|
|
Obecny czas: Czw, 02.05.2024, 22:00
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 5 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7505 Miejscowość: Warszawa
|
1948-1953 Škoda VOS
oto największa osobowa Škoda w historii: (C) Wikipedia (C) Svvs.org (C) Oldtimeranonce.cz (C) Skoda-semlimites.blogspot.com (C) Sauto.cz (C) Flickr.com FILM: http://www.youtube.com/watch?v=pARPKu6pqw0(C) Youtube.com Cytuj: Škoda VOS to czterodrzwiowa, opancerzona limuzyna z sześciocylindrowym silnikiem produkcji Praga, umieszczonym z przodu, napędzającym tylną oś›. Podwozie zostało wykonane przez firmę Škoda, zaś karoseria jest produkcji firmy Sodomka, zwanej później Karosa Vysoké Mýto (po nacjonalizacji), wnętrze zaprojektowała i wykonała Tatra Kopřivnice. Skrót VOS oznacza "vládní obrněný špeciál", inne źródła podają nazwę "vládny osobný špeciál". Pojazd otrzymał modne opływowe nadwozie, stylistycznie konkurujące z amerykańskimi krążownikami szos. Auto otrzymało szeroką atrapę chłodnicy, z grubymi chromowanymi żebrami, oraz wyróżniające je ozdobne chromowane poziome żebra na błotnikach przednich. Produkowano wersję z cięższym podwójnym opancerzeniem (50 sztuk) oraz z lżejszym opancerzeniem (nazywaną także w publikacjach VOS-L). Początkowo samochód miał rozstaw osi 3100 mm, później zwiększony o 100 mm dla polepszenia wygody (według anegdoty, kiedy małżonka prezydenta Gottwalda miała trudności ze zmieszczeniem się z tyłu w prototypie samochodu). Rozstaw kół wynosił 1500 mm. Samochód miał czterodrzwiowe nadwozie typu limuzyna, z przednimi drzwiami otwieranymi do tyłu, a tylnymi drzwiami otwieranymi klasycznie, do przodu. Przynajmniej jeden z czeskich samochodów przebudowano w 1952 na kabriolet. Pancerne blachy miały pięć milimetrów grubości, natomiast szyby - 5,2 centymetra. Te ostatnie można było uchylić tylko o dwa centymetry, więc niezbędnym elementem wyposażenia pojazdu stała się klimatyzacja, której elementy wypełniły niemal cały bagażnik. Lżejsza wersja miała szyby grubości 8 mm. W trosce o bezpieczeństwo stosowano dwuobwodowe układy hamulcowe ze specjalnymi okładzinami sprowadzanymi z Holandii. Kord opon wykonano z egipskiej bawełny. Był to jedyny samochód osobowy, który zaprojektował Oldrich Meduna. Jego specjalnością były bowiem ciężarówki, autobusy, ciągniki i czołgi. Samochód miał opony o rozmiarach 9,00-16 w lżejszej i 10,50-16 w cięższej wersji, specjalnie wykonywane w firmie Mitas z Pragi. Masa własna lżejszej wersji wynosiła 3355 kg, a ciężkiej 4115 kg, natomiast masa dopuszczalna z czterema osobami 3700 kg do 4440 kg. Karoseria była zbudowana na ramie, przednie zawieszenie kół było niezależne, a tylne – na resorach wzdłużnych. Samochód napędzał zapożyczony od ciężarówki marki Praga sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy OHV o pojemności 5193 cm³ i mocy 120 KM (88 kW). Pojazd rozpędzić się mógł maksymalnie do prędkości ponad 100 km/h, lecz zalecano nie przekraczać 90 km/h z uwagi na wytrzymałość opon. Zużycie paliwa wynosiło ok. 30 l/100 km. Samochód był używany przede wszystkim przez wysokiej rangi dygnitarzy, m. in. albańskiego dyktatora Envera Hodży. W polskim rządzie powojennym służyło około ośmiu egzemplarzy pojazdu. Podróżował nimi m.in. marszałek Polski oraz Związku Radzieckiego Konstanty Rokossowski, a także Bolesław Bierut. Marszałek Rokossowski miał wypadek tym samochodem, kiedy pękła opona, co było przyczyną nałożenia później ograniczeń co do prędkości. Szczególnie ten samochód upodobali sobie prezydenci Czechosłowacji Klement Gottwald i Antonín Zápotocky. Część wyeksportowano. Skoda VOS trafiła m.in. do Chin, gdzie podróżowali nią Mao Zedong i Zhu De. Samochód oglądać można w Muzeum Škody w Mladá Boleslav, w Muzeum Produkcji Nadwozi Samochodowych w Vysoké Mýto oraz w muzeum wojskowym w Pekinie.
Jeden - zachowany w Rumunii - przeznaczony dla Any Pauker został dostosowany do jazdy po szynach (wymiana kół, blokada układu kierowniczego itd.) - Samochód znajduje się na stacji kolejowej Sinaia. Nosi ślady uszkodzeń po ataku dokonanym w okolicy stacji Roşiori Nord.
Dane techniczne Producent: Škoda, Mlada Boleslav, Czechosłowacja Okres produkcji: 1948-1953 Wyprodukowanych: 107 szt. Konstruktor: Oldrzich Meduna Nadwozie: opancerzona 4-drzwiowa limuzyna Segment: F Silnik: typu Praga N4TA, benzynowy, 4-suwowy, wolnossący, rzędowy, 6-cylindrowy, z rozrządem OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzony cieczą Układ zasilania: 2 gaźniki Solex Pojemność skokowa: 5195 cm³ Średnica cylindra: 105,0 mm Skok tłoka: 100,0 mm Moc maksymalna: 88 kW (120 KM) przy 5200 obr./min Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła tylne Długość: 5700 mm Szerokość: 1950 mm Wysokość: 1750 mm Rozstaw osi: 3200 mm Rozstaw kół przednich: 1500 mm Rozstaw kół tylnych: 1500 mm Masa własna: 3355 kg (VOS-L) 4115 kg (VOS) Masa całkowita: 3700 kg (VOS-L) 4440 kg (VOS) Pojemność zbiornika paliwa: 150 L Prędkość maksymalna: 115 lub 130 km/h Zużycie paliwa: 30 L/100km Ogumienie: 9,00-16 (VOS-L) 10,50-16 (VOS) Hamulce: hydrauliczne, dwuobwodowe Zawieszenie: przednie niezależne, tylne resory wzdłużne (C) Wikipedia Svvs.org Oldtimeranonce.cz Skoda-semlimites.blogspot.com Sauto.cz Flickr.com Youtube.com Skodovka.pl
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Śro, 31.01.2024, 20:15, edytowano w sumie 6 razy
|
Śro, 11.05.2011, 11:19 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: Ĺ koda VOS
trochę przypomina wołgi z tamtego okresu...
|
Pon, 16.05.2011, 13:25 |
|
|
kulikowski
Postów: 7505 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Ĺ koda VOS
no nie za bardzo, twierdzenie trochę na siłę, przecież to oryginalna konstrukcja uwzględniająca ówczesne trendy stylistyczne, jak już koniecznie szukać podobieństw to raczej do amerykańskich modeli (Packard, Ford?).
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 18.05.2011, 14:14 |
|
|
kulikowski
Postów: 7505 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1948-1953 Škoda VOS
Auta5p.eu EuroOldtimers.com Valka.cz MotorJournal.cz FILM:https://www.youtube.com/watch?v=5HZwHRzkdvM Jaffarski at Youtube.com (C) Auta5p.eu EuroOldtimers.com Valka.cz MotorJournal.cz Jaffarski at Youtube.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 31.01.2024, 20:11 |
|
|
kulikowski
Postów: 7505 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1948-1953 Škoda VOS
1949 Skoda VOS-L Auta5p.eu (C) Auta5p.eu
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Wto, 12.03.2024, 23:14 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 5 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |