1948-1951 Škoda 1101 VO/P (938)
1948-1949 Škoda 1101 VO (938) Wikipedia.org
Auta5p.eu
EuroOldtimers.com
Pinterest.com
Flickr.com
1949-1951 Škoda 1101 P (938) Auta5p.eu
Cytuj:
Škoda 1101 VO, 1101 P (bojový tudor) to samochód terenowy produkowany przez czechosłowackie zakłady Škoda w latach 1948–1951.
Historia
Škoda 1101 VO była pierwszym powojennym samochodem produkowanym dla wojska w zakładach Škody. Oparta była na konstrukcji samochodu osobowego Škoda 1101 Tudor, przy czym wykorzystano tę samą płytę podłogową, silnik i większość podzespołów (stąd, znany był jako bojový tudor). Odmienne było nadwozie – proste, otwarte, czterodrzwiowe, dostosowane dla użytkowników wojskowych. Forma przedniej części, z pionową ścianą przednią, nawiązywała do Jeepa Willys MB, a środkowa i tylna część, z prostymi drzwiczkami, do niemieckich pojazdów klasy Kubelsitzwagen (które produkowano także podczas wojny na bazie modelu osobowego Škoda Popular 1101). Podobnie, jak w klasie Kubelsitzwagen, napędzana była jedynie tylna oś pojazdu, dla uproszczenia konstrukcji. W połączeniu z niewielkim prześwitem, zapewniało to jedynie minimalne możliwości jazdy w lżejszym terenie.
Samochód otrzymał nazwę Škoda 1101 VO, od vojenský otevřený (wojskowy otwarty). Prototyp został skonstruowany w 1947 roku (według innych informacji, w 1946 roku). W latach 1948–1949 wyprodukowano 1457 sztuk modelu 1101 VO, po czym samochód przemianowano na 1101 P (pohotovostni) i w latach 1949–1951 wyprodukowano dalsze 2440 sztuk. Oba modele różniły się drobnymi szczegółami wyposażenia. Opracowano też w 1950 roku wersję z napędem na 4 koła i mocniejszym silnikiem 1,2 L, lecz zbudowano jej tylko 3 sztuki (typ 956).
Samochody Škoda 1101 VO/P używane były przede wszystkim przez armię czechosłowacką i korpus bezpieczeństwa narodowego SNB. Były także eksportowane, przede wszystkim do Jugosławii (ok. 700 sztuk) i Bułgarii (część karosowana na miejscu). Według źródeł czeskich, niewielką liczbę otrzymało także Wojsko Polskie (należy zaznaczyć, że w Wojsku Polskim używano cywilnej wersji Škody 1101).
Dane techniczne
Producent: Škoda, Mladá Boleslav, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1948–1951
Wyprodukowanych: 1417 egz. (typu Š-1101 VO) + 2820 egz. (typu Š-1101 P)
Segment: samochód terenowy
Typy nadwozia: 4-drzwiowe, 5-miejscowe cabrio
Silniki: benzynowy, czterosuwowy, gaźnikowy, wolnossący, rzędowy 4-cylindrowy, z rozrządem OHV, chłodzony cieczą
Układ zasilania: gaźnik Solex 26 UAHD, wolnossący
Pojemność skokowa: 1089 cm³
Moc maksymalna: 32 KM (23,5 kW) przy 4600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 64,7 Nm przy 4200 obr./min
Stopień sprężania: 6,5
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła tylne
Długość: 4070 mm
Szerokość: 1600 mm
Wysokość: 1610 mm
Rozstaw osi: 2485 mm
Rozstaw kół przednich: 1250 mm
Rozstaw kół tylnych: 1250 mm
Masa własna: 960 kg
Ładowność: 400 kg
Masa całkowita: 1360 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 42 L
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Zużycie paliwa: 8,5-10,5 L/100 km
Instalacja elektryczna: 6V
Hamulce: hydrauliczne bębnowe
Ogumienie: 5,75 x 16 (6,00 x 16)
Poprzednik: Škoda 903
Następca: Škoda 973
Pokrewne: Škoda 1101
Konkurencja: GAZ-67
(C) Wikipedia.org
Auta5p.eu
EuroOldtimers.com
Pinterest.com
Flickr.com