Switch to full style
Samochody zabytkowe oraz te nieco młodsze, kultowe "Evergreeny" i kandydaci na nie
Wyślij odpowiedź

Re: Warszawa

Czw, 03.01.2008, 20:12

Bonus napisał(a):http://syrena10.vipserv.org/forum/album_pic.php?pic_id=1751

A IMO przegieta troche jest :? Brewki na swiatlach, kolor czy napis Warszawa z boku maski, nie sa z epoki a tylko jakimis przerobkami, nie koniecznie potrzebnymi :>

Re: Warszawa

Czw, 03.01.2008, 21:50

Jak to siÄ™ mĂłwi o gustach siÄ™ nie dyskutuje a mnie siÄ™ to podoba .
Napis jest orginalny tyle że nie pamiętam czy był na błotniku czy właśnie na masce .

Re: Warszawa

Czw, 03.01.2008, 22:12

Mój dziadek ma warszawę :D Samochód wypas, z przodu kanapa zamiast foteli, drążęk skrzyni biegów przy kierownicy, tylko szkoda, że samochód nie jest na chodzie :wink:

Re: Warszawa

Pią, 04.01.2008, 0:22

PaweĹ‚14 napisał(a):[...]tylko szkoda, ĹĽe samochĂłd nie jest na chodzie :wink:

Nic, tylko przywrócić mu dawną świetność :)
On sam siÄ™ o to prosi :)

Re: Warszawa

Pią, 04.01.2008, 14:20

dziwne że nikt nie wkleił zdjęcia wnętrza

Image

Imagesilnik

Image

źródło:
otomoto.pl

Re: Warszawa

Pią, 04.01.2008, 16:18

Ten "stuningowany" jest przepiękny :shock: :shock: :shock:

Re: Warszawa

Sob, 05.01.2008, 0:13

http://syrena10.vipserv.org/forum/album_pic.php?pic_id=1751

Najlepsze, że ma jeszcze tablice wz. 1956 (niestety w 1983 straciły ważność).

Re: Warszawa

Sob, 05.01.2008, 0:15

do zdjęć założone tylko .

Re: Warszawa

Pon, 06.12.2010, 4:00

1951 Warszawa M20
Image
(C) Protauta.republika.pl
Image
(C) Automobilia.pl
Image
(C) Republika.pl/fso_warszawa
Image
(C) Caar.pl
FSO Warszawa, potocznie Warszawka, Garbuska – samochód osobowy produkowany od 6 listopada 1951 do 30 marca 1973 w FSO na Żeraniu w Warszawie na licencji ZSRR. Przez cały okres produkcji powstało 254 471 (według innych źródeł 254 421) egzemplarzy modelu, z czego 72 834 trafiło na eksport. Był to pierwszy samochód produkowany seryjnie w historii powojennej Polski. W oparciu o Warszawę skonstruowano samochody dostawcze: FSC Żuk, ZSD Nysa oraz FSR Tarpan. Następcą modelu został Polski Fiat 125p.
Dane techniczne:
Nadwozie: samonośne z ramą pomocniczą pod silnikiem, 4-drzwiowy fastback lub 4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowe kombi lub 2-drzwiowy pick-up lub 3-drzwiowy van (furgon)
Okres produkcji: 6 listopada 1951−30 marca 1973
Wyprodukowanych: 254 471 szt.
Liczba miejsc: 5/6
Długość: 4665 mm M20 / 4740 mm Sedan, Taxi / 4750 mm Kombi, Sanitarka, Furgon / 4665 mm Pickup
Szerokość: 1695 mm / 1710 mm Pickup
Wysokość: 1640 mm M20 / 1620 mm Sedan / 1705 mm Kombi, Sanitarka, Furgon / 1905 mm Pickup
Rozstaw osi: 2700 mm
Rozstaw kół przednich: 1364 mm
Rozstaw kół tylnych: 1362 mm
Masa własna: 1360 kg M20 / 1420 kg 202,203,223,204,224 / 1435-1450 kg Pickup / 1460 kg Kombi, Sanitarka, Furgon
Dopuszczalna masa całkowita: 1960 kg
Silnik: typu M-20, rzędowy, 4-cylindrowy, dolnozaworowy (SV), ustawiony wzdłużnie nad osią przednią / górnozaworowy (OHV od 62)
GaĹşnik Jikov 40 SOP opadowy jednogardzielowy
Kadłub żeliwny z suchymi tulejami
GĹ‚owica ĹĽeliwna
Zapłon iskrowy
Kolejność zapłonu 1-2-4-3
Pojemność skokowa: 2120 cm3
Ĺšrednica cylindra 82 mm
Skok tłoka: 100 mm
Stopień sprężania: 6,2:1
Moc maksymalna: 36,5 kW (50 KM) / 52 KM (od 57) / 70 KM (od 62) przy 3600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 116 Nm /122 Nm (od 57) przy 2200 obr/min
Instalacja elektryczna: 12 V, „plus” podłączony do masy
Rodzaj napędu: tylny
Przeniesienie napędu: Sprzęgło suche
Skrzynia biegĂłw: manualna 3 biegowa, biegi 2 i 3 synchronizowane / 4-biegowa manualna od 1970
Przełożenia biegów: I-bieg – 2,82:1, II bieg – 1,604:1, III bieg – 1:1, wsteczny – 3,383:1
Sztywny most napędowy, przełożenie 5,125
Zawieszenie przednie: niezależne na dwóch wahaczach nierównej długości, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
Zawieszenie tylne: most napędowy sztywny, wsparty na dwóch wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Prędkość maksymalna: 105 km/h
Zużycie paliwa: średnio około 11-13l/100 km, samochód był najbardziej ekonomiczny przy małych prędkościach (około 40 km/h)
Ogumienie: 6,00 – 16″

1955 Warszawa M20 Pickup
Image
(C) Warszawafanklub.w.interia.pl
Image
(C) Cokupic.pl
Image
(C) Fothost.pl

1957 Warszawa M20-57
Image
(C) Wikipedia
wprowadzony został do produkcji 15 maja 1957r., początkowo pod nazwą model 1957 później jako model 200. Zewnętrznie bardzo podobny do Warszawy M20 Pobiedy, ma w sobie jednak ponad 200 modernizacji wszystkich podzespołów. Główne zmiany wprowadzone w 1957 roku to:
W wyglądzie zewnętrznym:
krata wlotu powietrza w kształcie delikatnych pionowych żeberek otoczonych chromowaną ramką,
małe okrągłe kierunkowskazy przednie w miejsce prostokątnych. W modelu 57 kierunkowskazy przednie byly nieco wyżej niż w pó?niejszych modelach 201/202 ze względu na stare błotniki z przetłoczeniami pod prostokątne kierunkowskazy, które jeszcze były w magazynach,
"rakieta" i okrągły znaczek FSO na masce,
"Ĺ‚amana" szyba przednia,
listwy boczne przechodzące z błotników przednich do połowy drzwi i listwy progowe.
We wnętrzu wprowadzono:
nowÄ… dwukolorowÄ…tapicerkÄ™,
na srodku deski rozdzielczej pojawiła sie popielniczka
W 1958 roku zastosowano nowe dwuramienne koło kierownicy zamiast dotychczasowego trójszprychowego.
W silniku zwiększono stopień sprężania z 6,2 do 6,8 co zwiększyło moc z 50 do 52 KM i max. moment obrotowy do 122 Nm przy 2100 obr/min.
Zmniejszono rĂłwnieĹĽ rozmaiar felg z 16 na 15 calowe.

1960 Warszawa 201
Image
(C) Bucynek.yoyo.pl
Image
(C) Automobilia.pl
W 1960 wraz z wprowadzaniem kolejnych zmian zmieniono również nazewnictwo, wprowadzając oznaczenie 201. Najwazniejszymi wprowadzonymi modyfikacjami były:
zmiana lamp tylnych,
zmiana podświetlenia tablicy rejestracyjnej z tyłu, światla stopu i światła pozycyjne przeniesione do lamp głównych,
zmiana koloru kierunkowskazów przednich z białych na pomarańczowe,
zderzaki tylne z przetloczeniem na światło odblaskowe,
usuniecie "rakiety" z maski przedniej ze wzgledu na bezpieczeństwo,
zmiana znaczka w srodku z m20 na FSO,
inny ksztalt listew, usuniecie nacięć z klamek,

1960 Warszawa 201 Furgon
Image
(C) Bucynek.yoyo.pl
Image
Image
(C) Auta-prl.pl

1962 Warszawa 202
Image
(C) Auta-prl.pl
1962 rok, od modelu 201 różni się jedynie silnikiem. Jest to górnozaworowy silnik o symbolu S-21 o mocy 70 KM przy 4000 obr/min co pozwoliło na lepsze osiągi samochodu i zmniejszenie zużycia paliwa.

1964 Warszawa 203/223, 204/224
Image
(C) Cokupic.pl
Image
(C) Wikipedia
Image
(C) Samochodyprl.blox.pl
Image
Image
Image
Image
(C) Flickr.com
Silnik gĂłrnozaworywy, modernizacja nadwozia
Warszawa 203/223
Jak Warszawa M-20, z wyjÄ…tkiem:
Wymiary: długość 4740 mm
Masa: własna 1420 kg, dopuszczalna całkowita 1900 kg
Ogumienie: 6,40 - 15"
Nadwozie: sedan, samonośne z ramą pomocniczą pod silnikiem
Silnik:
S-21, czterocylindrowy, rzędowy, górnozaworowy
GaĹşnik Jikov 40 SOP opadowy jednogardzielowy
Ĺšrednica x skok cylindra: 82 x 100 mm
Stopień sprężania 7,5:1
Moc: 51,5 kW (70 KM) przy 4000 obr/min
Moment obrotowy: 147 N•m przy 2500 obr/min
Kolejność zapłonu: 1-2-4-3
Pojemność układu chłodzenia: 10,5 l
Pojemność miski olejowej: 6 l
Filtr powietrza: mokry, pojemność 0,35 l
Przeniesienie napędu
Most napędowy – przełożenie 4,555
Skrzynia 3-biegowa:
I bieg: 3,115:1
II bieg: 1,772
III bieg: 1,000:1
Bieg wsteczny: 3,778:1
Skrzynia 4-biegowa:
I bieg: 3,753:1
II bieg: 2,373:1
III bieg: 1,482:1
IV bieg: 1,000:1
Bieg wsteczny: 3,753:1
Układ smarowania skrzyni biegów: 1,2 l[33]
Układ smarowania tylnego mostu: 1,1 l[33]
Układ zawieszenia:
Przód: niezależne, sprężyny śrubowe i wahacze[33]
Tył: resory piórowe[33]
Przyspieszenie 0-100 km/h: 29,2 s[16]
Prędkość maksymalna: 130 km/h[1]
Na I biegu: 40 km/h[33]
Na II biegu: 70 km/h[33]
Ĺšrednie zuĹĽycie paliwa: 11-12 l/100 km[1][33]
Paliwo: liczba oktanowa min. 78 (niebieska etylina)[16]

1965 Warszawa 203/223, 204/224 Kombi
Image
(C) Wikipedia
Image
Image
(C) Cokupic.pl

1965 Warszawa 203/223, 204/224 Sanitarka
Image
(C) Arczi224.wrzuta.pl
Image
(C) Krzysiek1-p.w.interia.pl
fabryczna modyfikacja - syrena, kogut, nosze, aparatura medyczna

1965 Warszawa 203/223, 204/224 TaksĂłwka
Image
(C) Photogaleria.pl
fabryczna modyfikacja - ścianka z pleksi i taksometr

Warszawa RadiowĂłz
Image
(C) M.onet.pl
Image
(C) Fso_warszawa.republika.pl
Image
(C) Wikipedia


(C) Protauta.republika.pl
Automobilia.pl
Republika.pl/fso_warszawa
Caar.pl
Warszawafanklub.w.interia.pl
Cokupic.pl
Bucynek.yoyo.pl
Auta-prl.pl
Fothost.pl
Wikipedia
Samochodyprl.blox.pl
Flickr.com
Arczi224.wrzuta.pl
Krzysiek1-p.w.interia.pl
Photogaleria.pl
M.onet.pl
Fabryka SamochodĂłw Osobowych 1951-1976; Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1976
RUMMEL Aleksander - Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne 1922-1980; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1985
ZIELIŃSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1985
SZELICHOWSKI Stanisław - Sto lat polskiej motoryzacji; Krakowska Oficyna SAB, Kraków, 2003
DEMBIŃSKI Jerzy - Album samochodów FSO; Klub Pracowników i Przyjaciół FSO, Warszawa, 2004
ZIELIŃSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
GÓRSKI Mirosław - Historia konstrukcji samochodów FSO 1951-2006; Oddział Warszawski SIMP & Klub Pracowników i Przyjaciół FSO, Warszawa, wyd. II, 2009

Re: Warszawa

Nie, 06.03.2011, 21:24

Pułtusk :mryellow:

Image

Image

Image

Na przyszłość proszę trzymać się regulaminowego rozmiaru zdjęć (Nie mogę przekraczać 800pxl). Mod.

Re: Warszawa

Śro, 23.01.2013, 21:49

Image

Image

Image

Image
Zapomniana Motoryzacja @FB

Re: Warszawa

Wto, 28.10.2014, 13:22

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

FILMY:
Image

Image
Admoto.pl napisał(a):Pewien pan pokochał pewną panią, nic w tym nadzwyczajnego. Naturalną rzeczy koleją zakochani postanowili wziąć ślub i w szczęśliwości spędzić wspólnie życie. Ceremonia ślubna to nie byle co, obojgu zależało więc na odpowiedniej oprawie, czemu dziwić się nie należy, bowiem to wydarzenie szczególne i powinno być zapamiętane na długo. Do ślubu postanowili pojechać samochodem wyjątkowym; pięknym i rzadko spotykanym. Przyszły pan młody wielkim sentymentem darzył Warszawę, bo to pierwsze powojenne auto w Polsce, dziś unikalne. No i piękna Warszawa jest bardzo. Zaczęło się poszukiwanie. Szybko okazało się, że oferowane egzemplarze są albo w stanie ruiny, albo zbyt drogie. Szczęśliwie Internet nie zna granic i w Bułgarii znalazła się M-20 z 1963 roku w umiarkowanej cenie i niezłym stanie. Szybka decyzja - przelew, zaprzyjaźniony mechanik, auto z lawetą i wyjazd. Na miejscu obu panom miny zrzedły. Wojciech Daszyk, znany w Sanoku z rzetelnej roboty mechanik, wspomina, że jak zobaczył owo cudo "w dobrym stanie", to nogi się pod nim ugięły. Nie było jednak wyjścia, zapłacone-kupione. Samochód został przywieziony do Sanoka i w warsztacie zaczęły się objawiać coraz to nowe niespodzianki. Że z tapicerki zostały strzępy, było widać wcześniej, że karoserię dość starannie zjadła rdza, również. Auto miało za sobą długi i ciężki żywot zbliżony raczej do losu ciągnika rolniczego niż samochodu. A i bułgarska myśl techniczna budziła coraz to większe zdumienie widzącego już niejedno Wojciecha Daszyka. Pęknięcie mocowania resora załatwiono przyspawaniem tego elementu obok, w efekcie rozstaw kół lewej i prawej strony auta był inny. Pomysłowe usunięcie luzów zawieszenia przedniego za pomocą rękawów koszuli, a naprawa sparciałych przewodów gumowych metodą cerowania kordonkiem budziło zdumienie, swoisty podziw dla autorów tych rozwiązań, ale też i przerażenie - czy to da się w ogóle naprawić, odtworzyć, zregenerować? Czy uda się znaleźć części?

Wycinanie przerdzewiałych fragmentów, piaskowanie, ponowne wycinanie, piaskowanie, następnie spawanie i odbudowa konstrukcji wymagało wielu godzin pracy, staranności i doświadczenia. Kiedy prace blacharskie były ukończone, pan Wojciech przygotował całość do lakierowania, szpachlowania, szlifowania, zabezpieczenia profili... Równolegle trwały prace mechaniczne. Poszukiwanie części, gdzie to tylko możliwe, nie zawsze kończyło się sukcesem. Szczęśliwie na bazie Warszawy budowano też Żuka, Nysę i Tarpana, więc z elementami osprzętu silnika, przeniesienia napędu czy zawieszenia było trochę łatwiej, co wcale nie oznacza, że łatwo. Najtrudniejsze i najkosztowniejsze było poszukiwanie elementów i detali do wnętrza kabiny. Drobnych detali nie ma, a jeśli są, to kosmicznie drogie. Wszystkie ozdobne listwy i elementy ozdobne karoserii zostały oddane do firmy specjalizującej się w chromowaniu. Najprostszą sprawą była tapicerka. Po usunięciu resztek oryginalnej na sprężynach i na bazie oryginalnego szkieletu tapicer uszył nowe pokrycia. Na płatach drzwi i dachu znalazły się nowe wykładziny dokładnie odpowiadające pierwotnemu wyglądowi.

Ślub odbył się. z kilkumiesięcznym opóźnieniem, ale państwo młodzi zrealizowali swój cel i na nową drogę wjechali Warszawą. Samochód pozostał w rodzinie zajmując szczególne miejsce w specjalnie przygotowanym garażu. Ta Warszawa jest maleńkim wkładem w zachowanie rodzimej kultury motoryzacyjnej.

Po zakończeniu prac Wojciech Duszyk powiedział: - Remont i odbudowa tej Warszawy trwała około roku. Bardzo dużo czasu zajęło poszukiwanie części, zwłaszcza drobnych elementów do kabiny. Odtwarzanie fragmentów karoserii, zdobywanie brakujących części i zmontowanie wszystkiego w całość wymagało cierpliwości i wiary. Wiele osób mówiło mi, że ten złom nie nadaje się do niczego i dziś nie wierzą, że to ten sam samochód. Mam ogromną satysfakcję, zwłaszcza, że nigdy w okolicy nie widziałem takiej Warszawy. No i jak pięknie prezentowała się na ślubie kolegi!


(C) Wikimedia.org
Fotopolska.eu
Motokiller.pl
Fso-sa.com.pl
Jacomoto.pl
Classiccarcatalogue.com
Fso-klubi.net
Powrotlegendy.pl
Gopixpic.com
Autocentrum.pl
Wikimedia.org
Admoto.pl via Truck.pl
Youtube.com

Re: Warszawa

Śro, 12.04.2023, 16:02

50 lat temu zakończyła się produkcja Warszawy

Auto-Swiat.pl napisał(a):30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.
FSO Warszawa dwa razy miała szansę zostać jednym z najmodniej wyglądających samochodów na świecie
Przypominamy, jak uciążliwa była jej eksploatacja i dlaczego część aut miało szczotki przed przednimi kołami
Używając języka PRL, FSO Warszawa nigdy nie wykonała planu. No i bardzo się nie spodobała Peugeotowi
Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Garbaty, ciężki i słaby – taki był pierwszy powojenny samochód osobowy produkowany w Polsce. Na dodatek długowieczny: FSO Warszawę wytwarzano bowiem przez prawie 22 lata, od 6 listopada 1951 r. do 30 marca 1973 r. Auto miało więc aż nadto czasu, by nazbierać niezwykłych, sensacyjnych i mało znanych historii – które właśnie zamierzamy ci zaserwować. To może zaczniemy od kasy, ok? (…)


(C) Auto-Swiat.pl
Wyślij odpowiedź