ledwinka, Erich Übelacker
Nadwozie: 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan
Silnik: widlasty, 8-cylindrowy, z rozrządem OHC, chłodzony powietrzem
Układ zasilania: gaźnik Zenith 36 DIB
Kolejność zapłonu: 1-2-7-8-6-3-5-4
Pojemność skokowa: 2973 cm³ (T77)
3376 cm³ (T77A)
Średnica cylindra: 75 mm (T77)
80 mm (T77A)
Skok tłoka: 84 mm
Moc maksymalna: 60 KM (44,1 kW) przy 3500 obr./min (T77)
72 KM (53 kW) (T77A)
Maksymalny moment obrotowy: 132 Nm przy 2400 obr./min (T77)
148 Nm przy 2400 obr./min (T77A)
Stopień sprężania: 5,3 (T77)
5,6-6 (T77A)
Sprzęgło: suche, jednotarczowe
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa, biegi 3 i 4 zsynchronizowane
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z tyłu pojazdu, napędza koła tylne
Długość: 5000-5200 mm (T77)
5300-5400 mm (T77A)
Szerokość: 1650 mm (T77)
1660 mm (T77A)
Wysokość: 1420-1500 mm (T77)
1600 mm (T77A)
Rozstaw osi: 3150 mm (T77)
3250 mm (T77A)
Rozstaw kół przednich: 1300 mm
Rozstaw kół tylnych: 1300 mm
Prześwit: 220 mm
Masa własna: 1700 kg (T77)
1800 kg (T77A)
Pojemność zbiornika paliwa: 80 L (T77)
90 L (T77A)
Pojemność zbiornika oleju: 7 L (T77A)
Prędkość maksymalna: 145 km/h (T77)
150 km/h (T77A)
Zużycie paliwa: 14-16 L/100 km
Zużycie oleju: 0,3-0,4 L/100 km
Średnica zawracania: 14,0 m
Współczynnik oporu aerodynamicznego Cx: 0,36
Hamulce: hydrauliczne tarczowe Ate na 4 koła, hamulec ręczny mechaniczny
Cena: 101 000 CSK
(C) Wikipedia, Autogallery.org.ru, Tatraworld.nl, Resimcenter.com, Jalopnik.com, Stare samochody; Wydawnictwo "Sport i Turystyka", Warszawa, 1981, Stare-samochody.eu

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Śro, 12.07.2023, 20:15, edytowano w sumie 3 razy

Śro, 03.11.2010, 21:09
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 488
Miejscowość: Kozy k. Bielska-Białej
Samochód: '83 Fiat 126p
Post Re: 1935 Tatra 77
Od pewnego czasu zaczynaja mi się podobać stare Tatry, a ta wcale od tego nie odbiega. Poproszę o więcej, wraz z opisem technicznych nowinek, których u Tatry było całkiem sporo.

_________________
EcoNegative


Czw, 04.11.2010, 19:37
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: 1935 Tatra 77
Image

Image
tatra-club.com

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 21.10.2014, 12:33
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7455
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1934-1937 Tatra 77/77A
ad. 1934-1935 Tatra 77
Image
Image
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image Pinterest.com
Image GTAAlimentos.com.br
Image Auta5p.eu

ad. 1935-1937 Tatra 77A
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image DrawingDataBase.com


(C) Wikipedia.org
Pinterest.com
GTAAlimentos.com.br
Auta5p.eu
DrawingDataBase.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 12.07.2023, 20:11
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 13 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018