(C) Uzza.pl
(C) Wikipedia
(C) Flickr.com
(C) Klubzastava.org
(C) Zastava750.republika.pl
(C) Lucasgaleno.com.br
FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=6bMbmz1teF4(C) Youtube.com
Licencyjna wersja samochodu Fiat 600D. Zastavę 750 popularnie zwaną "ficią" lub "biedronką" produkowano od 1962 do 1988 w jugosłowiańskiej fabryce w Kragujevac (obecna Serbia). Auto posiada silnik rzędowy czterocylindrowy umieszczony wzdłużnie z tyłu o pojemności 767 cm³, chłodzony cieczą. Auto eksportowane do Polski w latach 1965–1970.
Jest prawdziwym rarytasem wśród kolekcjonerów wiekowych aut, zaś w ciągu 26 lat produkcji wprowadzano do niego szereg nowych rozwiązań - stąd też jeden pojazd drugiemu nierówny.
Gdy na początku lat 90. XX wieku w Jugosławii rozgorzała wojna domowa, fabryka Zastava przestawiła się na produkcję broni, a licencję na produkcję Zastava 750 sprzedano Turcji, gdzie była jeszcze przez kilka lat produkowana.
Dane techniczne Producent: Crvena Zastava, Kragujevac, Jugosławia/Serbia
Okres produkcji: 1962–1988
Nadwozie: 4-miejscowe, 2-drzwiowy liftback
Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, umieszczony z tyłu
Pojemność skokowa: 767 ccm
Ĺšrednica cylindra: 62,0 mm
Skok tłoka: 63,5 mm
Stopień sprężania: 8,5:1
Moc maksymalna: 18 kW (29 KM) przy 4800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 46 Nm przy 3000 obr/min
Skrzynia biegĂłw: manualna 4-biegowa
Napęd: tylny
Hamulce: bębnowe na 4 koła
Długość: 3295 mm
Szerokość: 1378 mm
Wysokość: 1405 mm
Masa własna: 605 kg
Prędkość maksymalna: 110 km/h
(C) Uzza.pl
Wikipedia
Flickr.com
Klubzastava.org
Zastava750.republika.pl
Lucasgaleno.com.br
Youtube.com