|
|
Obecny czas: Czw, 18.04.2024, 2:04
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 4 posty(ów) ] |
|
1935 Polski FIAT 508 Junak
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7454 Miejscowość: Warszawa
|
1935 Polski FIAT 508 Junak
Producent: PaĹ„stwowe ZakĹ‚ady InĹĽynierii, Warszawa, Polska (C) Autogallery.org.ru [img]://www.polskie-auta.pl/stara/pf508III.jpg[/img] (C) Polskie-auta.pl Cytuj: Przed rozpoczÄ™ciem w 1936 roku seryjnej produkcji samochodu osobowego Polski FIAT 508 III Junak przystÄ…piono w Polsce juĹĽ cztery lata wczeĹ›niej, bezpoĹ›rednio po zawarciu umowy licencyjnej z FIAT-em, do instruktaĹĽowego montaĹĽu wytwarzanego w tym czasie we WĹ‚oszech modelu 508 I-pod nazwÄ… handlowÄ… Polski FIAT 508 I. W efekcie tych dziaĹ‚aĹ„ i prowadzonych badaĹ„ drogowo-laboratoryjnych wprowadzono w zmodernizowanym samochodzie licencyjnym wiele zmian przystosowujÄ…cych pojazd do krajowych warunkĂłw techniczno-eksploatacyjnych. MontaĹĽ modelu 508I prowadzono w warsztatach handlowego przedstawiciela FIAT - Spółki Akcyjnej "Polski Fiat" w Warszawie , pod nadzorem licencjonobiorcy czyli PZInĹĽ , gdzie dokonywano badaĹ„ i budowano dla potrzeb armii pojazdy specjalne dwu typĂłw. Pierwszy z nich to uterenowiony , odkryty samochĂłd osobowy opracowany na podstawie wĹ‚oskiej propozycji Ĺ‚azika dla Wojska Polskiego . Późniejsze Ĺaziki 508 III nawiÄ…zywaĹ‚y w swych rozwiÄ…zaniach technicznych do tego modelu. Drugi z samochodĂłw budowanych dla wojska to pojazd typu furgon z nadwoziem zamkniÄ™tym, przystosowany do przewozu radiostacji dalekiego zasiÄ™gu. ByĹ‚y to konstrukcje drewniano-stalowe (szkielet drewniany, obciÄ…gniÄ™ty blachÄ… stalowÄ… o gruboĹ›ci 1 mm) z drzwiami jedno- lub dwuskrzydĹ‚owymi w Ĺ›cianie tylnej nadwozia lub bez nich i z niewielkimi oknami w Ĺ›cianach bocznych, osadzone na ramie typowej dla modelu osobowego, z podĹ‚uĹĽnicami wygiÄ™tymi nad tylnym mostem. WnÄ™trze nadwozia miaĹ‚o obok normalnego wyposaĹĽenia takĹĽe sprzÄ™t dodatkowy, miÄ™dzy innymi stelaĹĽ na radiostacji i dodatkowe akumulatory, stolik i siedzenie dla radiaoperatora oraz niewielkÄ… zamykanÄ… szafkÄ™. Na zewnÄ…trz przewoĹĽono w specjalnych uchwytach skĹ‚adany maszt radiowy z kompletem Ĺ›ciÄ…gaczy usztywniajÄ…cych. Z caĹ‚ej gamy modeli samochodĂłw osobowych (kareta 2- drzwiowa, torpedo 4 -drzwiowe; spider, sport) w Wojsku Polskim uĹĽywano przewaĹĽnie karety 2- drzwiowe , 4- osobowe z nadwoziem szkieletowym, drewniano-stalowym i klasycznym ukĹ‚adem napÄ™dowym. SamochĂłd Polski FIAT 508 III Junak, produkowany seryjnie w PZInĹĽ. na podstawie umowy licencyjnej zawartej z FIAT-em w 1932 roku stanowiĹ‚ rozwiniÄ™cie znanego modelu 508 I. Modernizacja dotyczyĹ‚a miÄ™dzy innymi unowoczeĹ›nienia nadwozia i powiÄ™kszenia jego wnÄ™trza, zwiÄ™kszenia mocy silnika z zachowaniem zasadniczych parametrĂłw (zmiany: skrzynki biegĂłw, zespoĹ‚u wskaĹşnikĂłw i części urzÄ…dzeĹ„ sterujÄ…cych). Przed przystÄ…pieniem do seryjnego wytwarzania wprowadzono jednak w polskim samochodzie wiele zmian, znacznie podnoszÄ…cych walory eksploatacyjne. Ulepszenia te - wzmocnienie ramy, osi przedniej, tylnego mostu, resorĂłw, półosi napÄ™dowych, zmiana amortyzatorĂłw, a takĹĽe wprowadzenie lĹĽejszych aĹĽurowych kół i opon o wiÄ™kszym przekroju oraz pojemniejszego zbiornika paliwa-znalazĹ‚y zastosowanie takĹĽe w wojskowych wersjach pochodnych - uterenowionym Ĺaziku 508 III/W ,furgonie otwartym (pick-up) wz. 35 i w jego odmianach specjalnych, furgonie zamkniÄ™tym i innych. SamochĂłd byĹ‚ wytwarzany prawie caĹ‚kowicie w kraju (co ma szczegĂłlne znaczenie w warunkach wojennych), z udziaĹ‚em wielu poddostawcĂłw. W poczÄ…tku 1939 roku tylko niepeĹ‚ne 5% jego elementĂłw pochodziĹ‚o z importu. Model osobowy miaĹ‚ zamkniÄ™te nadwozie czteroosobowe, dwu- lub rzadziej czterodrzwiowe, wykonane z profilowanych wytĹ‚oczek stalowych. Niewielki bagaĹĽnik byĹ‚ dostÄ™pny wyĹ‚Ä…cznie od wewnÄ…trz, po odchyleniu oparcia tylnego siedzenia. Na tylnej Ĺ›cianie nadwozia nad dzielonym sprężystym zderzakiem byĹ‚y zamocowane dwa koĹ‚a zapasowe. SamochĂłd Polski FIAT 508 III/W Ĺazik zaprojektowany w koĹ„cu 1935 roku w Biurze StudiĂłw PZInĹĽ. różni siÄ™ od modelu osobowego m.in. otwartym nadwoziem, umoĹĽliwiajÄ…cym szybkie zajÄ™cie miejsc lub opuszczenie wozu przez 4-osobowÄ… zaĹ‚ogÄ™ w warunkach bojowych. Nadwozie o konstrukcji stalowej, w części tylnej z drewnianym szkieletem budowane do 1937 roku w wersji z krĂłtkimi bĹ‚otnikami przednimi, wydĹ‚uĹĽonym kanciastym kufrem i koĹ‚em zapasowym umieszczonym na jego tylnej Ĺ›cianie, a w latach 1837-1939 z dĹ‚ugimi bĹ‚otnikami, z wnÄ™kami do umieszczenia kół zapasowych i krĂłtszym bagaĹĽnikiem o zaokrÄ…glonych ksztaĹ‚tach byĹ‚o chronione od wpĹ‚ywĂłw atmosferycznych brezentowym skĹ‚adanym dachem i przypinanymi tak zwanymi boczkami (teĹĽ brezentowymi), osĹ‚aniajÄ…cymi wejĹ›cie do wozu. Szyba przednia osadzona w metalowej ramie mogĹ‚a być opuszczana na maskÄ™ w razie koniecznoĹ›ci uĹĽycia broni maszynowej lub strzeleckiej. WnÄ™trze pojazdu byĹ‚o dobrze przystosowane do potrzeb wojskowego uĹĽytkownika: przesuwane siedzenia przednie konstrukcji rurowej, torby skĂłrzane mocowane na tylnej stronie ich oparć, uchwyty do broni strzeleckiej i skrzynka na granaty rÄ™czne byĹ‚y wyposaĹĽeniem standardowym. W zaleĹĽnoĹ›ci od przeznaczenia (Ĺ‚Ä…czność, dowĂłdczy, sztabowy, zwiadowczy itp) wyposaĹĽenie wzbogacano. W niektĂłrych pojazdach montowano uzbrojenie, przewaĹĽnie rÄ™czny karabin maszynowy 7,92 mm wz. 28, niekiedy na podstawie przeciwlotniczej. W celu podniesienia walorĂłw terenowych stosowano we wszystkich wariantach ogumienie o terenowym bieĹĽniku, blokadÄ™ mechanizmu różnicowego napÄ™dzanej tylnej osi i zmianÄ™ przeĹ‚oĹĽenia przekĹ‚adni gĹ‚Ăłwnej. W niektĂłrych .wersjach stosowano skrzynkÄ™ biegĂłw o zmienionych przeĹ‚oĹĽeniach, niekiedy z reduktorem. Wszystkie modele ĹazikĂłw, podobnie jak i wojskowe odmiany furgonĂłw miaĹ‚y solidne haki po-ciÄ…gowe przednie i tylne; hak tylny mocowany do ramy byĹ‚ niekiedy wyposaĹĽony w sprężynowy amortyzator. Nadwozia ĹazikĂłw byĹ‚y wykon5wva-ne w PZInĹĽ. i w ZakĹ‚adach PrzemysĹ‚owych "Bielany" S.A. w Warszawie. Towarowy Polski Fiat 508 III byĹ‚ jednÄ… z wersji popularnego "Junaka". Samochody "półciężarowe" budowane byĹ‚y w FSOiP PZInĹĽ. w postaci kompletnych podwozi z przegrodÄ… czoĹ‚owÄ… (tj. Ĺ›ciankÄ… oddzielajÄ…cÄ… przedziaĹ‚ kierowcy od silnika) zaopatrzonych w deska rozdzielczÄ… i urzÄ…dzenia sterownicze, dziki czemu samochody te mogĹ‚y być objeĹĽdĹĽane i transportowane z wykorzystaniem wĹ‚asnego trĂłdĹ‚a napadu. Wytwarza-nie towarowych Polskich FiatĂłw 508III nie wymagaĹ‚o dodatkowych nakĹ‚adĂłw inwestycyjnych w celu stworzenia odpowiedniej bazy produkcyjnej. "PółciężarĂłwki" miaĹ‚y bowiem typowe zespoĹ‚y napÄ™dowe oraz typowe podwozia modelu. Skrzynia biegĂłw, niekiedy z reduktorem, przekĹ‚adnia gĹ‚Ăłwna tylnego mostu i ewentualnie blokada mechanizmu różnicowego pochodziĹ‚y z budowanego seryjnie "Ĺ‚azika". W niektĂłrych modelach typu pick-up wzmacniano resory zwiÄ™kszajÄ…c (o 1-2) liczba piĂłr i instalowano mocne haki holownicze a takĹĽe uchwyty do specjalistycznego sprzÄ™tu. Nadwozia dla wojskowego odbiorcy wykonywane byĹ‚y w Nadwoziowni Specjalnej FSOiP. W wersji skrzyniowej byĹ‚y to drewniano-stalowe kabiny kierowcy (szkielet drewniany, obity blachÄ…) bez drzwi lub z drzwiami poĹ‚Ăłwkowymi (cześć gĂłrna drzwi poĹ‚Ăłwkowych byĹ‚a brezentowÄ… wstawkÄ…, rozpiÄ™tÄ… na stalowej ramce z wszytym celuloidowym okienkiem). Kabiny byĹ‚y poĹ‚Ä…czone drewnianÄ… Ĺ›cianÄ… tylnÄ… ze skrzyniÄ… Ĺ‚adunkowÄ… wykonanÄ… z drewna i solidnie okutÄ… stalowymi wzmocnieniami. Powierzchnia Ĺ‚adunkowa kryta byĹ‚e brezentowÄ… opoĹ„czÄ… rozpiÄ™tÄ… na metalowych paĹ‚Ä…kach. ZamkniÄ™te nadwozia sanitarne budowane byĹ‚y dla potrzeb armii w bardzo niewielkich iloĹ›ciach i nie odbiegaĹ‚y konstrukcyjnie od cywilnych furgonĂłw zamkniÄ™tych. Na rynek cywilny dostarczano za poĹ›rednictwem Spółki Akcyjnej "Polski Fiat" w zasadzie same podwozia (z wersji osobowej). ktĂłre karosowano indywidualnie bÄ…dĹş maĹ‚oseryjne w warsztatach spółki i innych prywatnych nadwoziowniach, bardzo czaszo Ĺ›ciĹ›le wedĹ‚ug wzorĂłw PZInĹĽ. lub "Polskiego Fiata". Podstawowym modelem towarowego Polskiego Fiata byĹ‚ furgon zamkniÄ™ty o noĹ›noĹ›ci uĹĽytkowej (z obsĹ‚ugÄ…) 400 kg. MiaĹ‚ on jak podaje prospekt reklamowy z 1938 roku "nowoczesne nadwozie o liniach opĹ‚ywowych. Szkielet z twardego, suchego drzewa, okuty i wzmocniony. Pokrycie z blachy dwukrotnie dekapowanej, lakierowanej natryskowo. PrzedziaĹ‚ kierowcy dwudrzwiowy z szybami w drzwiach opuszczanymi za pomocÄ… korbek, dwa wygodne siedzenia kryte skĂłrÄ… w najlepszym gatunku. Tylne drzwi zamykane na klucz od zewnÄ…trz. Staranne wykoĹ„czenie wnÄ™trza". W skĹ‚ad wyposaĹĽenia wchodziĹ‚o jedno koĹ‚o zapasowe, kierunkowskazy, pojedyncza wycieraczka szyby przedniej, komplet narzÄ™dzi i podnoĹ›nik. Barwy nadwozia oferowanego przez spółkÄ™ "Polski Fiat" byty do wyboru: granatowa, czerwona, zielona. beĹĽowa i niebiesko-beĹĽowa lecz zawsze w zestawieniu z czarnymi bĹ‚otnikami. Samochody pick-up malowano przewaĹĽnie w ciemnych kolorach. PewnÄ… ich liczbÄ™ (jak rĂłwnieĹĽ furgonĂłw) uĹĽywaĹ‚a z powodzeniem poczta np. w stolicy, gdzie sĹ‚uĹĽyĹ‚y m.in. jako wozy techniczne. Sanitarki przeznaczone dla jednego leĹĽÄ…cego oraz 2 osĂłb personelu (kierowca i lekarz) różniĹ‚y siÄ™ od furgonĂłw zamkniÄ™tych tylko niewielkimi szczegółami wykonania. MiaĹ‚y wentylator dachowy, matowe szyby w przedziale sanitarnym, drzwi dwuskrzydĹ‚owe z tyĹ‚u i zamki w drzwiach z bezpiecznikami. Samochody te, uĹĽywane w wielu instytucjach medycznych wojskowych i cywilnych byĹ‚y przewidziane przez dowĂłdcÄ™ Broni Pancernych; gen. bryg. StanisĹ‚awa Kozickiego, jako podstawowy model wojskowego drogowego pojazdu sanitarnego dla jednego rannego. Wybuch wojny pokrzyĹĽowaĹ‚ te plany. W instytucjach i jednostkach Wojska Polskiego uĹĽywano etatowo samochody Polski FIAT 508 III we wszystkich odmianach wojskowych i cywilnych. Najbardziej rozpowszechniony w tej sĹ‚uĹĽbie byĹ‚ jednak Ĺ‚azik, furgon, zwĹ‚aszcza otwarty oraz osobowy z zamkniÄ™tym dwudrzwiowym nadwoziem .
Dane techniczne samochodu "Polski Fiat 508 III" typu furgon zamkniÄ™ty (w nawiasie pick-up) - Nadwozie drewniano-stalowe, osadzona na ramie - Rama stalowa. z podĹ‚uĹĽnicami o profilu teowym, wzmocniona w części Ĺ›rodkowej krzyĹĽowÄ… poprzecznicÄ… - Silnik typu Fiat 108 (PZInĹĽ 117) 4-cylindrowy, 4-suwowy, dolnozaworowy, chĹ‚odzony cieczÄ…, umieszczony z przodu napÄ™dza koĹ‚a tylne - Ĺšrednica cylindra x skok tĹ‚oka /pojemność skokowa - 65 x 75 mm/ 995 cm3 - StopieĹ„ sprężania - 6,6: 1 - Moc - 24 KM przy 3600 obr/min - SprzÄ™gĹ‚o suche, jednotarczowe - Skrzynia biegĂłw o czterech przeĹ‚oĹĽeniach do jazdy w przĂłd i biegu wstecznym - Zawieszenie przednie i tylne - osie sztywne, resory piĂłrowe pół-eliptyczne z hydraulicznymi amortyzatorami - Hamulce bÄ™bnowe, hydrauliczne na 4 koĹ‚a, hamulec rÄ™czny mechaniczny na waĹ‚ napadowy - Ogumienie - Polska Opona Stomil 4,50x16" - Wymiary uĹĽytkowe wnÄ™trza przedziaĹ‚u Ĺ‚adunkowego: dĹ‚ugość/wysokość/szerokość -1320/1050/1240 mm ( 1190/450-burty/ 1300) - Rozstaw kół / rozstaw osi - 1200/2300 mm - PrzeĹ›wit -160 mm - Masa wĹ‚asna - ok. 760 kg (ok. 650 kg) - PrÄ™dkość maksymalna - 85 km/h - ZuĹĽycie paliwa ok. 8 l/100 km - NoĹ›ność (z obsĹ‚ugÄ…) - 400 kg (500 kg) (C) Polskie-auta.pl, Autogallery.org.ru, ROSTOCKI A. M. - Kochajmy stare gruchoty; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1977, TARCZYĹSKI J., SZCZERBICKI T. - Samochody osobowe Polski FIAT 508 i 518; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 2003
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Czw, 11.11.2010, 0:56 |
|
|
kulikowski
Postów: 7454 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1935 Polski FIAT 508 Junak
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Czw, 22.01.2015, 1:51 |
|
|
grand1
Postów: 3 Miejscowość: Łódź
|
Re: 1935 Polski FIAT 508 Junak
Nawet fajny
_________________ Pomoc drogowa Łódź - http://pomocdrogowa-lodz.com
|
Wto, 05.05.2015, 6:53 |
|
|
janczar
Postów: 104
|
Re: 1935 Polski FIAT 508 Junak
Absolutnie stylowy!
|
Śro, 15.07.2015, 15:37 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 4 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |