FILM:http://www.youtube.com/watch?v=JKM30lytfvUPrzestarzałych konstrukcyjnie modeli (z silnikiem umieszczonym z tyłu), które oferował ten producent nikt już nie chciał kupować. Pospiesznie opracowywano nowy model, następcę wysłużonego Garbusa. Został nim Golf, który odniósł niebywały sukces handlowy i uratował firmę Vw od bankructwa. W przeciwieństwie do Garbusa, Golf miał silnik umieszczony poprzecznie z przodu i napędzał przednie koła. Nadwozie typu hatchback zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro. Nowoczesne silniki rzędowe, 4-cylindrowe z wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy, pochodziły z przejętej przez Vw firmy Audi, miały poczatkowo pojemność skokową 1,1 l i moc 50 KM lub 1,5 l o mocy 70 KM. Vw był również prekursorem montowania mocnych silników do aut kompaktowych. W 1975 r. do Golfa instalowano silnik 1,6 l z wtryskiem benzyny, o mocy 110 KM, uzyskując dobrą dynamikę pojazdu. Ten szybki samochód nazywano GTI. Do Golfa, od roku 1977, montowano również silnik wysokoprężny 1,5 l. W 1983 r. przedstawiono Golfa drugiej generacji o większych wymiarach i mocniejszych silnikach, a w 1991 r. Golfa III. Przez 25 lat srzedano 19 mln egzemplarzy czterech generacji.
Dane techniczneProducent: Volkswagen
Okres produkcji: 1974 – 1983
Silnik: benzynowy lub wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Pojemność skokowa: 1093 ccm-1588 ccm
Stopień sprężania: 8,0:1-23,5:1
Moc maksymalna: 50 KM-110 KM
Maksymalny moment obrotowy: 79 Nm-153 Nm
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa, całkowicie synchronizowana
Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, zwrotnice kolumnowe McPherson
Zawieszenie tylne: wahacze wzdłużne, mocowane do sztywnej belki poprzecznej spełniającej rolę stabilizatora, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
Hamulce: dwuobwodowe ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe, hamulec ręczny mechaniczny działa na koła tylne
Ogumienie: 145SR13-185/60SR14
Długość: 3705 mm
Szerokość: 1605 mm
Wysokość: 1410 mm
Rozstaw osi: 2400 mm
Rozstaw kół przednich: 1391 mm
Rozstaw kół tylnych: 1346 mm
Masa własna: 750 kg-840 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Pojemność bagażnika: 320 l
Prędkość maksymalna: 140 km/h-196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 18,9 s-7,6 s
(C) Motor.net.pl
Autokult.pl
Wikipedia
Motorbase.com
Flickr.com
Histomobile.com
PODBIELSKi ZdzisĹ‚aw - Samochody niemieckie; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1987
Samochody stulecia; Print Shops Prego, Warszawa, 2000