chyba przydałoby się korekta tematu na "Wartburg 353/1.3" i przeniesienie jego do oldtimerów
1966-1981: 353 sedan(C) Motorized.pl
(C) Auto-specifications.eu
(C) Ridelust.com
(C) Wikipedia
(C) Lsg.musin.de
(C) Wartburg.cba.pl
(C) Flickr.com
1966: 353 Tourist (kombi)(C) Wikipedia
(C) Flickr.com
1982-1984: 353W (fl)(C) Flickr.com
(C) Cartype.com
grill malowany na czarno
1985: 353S (fl)(C) Wikipedia
(C) Auto.dziennik.pl
(C) Carsablanca.de
zmieniony pas przedni, malowany w kolorze nadwozia
FILM:
http://video.google.com/videoplay?docid=-9132497982495749533#(C) Video.google.com
http://www.youtube.com/watch?v=f290-phi_y8(C) Youtube.com
353-400 Jagdvariante(C) Wikipedia
(C) Szatan.de
353 W Trans(C) Wikipedia
(C) Abc.se
Cytuj:
W 1966 r. pojawił się następca "312" - Wartburg 353. Zgodnie z panującymi wówczas trendami kanciaste nadwozie, które zaprojektował Clauss Dietel, pomimo zwiększonej przestrzeni pasażerskiej, cechowało się mniejszymi niż u poprzednika wymiarami zewnętrznymi. Wersja eksportowa na rynek brytyjski nosiła nazwę Wartburg Knight.
Podobnie jak w przypadku wcześniejszego modelu, 353 też doczekał się różnych odmian nadwoziowych, choć ich liczba była znacznie skromniejsza - poza sedanem były to: kombi - Tourist i praktyczny pick-up - Trans. Wartburg 353 przeszedł kilka modernizacji: w 1969 podniesienie mocy silnika do 55 KM , w 1975 nową zaokrągloną tablicę rozdzielczą, hamulce tarczowe na przedniej osi, zmodernizowany model oznaczono jako 353W. Kolejne zmiany miały miejsce w 1982, wprowadzono matowoczarny wlot powietrza, obwódki reflektorów i zderzaki (w miejsce chromowanych), zastosowano inny gaźnik, zmodyfikowane hamulce bębnowe z tyłu oraz reflektory przednie typu H4. Ostatni "lifting" Wartburg 353 przeszedł pod koniec 1984, wprowadzono m.in: jednolity pas przedni w kolorze nadwozia, model ten oznaczono jako 353S. Na życzenie klient mógł zamówić dźwignię zmiany biegów w podłodze niemal od samego początku produkcji. W Polsce ta opcja była jednak rzadko spotykana i można ją było zauważyć szerzej w ostatnich latach produkcji, od około 1986roku. Samochód wyróżniał się pojemnym bagażnikiem, w wersji sedan - 525 l, w kombi po złożeniu kanapy 2000 l[4]. W roku 1969 zaprezentowano oparte na 353 dwumiejscowe sportowe auto Wartburg Melkus RS1000, jego produkcja trwała do roku 1980, powstało 101 egzemplarzy.
353 był praktycznie ostatnią prawdziwą nowością w historii tego wschodnioniemieckiego producenta. Pomimo wielu modernizacji, z których najbardziej widoczną przeprowadzono w 1985 zmieniając m.in. pas przedni, auta te ze swoim "kołyszącym się", ramowym nadwoziem coraz bardziej odstawały od zachodniej konkurencji. Poważniejsze zmiany konstrukcyjne były nieuniknione - na wdrożenie całkiem nowego modelu (prototypy 360, 610m) nie było pieniędzy i zgody władz państwowych.
Fabryka próbowała ratować wizerunek swoich produktów biorąc nadal udział w licznych, renomowanych imprezach sportowych. Jednak startujący w latach osiemdziesiątych rajdowy model 353 WR wyglądał groteskowo przy kilkusetkonnych Audi i Lanciach.
Dane techniczne Producent: VEB Automobilwerk, Eisenach, Niemiecka Republika Demokratyczna
Okres produkcji: 1966-1988
Poprzednik: Wartburg 1000
Następca: Wartburg 1.3
Segment: C
Typy nadwozia: 4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowe kombi (Tourist) lub 2-drzwiowy pick-up (Trans)
Silnik: 2-suwowy, rzędowy, 3-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 992 ccm
Ĺšrednica cylindra: 73,5 mm
Skok tłoka: 78,0 mm
Stopień sprężania: 7,5:1
Moc maksymalna: 36,5 kW (50 KM) przy 4250 obr/min później 42 kW (55 KM) (od 1986)
Maksymalny moment obrotowy: 98 Nm przy 3000 obr/min
Skrzynia biegĂłw: manualna 4-biegowa
Rodzaj napędu: przedni
Ogumienie: 165-13
Hamulce: przód tarczowe, tył bębnowe
Długość: 4220 mm lub 4380 mm (Tourist)
Szerokość: 1640 mm
Wysokość: 1490 mm lub 1495 mm (Tourist)
Rozstaw osi: 2450 mm
Rozstaw kół przednich: 1280 mm
Rozstaw kół tylnych: 1300 mm
Ĺšrednica zawracania: 10,2 m
Masa własna: 920 - 960 kg
Masa całkowita: 1320 - 1410 kg Tourist
Pojemność bagażnika: 525 l (sedan)
Pojemność zbiornika paliwa: 44 l
Prędkość maksymalna: 130 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 25,0 s
Średnie zużycie paliwa: Ze względu na silnik 2-suwowy zależnie od sposobu jazdy 10-12 litrów mieszanki etylina 86 oktanów / olej (mixol, lux10 )
1989-1991: Wartburg 1.3(C) Wikipedia
Cytuj:
W 1988 przy współpracy z Volkswagenem zaprezentowano w końcu model 1.3 - ostatnie wcielenie "353". Samochód wyposażono w czterosuwowy silnik VW stosowany między innymi w modeli Golf II, od którego pojemności wzięto niezbyt wyszukaną nazwę, 4-biegową (oraz rzadko spotykaną 5-biegową) skrzynię biegów własnej konstrukcji (stworzono ją w zakładach produkujących Trabanta - w Zwickau) oraz wiele zmienionych elementów nadwozia: zderzaki z tworzywa (przedni pełnowymiarowy), nowe tylne i przednie lampy - płynnie wraz z kierunkowskazami wkomponowane w karoserię. Poprawiono również wyposażenie wnętrza, w ostatniej serii z 1991 roku montując fotele kubełkowe pochodzące z Opla oraz welurową tapicerkę. Na tle konkurencji samochód wyróżniał się brakiem wspomagania układu hamulcowego. Podobnie jak poprzednik, samochód wyposażony był w pojemny bagażnik[5].
To wszystko, łącznie z najważniejszą nowością - silnikiem - nie pomogła w uratowaniu sprzedaży. Ostatnią deską ratunku było zamówienie z Grecji, ale żaden bank nie chciał skredytować podupadającej fabryki. Przypieczętowaniem końca historii Wartburga były zmiany polityczne w Europie Środkowej, w tym upadek muru berlińskiego i napływ na tereny NRD tanich, używanych aut z zachodu[5]. Ostatni Wartburg zjechał z taśmy produkcyjnej 10 kwietnia 1991 roku. Obecnie fabryka w Eisenach należy do koncernu General Motors i produkuje się w niej różne modele Opla.
Dane techniczneProducent: VEB Automobilwerk Eisenach, Eisenach, Niemiecka Republika Demokratyczna/Niemcy
Okres produkcji: 1988-1991
Poprzednik: Wartburg 353
Segment: C
Typy nadwozia: 4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowe kombi (Tourist)
Silnik: 4-suwowy, rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą, SOHC, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 1272 ccm
Skrzynia biegĂłw: manualna 4-biegowa lub manualna 5-biegowa
Rodzaj napędu: przedni
Długość: 4220 mm - 4280 mm (Tourist)
Szerokość: 1640 mm
Wysokość: 1495 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
Masa własna: 900 - 950 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 44 l
Prędkość maksymalna: 145 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 17,5 s
Ĺšrednie zuĹĽycie paliwa: 8,0 l / 100 km
(C) Motorized.pl
Auto-specifications.eu
Ridelust.com
Wikipedia
Lsg.musin.de
Wartburg.cba.pl
Flickr.com
Cartype.com
Auto.dziennik.pl
Szatan.de
Abc.se
Video.google.com
Youtube.com
JELEĹ Witold, SZANTER Wojciech - Kolekcja samochodĂłw; Wydawnictwo Harcerskie "Horyzonty", Warszawa, 1976