|
|
Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 5:31
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 7 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Skoda 973 Babeta
Cytuj: Po wojnie w Czechosłowacji przystąpiono od razu do przywrócenia normalnej produkcji nowych i unowocześnionych typów samochodów na rynek cywilny. Armia czeska była wyposażona w zdobyczny sprzęt poniemiecki, angielski i amerykański z demobilu. Głównym zadaniem przemysłu było opracowanie własnej konstrukcji auta wielozadaniowego dla armii aby ujednolicić i wycofać stare i wyeksploatowane pojazdy. Na bazie powojenej Skody-Tudor zaczęto w 1946 roku konstruować nowe auto wielozadaniowe dla armii Czeskiej jako Typ 938 z napędem jednej osi i silnikiem 1.2 litra o mocy 45 PS. W wrześniu 1949 roku armia zwiększyła wymagania dla "Bojowego Tudora" o przedni napęd i mocniejszy silnik tak powstał Typ 956. Wyprodukowano trzy prototypy typu 956, które w roku 1950 wszechstronnie przetestowano. Do produkcji seryjnej nie weszły - odgórnie zadecydowano, że Skoda podejmie produkcję osobowej Tatry 600 i lekkiej ciężarowki Tatra 805. W okresie licencyjnej produkcji Tatr zakład Skody dostał za zadanie uterenowienia Tatry 803 (też brak danych o jakimkolwiek sukcesie Skody). Większym sukcesem skończyło się opracowanie samodzielnie przez Skodę całkowicie nowej konstrukcji offroad dla wojska Typ 972/973, był to najlepszy pojazd 4x4 opracowany u Skody. Prace konstrukcyjne rozpoczęto w 1950 roku od budowy amfibii oznaczonej w zakładzie jako Typ 972, a przez wojskowych jako MOZ-2. Amfibia była pierwszą konstrukcją samonośną Skody z miejscem dla czterech pasażerów. Silnik to unowocześniona konstrukcja z pojazdów cywilnych o pojemności 1.2 litra później do 1.5 litra o mocy 52 PS i 5200 obrotów na minute. Silnik był zamontowany wzdłużnie z przodu za przednią osią, zblokowany z czterobiegową skrzynią biegów i reduktorem o dwu stopniach przełożenia. Od reduktora wyprowadzony był napęd śruby napędowej i pompy zenzowej o wydajności 160 litrów na minute. Cały pojazd był 4,5 metra długi 1.73 szeroki roztaw osi 2.2 metra i ważył 1480 kg. Potrafił pokonywać wzniesienia do 45° rozwijał maksymalną predkość na lądzie 85 km/h i na wodzie 10 km/h. Zbudowano 5 prototypów przetrwał jeden w Muzeum w Lesanach. Typ 973 Babeta to proste i lekkie auto terenowe bazujące na podzespołach amfibii z otwartą karoserią, samonośna ważaca 1190 kg. Skonstruowano dwie wersje długą i krótką, długa z trzema wariantami zamkniątej karoserii jako sztabowy, sanitarka, łaczności, otwarty długi czterodrzwiowy i krótki jako otwarty dwudrzwiowy uniwersalny. Przetestowano też kilka rodzajów silników standartowy 1.2 i 1.5 benzyniak Skody prototypowy benzyniak chłodzony powietrzem konstrukcji Tatry i silnik diesla. W latach 1952/1956 powstało 30 prototypów do dzisiejszego dnia dotrwało 13 pojazdów pięć w muzeach Lesany i Mlada Boleslaw, a reszta u prywatnych kolekcjonerów jeden w Brnie, drugi w Polsce - obecnie restaurowany, reszta jest w różnych stanach rozpadu. Produkcji Typu 972/973 nie podjąto ze wzgledu na bardzo wysokie koszty przewidywanej produkcji, moce produkcyjne zakładów w Mlada Boleslaw były za małe musiano by wybudować od podstaw nową fabrykę, a na to nie było pieniędzy, korzystniej "taniej" było kupować dla armii GAZy 69 u Rosjan. Przynajmniej tak oficjalnie tłumaczono niepodjęcia produkcji tej nowoczesnej i zgrabnej terenówki. flickriver, stipistop, szatan, en.valka.cz, militaryphotos, classiccarcatalogue, automarket.su
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Pon, 21.02.2011, 21:54 |
|
|
kulikowski
Postów: 7500 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Skoda 973 Babeta
RR ubiegłeś mnie Świetny temat, ciekawe, zapomniane autko
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pon, 21.02.2011, 22:04 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Skoda 973 Babeta
Wcale ciÄ™ nie ubiegĹ‚em, tylko uzupeĹ‚niĹ‚em kulikowski napisał(a): ZnalazĹ‚em jeszcze terenĂłwki: 1952-1956 Skoda 973 "Babeta" (C) Szatan.de (C) Skodovka.pl Cytuj: Silnik: rzÄ™dowy 4-cylindrowy, umieszczony z przodu, napÄ™dzajÄ…cy 4 koĹ‚a Pojemność skokowa: 1221 (1491) cm3 Ĺšrednica cylindra: 72 mm Skok tĹ‚oka: 75 mm StopieĹ„ sprężania: 8,4/1 Moc: 45 (54) KM / 4200 obr/min PrÄ™dkość maksymalna: 90 km/h DĹ‚ugość: 3500 mm Szerokość: 1670 mm Wysokość: 1785 mm Masa wĹ‚asna: 1190 kg Liczba wyprodukowanych: 30 szt. http://samochodyswiata.pl/posting.php?m ... 0&p=383007
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Pon, 21.02.2011, 22:08 |
|
|
kulikowski
Postów: 7500 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Skoda 973 Babeta
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pon, 21.02.2011, 23:54 |
|
|
kulikowski
Postów: 7500 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Skoda 973 Babeta
Daimler-Benz wisi Czechom konkretnÄ… kasÄ™ za projekt Gelendy.
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Wto, 22.03.2011, 23:57 |
|
|
kulikowski
Postów: 7500 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Skoda 973 Babeta
Auta5p.eu Flickr.com Garaz.cz EuroOldtimers.com UltimateCarPage.com (C) Auta5p.eu Flickr.com Garaz.cz EuroOldtimers.com UltimateCarPage.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Wto, 27.02.2024, 22:57, edytowano w sumie 3 razy
|
Czw, 22.02.2024, 5:13 |
|
|
kulikowski
Postów: 7500 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Skoda 973 Babeta
Škoda 973 R (radiowóz) Auta5p.eu Flickr.com Wersja radiowóz. Silnik 1500 przejęty na projekty wojskowe z projektu samochodu dostawczego 979. (C) Auta5p.eu Flickr.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Wto, 27.02.2024, 22:45 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 7 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |