Obecny czas: Czw, 28.03.2024, 9:21




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1931 Marmon Sixteen 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post 1931 Marmon Sixteen
Image
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=EyCKWVs2HN0

Po I Wojnie Światowej w Stanach Zjednoczonych charakterystyczna była niezwykle silna rywalizacja w klasie aut luksusowych pomiędzy Cadillaciem i Marmonem. Jej apogeum przypadło na rok 1930, kiedy to Cadillac zaprezentował model V16. Marmon nie chciał być gorszy i podjął wyzwanie rzucone przez konkurencję.

Jesienią 1930 roku, po pięciu latach żmudnych prac, pojawił się Marmon Sixteen, skonstruowany przez Howarda Williamsa, największy, najcięższy i najdroższy (kosztował 5200 dolarów) model Marmona. Napędzał go ogromny ośmiolitrowy silnik o mocy 200 KM, ważący 419 kg. Dzięki zastosowaniu licznych odlewów ze stopów lekkich w jego konstrukcji, samochód był dużo mocniejszy i znacznie lżejszy niż konkurent z Cadillaca.

Mimo wysokiej masy, wynoszącej ponad 2430 kg i sporego rozstawu osi równego 3683 mm, pojazd był bardzo dynamiczny, z doskonałym jak na tamte czasy stosunkiem mocy do masy (ustępując współczynnikiem jedynie Duesenbergowi). Według gwarancji fabrycznej, każdy egzemplarz Marmona trafiający do klienta, był przetestowany na dwóch pełnych okrążeniach toru wyścigowego Indianapolis z prędkością ponad 160 km/h. Dynamikę auta po wielu latach potwierdził kolekcjoner samochodów Bill Harah na międzystanowej autostradzie nr 80, rozpędzając wóz do 149 km/h, nie osiągając maksymalnych obrotów.

Solidne i komfortowe nadwozia w różnych wersjach były dziełem Waltera Dorwin Teague'a seniora i jego syna W.D. Teague'a (późniejszego szefa stylistów American Motors). Nowe samochody bardzo różniły się od dotychczasowych Marmonów, miały pochyloną osłonę chłodnicy w kształcie litery V, wszystkie korki ukryte były pod osłoną silnika, a wytłoczone profile błotników ukrywały amortyzatory i elementy układu kierowniczego.

Zbyt skromne możliwości niezależnej firmy (w przeciwieństwie do konkurenta, będącego częścią koncernu GM) w połączeniu z wielkim światowym kryzysem sprawiły, ze firma walczyła o przetrwanie, co przejawiało się w niskim popycie. Sixteen był ostatnim modelem Marmona, którego łącznie 350 egz. ujrzało światło dzienne w ciągu niecałych trzech lat produkcji, z czego 86 szt. w roku 1933.

Dane techniczne
Producent: Marmon, Stany Zjednoczone
Okres produkcji: 1931-1933
Wyprodukowanych: 350 szt.
Nadwozie: stalowe, 4-drzwiowy, 5- lub 7-miejscowy sedan lub 2-drzwiowe, 2- lub 5-miejscowe coupé
Silnik: benzynowy, 4-suwowy, gaźnikowy, górnozaworowy, 45° V16, 2 zawory na cylinder, z rorządem OHV, chłodzony cieczą, umieszczony wzdłużnie z przodu
Pojemność skokowa: 8049 ccm
Ĺšrednica cylindra: 79,4 mm
Skok tłoka: 101,6 mm
Stopień sprężania: 6,0:1
Moc maksymalna: 147 kW (200 KM) przy 3400 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 454 Nm
Skrzynia biegĂłw: manualna 3-biegowa
Napęd: klasyczny-tylny
Podwozie: rama podłużnicowa z podłużnicami o przekroju ceowym
Hamulce: bębnowe na wszystkie koła
Zawieszenie przednie: belka wahliwa, półeliptyczne resory piórowe
Zawieszenie tylne: oś sztywna, półeliptyczne resory piórowe
Długość: 5537 mm
Szerokość: 1803 mm
Rozstaw osi: 3683 mm
Masa własna: 2177 kg-2430 kg
Prędkość maksymalna: 161 km/h


(C) Cartype.com
Wikipedia
Conceptcarz.com
Motorbase.com
Histomobile.com
Flickr.com
Supercars.net
Ultimatecarpage.com
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 08.10.2011, 1:14
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018