|
|
Obecny czas: Śro, 15.05.2024, 2:52
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 4 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
1934-1937 Tatra 77/77A
(C) Wikipedia (C) Autogallery.org.ru (C) Tatraworld.nl (C) Resimcenter.com (C) Jalopnik.com Cytuj: Wysiłki konstruktorów zmierzające do zbudowania samochodu o większej mocy, przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa, wytyczyły nowy kierunek w rozwoju samochodów. Jednym z nich były również nadwozia aerodynamiczne. Na Międzynarodowej Wystawie Samochodów w Berlinie w 1934 r. przedstawiono 4 wozy, o których można powiedzieć, że zapoczątkowały rozwój samochodów o kształtach opływowych. Były to modele: Tatra 77, Chrysler Airflow, Steyr 32 PS i jednolitrowy DKW. Każdy z twórców tych modeli rozwiązał techniczny problem aerodynamiki inaczej.
Prototyp Tatry 77, będącej pierwszym produkowanym seryjnie samochodem o opływowym nadwoziu, miał‚ chłodzony powietrzem silnik 8-cylindrowy w układzie widlastym, umieszczony z tyłu pojazdu. Po podniesieniu płetwiastej maski silnik stawał się łatwo dostępny. Skrzynię biegów przesunięto przed most tylny, takiego też rozwiązania używa się do dziś prawie we wszystkich samochodach z silnikiem umieszczonym z tyłu. Rama składała się z centralnego elementu nośnego o konstrukcji skrzynkowej, na poprzeczkach którego było przymocowane opływowe nadwozie o znakomitym kształcie, wykorzystujące całÄ… szerokość samochodu. Dzięki temu na przednim i tylnym siedzeniu mogły siedzieć obok siebie trzy osoby.
Wystawiony prototyp posiadał mechanizm kierowniczy usytuowany centralnie, a siedzenia obok kierowcy były cofnięte trochę do tyłu, tak aby nie przeszkadzały wnęki kół [podobne rozwiązanie pojawi się ok. 40 lat później w samochodzie Matra-Simca Bagheera]. Za tylnym siedzeniem, między skrzynią biegów, sprzęgłem i napędem wahliwych półosi była duża przestrzeń bagażowa. Koło zapasowe i akumulator znajdowały się między kołami przednimi. Tatra wykazała swoim modelem 77, że wyprodukowanie silnika chłodzonego powietrzem przestało już być problemem technicznym. Przy średnicy cylindrów 75 mm i skokiem tłoka 84 mm 3-litrowy silnik rozwijał moc 44,1 kW (60 KM) przy 3500 obr/min, co wystarczało dla osiągnięcia 145 km/h.
Po pierwszej serii, liczącej 105 sztuk, wypuszczonej w 1934 r., dla poprawy przyspieszenia powiększono średnicę cylindrów do 80 mm, dzięki czemu pojemność wzrosła do 3,4 litra, a moc do 53 kW (72 KM). W latach 1935-1937 wyprodukowano jeszcze dalszych 150 egzemplarzy modelu Tatra 77A.
Dane techniczne Producent: Tatra Kopřivnicka vozovka, Spółka Akcyjna, Koprzywnica, Czechosłowacja Okres produkcji: 1934-1937 Wyprodukowanych: 255 egz. Konstruktor: Hans Ledwinka, Erich Ledwinka, Erich Übelacker Nadwozie: 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan Silnik: widlasty, 8-cylindrowy, z rozrządem OHC, chłodzony powietrzem Układ zasilania: gaźnik Zenith 36 DIB Kolejność zapłonu: 1-2-7-8-6-3-5-4 Pojemność skokowa: 2973 cm³ (T77) 3376 cm³ (T77A) Średnica cylindra: 75 mm (T77) 80 mm (T77A) Skok tłoka: 84 mm Moc maksymalna: 60 KM (44,1 kW) przy 3500 obr./min (T77) 72 KM (53 kW) (T77A) Maksymalny moment obrotowy: 132 Nm przy 2400 obr./min (T77) 148 Nm przy 2400 obr./min (T77A) Stopień sprężania: 5,3 (T77) 5,6-6 (T77A) Sprzęgło: suche, jednotarczowe Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa, biegi 3 i 4 zsynchronizowane Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z tyłu pojazdu, napędza koła tylne Długość: 5000-5200 mm (T77) 5300-5400 mm (T77A) Szerokość: 1650 mm (T77) 1660 mm (T77A) Wysokość: 1420-1500 mm (T77) 1600 mm (T77A) Rozstaw osi: 3150 mm (T77) 3250 mm (T77A) Rozstaw kół przednich: 1300 mm Rozstaw kół tylnych: 1300 mm Prześwit: 220 mm Masa własna: 1700 kg (T77) 1800 kg (T77A) Pojemność zbiornika paliwa: 80 L (T77) 90 L (T77A) Pojemność zbiornika oleju: 7 L (T77A) Prędkość maksymalna: 145 km/h (T77) 150 km/h (T77A) Zużycie paliwa: 14-16 L/100 km Zużycie oleju: 0,3-0,4 L/100 km Średnica zawracania: 14,0 m Współczynnik oporu aerodynamicznego Cx: 0,36 Hamulce: hydrauliczne tarczowe Ate na 4 koła, hamulec ręczny mechaniczny Cena: 101 000 CSK (C) Wikipedia, Autogallery.org.ru, Tatraworld.nl, Resimcenter.com, Jalopnik.com, Stare samochody; Wydawnictwo "Sport i Turystyka", Warszawa, 1981, Stare-samochody.eu
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Śro, 12.07.2023, 20:15, edytowano w sumie 3 razy
|
Śro, 03.11.2010, 21:09 |
|
|
Carman
Postów: 488 Miejscowość: Kozy k. Bielska-Białej
Samochód: '83 Fiat 126p
|
Re: 1935 Tatra 77
Od pewnego czasu zaczynaja mi się podobać stare Tatry, a ta wcale od tego nie odbiega. Poproszę o więcej, wraz z opisem technicznych nowinek, których u Tatry było całkiem sporo.
_________________ EcoNegative
|
Czw, 04.11.2010, 19:37 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: 1935 Tatra 77
tatra-club.com
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Wto, 21.10.2014, 12:33 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1934-1937 Tatra 77/77A
ad. 1934-1935 Tatra 77 Wikipedia.org Pinterest.com GTAAlimentos.com.br Auta5p.eu ad. 1935-1937 Tatra 77A Wikipedia.org DrawingDataBase.com (C) Wikipedia.org Pinterest.com GTAAlimentos.com.br Auta5p.eu DrawingDataBase.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 12.07.2023, 20:11 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 4 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |