Buick Riviera był produkowany przez Buick-a w Stanach Zjednoczonych od 1963 r. do roku 1999, razem wyprodukowano 1.127.261 sztuk.
Było to duże luksusowe coupe, wczesne modele Riviery były wysoko oceniane przez dziennikarzy i pisarzy.
Pochodzenie nazwyNazwa Riviera pierwszy raz weszła do linii Buicka w 1949 roku jako oznaczenie nowej dwudrzwiowej wersji „hardtop”. Roadmaster Riviera (wraz z Cadillac Coupe de Ville) były pierwszymi masowo produkowanymi samochodami z tego typu nadwoziem. Ten rodzaj nadwozia stał się niezwykle popularny w ciągu najbliższych 30 lat.
Pierwsza generacja (1963-1965)Riviera została wprowadzona 4 października 1962 jako model rocznika 1963, cena bazowa to 4.333 dolarów, topowa wersja była droższa o 5000 dolarów. Produkcja została celowo ograniczona do 40000 sztuk dla wzrost popytu.
Miał taką samą moc jak większe Buicki, Riviera według magazynu „Motor Trend” jest zdolna do przyspieszenia 0-60 mp/h (0-97 km/h) w 8 sekund, pokonania 1/4 mili w około 16 sekund, a sprawdzona prędkość maksymalna to 115 mp/h (185 km/h), chociaż jest możliwa do osiągnięcia na dłuższym dystansie prędkość 125 mp/h (201 km/h). Zużycie paliwa było niskie jak na panujące wówczas standardy 13.2 mil na galonie (17.8 L/100 km).
Wewnątrz Riviera mogła zmieścić cztery osoby. Przednie siedzenia dzieliła konsola centralna. Wybór rodzaju tapicerki zawierał wszystko: winyl, płótno lub skórę. Popularne dodatkowe opcje to pochylane koło kierownicy, tempomat, elektrycznie sterowane szyby i siedzeń, klimatyzacja, radio AM / FM.
W 1964 silnik 401 (6.5L) został zamieniony na 425 cu in (6,96L) V8 o mocy 340 KM (254 kW).
W wersji "Super Wildcat" był dostępny, z poczwórnym gaźnikami, szacowana moc to 360 KM (268 kW).
W 1965 wprowadzono opcje „Gran Sport”, (silnik 425), która zawiera podwójne rury wydechowe i sztywniejsze zawieszenie. Silnik 401 (6.5 L) V8 powrócił jako standardowy silnik Riviery. Przednie reflektory zostały ukryte w czołowych krawędziach błotników, jak w pierwotnym projekcie. Niefunkcjonalne boczne wloty powietrza na tylnych nadkolach zostały usunięte, a tylne światła zostały przeniesione na tylny zderzak. Dach z winylu stały się opcją, początkowo oferowaną tylko w kolorze czarnym. Pochylane koło kierownicy było już w wyposażeniu standardowym.
Całkowita sprzedaż w okresie trzech lat szanowana jest na 112.244 sztuk. Riviera była pierwszym prawdziwym konkurentem Thunderbirda.
1963secondchancegarage.com1964autotraderclassics.com1965musclecarjungle.comModel year(s) 1963-1965
Assembly Flint, Michigan, United States
Body style(s) 2-door hardtop
Layout FR layout
Engine(s) 445.5 wildcat 401 inÂł Nailhead V8
425 inÂł Nailhead V8
Transmission(s) 3-speed ST-400 automatic
Wheelbase 117.0 in (2972 mm)
Length 208.0 in (5283 mm)
Width 76.3 in (1938 mm) - 76.6 in (1946 mm)
Height 53.0 in (1346 mm)
Druga generacja (1966-1970)Riviera została przebudowana w 1966 roku. Rama, układ napędowy i hamulcowy został taki sam jak w poprzedniej generacji, ale powiększył swoje rozmiary. Ważnym punktem stylizacji był brak przednich „uchylnych” okien, reflektory pozostawały ukryte. W przeciwieństwie do Toronado, Riviera zachowała tradycyjny układ napędu tylnych kół. Było około 200 funtów (91 kg), cięższe, więc przyspieszanie z niezmienionym silnikiem było powolniejsze. Pakiet "Gran Sport" był nadal dostępny jako opcja.
Wewnątrz mieścił sześć osób dzięki zastosowaniu dwóch kanap. Opcjonalnie dostępna była Strato-kanapa z podłokietnikiem lub siedzenia kubełkowe. Sprzedaż w 1966 podskoczyła do 45.308, co stanowiło nowy rekord.
Najbardziej znaczącą zmianą w 1967 r. było wprowadzenie silnika 430 cu in (7.0 L) o mocy 360 KM (270 kW) i momencie obrotowym wynoszącym 475 ft (644 Nm). Zastąpił on starego 425. Nowy silnik miał większą moc i moment obrotowy dzięki czemu auto stało się bardziej zwinne. Potężne hamulce tarczowe z 4 zaciskami stały się opcją kół przednich, ale większość Rivier nadal były zamawiane z bębnami hamulcowymi, które były prawie tak dobre jak tarcze. Kosmetycznie, zmian było niewiele i były ograniczone do min. poszerzenia, oraz centralnie zamontowanego, poziomego, chromowanego grilla.
W 1968 zostały zmodyfikowane przednie i tylne zderzaki. Ukryte ramiona wycieraczek stały się również nowością. Światła boczne miały kształt odwróconego trapezu znajdowały się na dolnej krawędzi przednich błotników. Tylne światła natomiast przybrały okrągły kształt. Odświeżono również wnętrze. Wprowadzono niewiele zmian mechanicznych. Sprzedaż w 1968 r. ustanowiła nowy rekord, 49.284 sprzedanych sztuk.
W 1969 roku, miało miejsce parę drobnych zmian stylistycznych. Kraty zmieniono na wzór Crosshatch składający się ze szczupłych, pionowych pasków i dwóch szerszych, poziomych pasków. Przednie światła uległy zmianie. Sprzedaż w 1969 ponownie wzrosła, do 52.872.
W roku 1970 Riviera została ponownie odświeżona. Pojawił się nowe zderzaki . "Skirted" na tylnych kołach stał się standardem. Silnik został powiększony do 455 cu in (7,46 L), jest to największy silnik Buicka oferowany do tej pory, o mocy nominalnej 370 KM (280 kW) i momęcie obrotowym wynoszącym ponad 500 funtów · ft (680 Nm · ). Pomimo faktu, że '70 sprzedaż spadła do 37366 sztuk, druga generacja Riviery okazała się bardziej dochodowa niż pierwsza (227.669 sztuk sprzedanych w ciągu pięciu sezonów).
1966musclecarjungle.com1967cardomain.comretro.net1968velocityjournal.com1969musclecarjungle.com1970carmark.netModel year(s) 1966-1970
Assembly Flint, Michigan, United States
Body style(s) 2-door hardtop
Layout FR layout
Platform E-body
Engine(s) 425 inÂł Nailhead V8
430 inÂł Buick V8
455 inÂł Buick V8
Transmission(s) 3-speed ST-400 automatic
Wheelbase 119.0 in (3023 mm)
Length 211.2 in (5364 mm) (1966-67)
215.2 in (5466 mm) (1968-70)
Width 78.8 in (2002 mm)
79.3 in (2014 mm) (1970)
Height 53.2 in (1351 mm) - 53.6 in (1361 mm)
Trzecia generacja (1971-1973)Riviera została radykalnie przebudowana w 1971 model przyjął styl "boat-tail". Nadwozie zaprojektował Bill Mitchell.
Riviera w 1971r. została poszerzona o trzy cale (76.2 mm), zwiększono równiez rozstaw osi, jak i wagę wagę o 120 funtów (54 kg). Rivera otrzymała nowy, kontrowersyjny wygląd. Silnik 455 miał niższy stopień sprężania w celu spełnienia wymagań emisji EPA, zmniejszono moce do 255 KM (190 kW) i 265 KM (198 kW) w "Gran Sport". Wizerunek szybkiej Rivery zaczął powoli blaknąć. Należy wspomnieć że Buick's wprowadził system Trac, czyli system kontroli trakcji, który uniemożliwiał ślizganie się kół podczas przyspieszania na śliskich nawierzchniach. Riviera została również wyposażona w funkcję GM "Full-Flo" (system wentylacji) dwie duże szczeliny na pokrywie bagażnika zasysały powietrze (Niestety, w pewnych warunkach zasysały również deszcz i spaliny do samochodu. "Full-Flo" został przebudowany i żaluzje zostały usunięte z pokrywy bagażnika w 1972 rok).
Mimo tych cech, sprzedaż Riviery w 1971 spadła do 33810 sztuk. W 1972 Riviera niewiele się zmieniła. Była oferowana z silnikiem 455 o mocy 225 KM (168 kW) lub 250 KM (190 kW) dla wersji "Gran Sport". Sprzedaż stanęła na 33.728 sztukach. W 1973, silnik o mocy 250 KM (186 kW) stał się standardem, wprowadzono jednostkę o mocy mocy 260 KM (190 kW). "Gran Sport" stał się pakietem opcji składającym się z tylnego stabilizatora, specjalnie dostrojonego zawieszenia, oraz dodatkowej izolacji akustycznej. Model 1973 można odróżnić od 1972 tym, że "ogon łodzi" jest nieco słabiej widoczny niż w modelu 1972, co dobrze wpłynęło na wygląd tylnego zderzaka.
1971madness-us-cars.com1972yakez.com1973flickr.comModel year(s) 1971-1973
Assembly Flint, Michigan, United States
Body style(s) 2-door hardtop
Layout FR layout
Platform E-body
Engine(s) 455 inÂł Buick V8
Transmission(s) 3-speed ST-400 automatic
Wheelbase 122.0 in (3099 mm)
Length 217.4 in (5522 mm) (1971)
218.3 in (5545 mm) (1972)
223.4 in (5674 mm) (1973)
Width 79.9 in (2029 mm)
Height 54.0 in (1372 mm)
Czwarta generacja (1974-1976)Czwarta generacja była oparta na płycie generacji poprzedniej. Wygląd zmienił się gruntownie. Samochód otrzymał bardziej tradycyjny „kolumnowy” wygląd.
Zrezygnowano z charakterystycznego „ogonu łodzi”, który zniknął z tylniej części nadwozia.
Pojawił się słupek B przez co zmieniło kształt tylnych okien, które teraz przypominały trapezy.
Winylowy dach był dostępny jako opcja. Samochód zachował przód z trzeciej generacji w nieco zmienionej formie. Modyfikacje sprawiły, że samochód wyglądał mniej charakterystycznie niż jego poprzednik, a nawet jego konkurenci Oldsmobile Tornado i Cadillac Eldorado. Samochód był również wolniejszy od swoich poprzedników ponieważ wcale nie był lżejszy, a jego standardowe V8 455 straciło jeszcze na mocy.
Silnik 455 V8 standardowo miał teraz moc 230 KM (172 kW) i 245 KM (183 kW) dla wersji sportowej. . "Max Trac" został usunięty z listy opcji po 1974 z powodu braku zainteresowania kupujących. Zmieniona stylistyka nie przyczyniła się do wzrostu sprzedaży, która w 1974 roku spadła do 20129 sztuk.
W 1975 roku Riviera otrzymała nieco zmieniony przód, jedną ze zmian był nowy grill. Przednie reflektory otrzymały prostokątny kształt. Kierunkowskazy stały się również bardziej kanciaste. Pakiet „Stage One” został usunięty w 1975 r., choć pakiet „Gran Sport” był nadal oferowany. Moc silnika zmniejszono do 205 KM (153 kW). Sprzedaż w 1975 wyniosła 17.306 sztuk.
Niewielkie zmiany Riviere powitał rok 76, najistotniejsza z nich była nowa krata grilla „Crosshatch”. Pakiet „Gran Sport” został zastąpiony przez "S / pakiet R", które miały być wersjami sportowymi. Sprzedaż wzrosła nieznacznie, do 20082 sztuk .
19741975us-car-info.de1976everycarlisted.com(C) Wikipedia