Pon, 21.02.2011, 21:54
Po wojnie w Czechosłowacji przystąpiono od razu do przywrócenia normalnej produkcji nowych i unowocześnionych typów samochodów na rynek cywilny. Armia czeska była wyposażona w zdobyczny sprzęt poniemiecki, angielski i amerykański z demobilu. Głównym zadaniem przemysłu było opracowanie własnej konstrukcji auta wielozadaniowego dla armii aby ujednolicić i wycofać stare i wyeksploatowane pojazdy. Na bazie powojenej Skody-Tudor zaczęto w 1946 roku konstruować nowe auto wielozadaniowe dla armii Czeskiej jako Typ 938 z napędem jednej osi i silnikiem 1.2 litra o mocy 45 PS. W wrześniu 1949 roku armia zwiększyła wymagania dla "Bojowego Tudora" o przedni napęd i mocniejszy silnik tak powstał Typ 956. Wyprodukowano trzy prototypy typu 956, które w roku 1950 wszechstronnie przetestowano. Do produkcji seryjnej nie weszły - odgórnie zadecydowano, że Skoda podejmie produkcję osobowej Tatry 600 i lekkiej ciężarowki Tatra 805. W okresie licencyjnej produkcji Tatr zakład Skody dostał za zadanie uterenowienia Tatry 803 (też brak danych o jakimkolwiek sukcesie Skody). Większym sukcesem skończyło się opracowanie samodzielnie przez Skodę całkowicie nowej konstrukcji offroad dla wojska Typ 972/973, był to najlepszy pojazd 4x4 opracowany u Skody. Prace konstrukcyjne rozpoczęto w 1950 roku od budowy amfibii oznaczonej w zakładzie jako Typ 972, a przez wojskowych jako MOZ-2. Amfibia była pierwszą konstrukcją samonośną Skody z miejscem dla czterech pasażerów. Silnik to unowocześniona konstrukcja z pojazdów cywilnych o pojemności 1.2 litra później do 1.5 litra o mocy 52 PS i 5200 obrotów na minute. Silnik był zamontowany wzdłużnie z przodu za przednią osią, zblokowany z czterobiegową skrzynią biegów i reduktorem o dwu stopniach przełożenia. Od reduktora wyprowadzony był napęd śruby napędowej i pompy zenzowej o wydajności 160 litrów na minute. Cały pojazd był 4,5 metra długi 1.73 szeroki roztaw osi 2.2 metra i ważył 1480 kg. Potrafił pokonywać wzniesienia do 45° rozwijał maksymalną predkość na lądzie 85 km/h i na wodzie 10 km/h. Zbudowano 5 prototypów przetrwał jeden w Muzeum w Lesanach. Typ 973 Babeta to proste i lekkie auto terenowe bazujące na podzespołach amfibii z otwartą karoserią, samonośna ważaca 1190 kg. Skonstruowano dwie wersje długą i krótką, długa z trzema wariantami zamkniątej karoserii jako sztabowy, sanitarka, łaczności, otwarty długi czterodrzwiowy i krótki jako otwarty dwudrzwiowy uniwersalny. Przetestowano też kilka rodzajów silników standartowy 1.2 i 1.5 benzyniak Skody prototypowy benzyniak chłodzony powietrzem konstrukcji Tatry i silnik diesla. W latach 1952/1956 powstało 30 prototypów do dzisiejszego dnia dotrwało 13 pojazdów pięć w muzeach Lesany i Mlada Boleslaw, a reszta u prywatnych kolekcjonerów jeden w Brnie, drugi w Polsce - obecnie restaurowany, reszta jest w różnych stanach rozpadu. Produkcji Typu 972/973 nie podjąto ze wzgledu na bardzo wysokie koszty przewidywanej produkcji, moce produkcyjne zakładów w Mlada Boleslaw były za małe musiano by wybudować od podstaw nową fabrykę, a na to nie było pieniędzy, korzystniej "taniej" było kupować dla armii GAZy 69 u Rosjan. Przynajmniej tak oficjalnie tłumaczono niepodjęcia produkcji tej nowoczesnej i zgrabnej terenówki.
Pon, 21.02.2011, 22:04
Pon, 21.02.2011, 22:08
kulikowski napisał(a):ZnalazĹ‚em jeszcze terenĂłwki:
1952-1956 Skoda 973 "Babeta"
(C) Szatan.de
(C) Skodovka.plSilnik: rzędowy 4-cylindrowy, umieszczony z przodu, napędzający 4 koła
Pojemność skokowa: 1221 (1491) cm3
Ĺšrednica cylindra: 72 mm
Skok tłoka: 75 mm
Stopień sprężania: 8,4/1
Moc: 45 (54) KM / 4200 obr/min
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Długość: 3500 mm
Szerokość: 1670 mm
Wysokość: 1785 mm
Masa własna: 1190 kg
Liczba wyprodukowanych: 30 szt.
Pon, 21.02.2011, 23:54
Wto, 22.03.2011, 23:57
Czw, 22.02.2024, 5:13
Wto, 27.02.2024, 22:45