Samochody zabytkowe oraz te nieco młodsze, kultowe "Evergreeny" i kandydaci na nie
Wyślij odpowiedź

1955-1961 Škoda 1201 (980)

Wto, 07.06.2011, 19:53

zauwaĹĽcie, ĹĽe drzwi sÄ… asymetryczne (jak w dzisiejszych vanach) :!:

Image
Image
(C) Wikipedia
Image
(C) Hearse.de
Image
Image
Image
(C) Flickr.com
Image
(C) Motorsnaps.com
Škoda 1201 (typ 980) to samochód osobowy produkowany w zakładach Škody w miejscowościach Mladá Boleslav, Vrchlabí i Kvasiny w latach 1955–1961.

Škoda 1201 zastąpiła model 1200 w 1955 roku. Podstawową zmianą był mocniejszy silnik, który przy takiej samej pojemności wytwarzał moc większą o 9 KM. Podobnie jak poprzednik, choć w mniejszych ilościach, model 1201 wytwarzany był także jako czterodrzwiowy sedan. Jednak najpopularniejsze były jego odmiany użytkowe: czterodrzwiowe kombi (troje drzwi wejściowych i drzwi bagażnika), trzydrzwiowa furgonetka, dwudrzwiowy pick-up i sanitarka.

W latach 1952–1961 wyprodukowano 67 071 egzemplarzy wszystkich rodzajów Škody 1200 i 1201, z czego 15 594 w Mladá Boleslav, 13 359 w Kvasinach oraz 38 118 we Vrchlabí.

Pod koniec lat 50. prowadzono prace nad modelem oznaczonym Škoda 1500 (typ 975) z silnikiem o pojemności 1491 cm³. Zbudowano 20 egzemplarzy tego prototypu.

Dane techniczne
Producent: AZNP Škoda, Mladá Boleslav, Czechosłowacja
Vrchlabí, Czechosłowacja
Kvasiny, Czechosłowacja
Zaprezentowany: 1955
Okres produkcji: 1955–1961
Poprzednik: Škoda 1200
Następca: Škoda 1202
Segment: D
Typy nadwozia: 4-drzwiowy sedan
4-drzwiowe kombi
3-drzwiowy furgon
2-drzwiowy pick-up
3-drzwiowy ambulans
3-drzwiowy karawan
Silnik: benzynowy, czterosuwowy, gaźnikowy, wolnossący, rzędowy 4-cylindrowy, z rozrządem OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzony cieczą
Układ zasilania: gaźnik opadowy Jikov 32 SOP, wolnossący (34.-51. seria)
gaźnik opadowy Jikov 32 SOPb, wolnossący (52.-66. seria)
Pojemność skokowa: 1221 cm³
Średnica cylindra: 72,0 mm
Skok tłoka: 75,0 mm
Moc maksymalna: 45 KM (33,1 kW) przy 4200 obr./min (34.-63. seria)
47 KM (34,6 kW) przy 4500 obr./min (64.-66. seria)
Maksymalny moment obrotowy: 84,3 Nm przy 2500 obr./min (34.-63. seria)
85,3 Nm przy 3000 obr./min (64.-66. seria)
Stopień sprężania: 7,0 (34.-63. seria)
7,5 (64.-66. seria)
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła tylne
Długość: 4500 mm (sedan)
4360 mm (furgon, kombi, pick-up)
4620 mm (ambulans)
Szerokość: 1680 mm
Wysokość: 1520 mm
Rozstaw osi: 2685 mm
Rozstaw kół przednich: 1250 mm
Rozstaw kół tylnych: 1320 mm
Prześwit: 190 mm
Masa własna: 1060 kg (sedan)
1120 kg (furgon)
1150 kg (kombi)
Ładowność: 500 kg (sedan)
650 kg (kombi, furgon)
330 kg (ambulans)
710 kg (pick-up)
Masa całkowita: 1560 kg (sedan)
1770 kg (furgon)
1800 kg (kombi)
1550 kg (ambulans)
1750 kg (pickup)
Instalacja elektryczna: 12 V
Hamulce: mechaniczne bębnowe na 4 koła
Ogumienie: przednie 5,50×16, tylne 6,00×15 (sedan)
6,00×16 (furgon, kombi, ambulans, pick-up)
Prędkość maksymalna: 110 km/h (sedan, ambulans)
100 km/h (furgon, kombi, pick-up)


(C) Wikipedia
Hearse.de
Flickr.com
Skodovka.pl
Ostatnio edytowany przez kulikowski Pon, 19.02.2024, 14:37, edytowano w sumie 4 razy

Re: 1955 Ĺ koda 1201

Wto, 07.06.2011, 21:17

RWD Kombi Jestem w siĂłdmym niebie :mryellow:

Re: 1955 Ĺ koda 1201

Śro, 08.06.2011, 9:09

Taką sanitarkę pamiętam z jakiegoś czechosłowackiego serialu kryminalnego, za cholerę nie pamiętam tytułu, ale był jeszcze czarno-biały :wink: .

Re: 1955 Ĺ koda 1201

Śro, 08.06.2011, 9:54

Właśnie, właśnie, ale to nie było o bazie karetek?

Już wiem, to był serial pt. "Karetka pogotowia"
Image
csfd.cz

Re: 1955-1961 Škoda 1201 (980)

Śro, 14.02.2024, 20:30

ad. 1955-1961 Škoda 1201 (980) sedan

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image Auta5p.eu
Image
Image EuroOldtimers.com
Image Skoda-Club.net
Image Pinterest.com
Image Idnes.cz

19555-1961 Škoda 1201 STW (kombi) (980)
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image Auta5p.eu
Image
Image
Image Skoda-Club.net


(C) Auta5p.eu
EuroOldtimers.com
Skoda-Club.net
Pinterest.com
Idnes.cz
Wyślij odpowiedź