|
|
Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 19:33
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
ixxos
Postów: 4056 Miejscowość: tu i tam....
|
Wnętrze ma super -dużo, dużo miejsca nie to co europejskie.
Możliwe że jednak i w Europie można go spotkać, ale raczej rzadko , przy jakiś specjalnych ładunkach - on niestety jest dłuuugi, ciężki
i przez to w zestawie naczepa musi być krótsza
Amerykany jednak można też spotkać nie tylko w USA,
Najblizej to:
-coraz więcej takich pojawia się w Rosji, a także krajach arabskich, Turcja, Izrael - może niekoniecznie to Volvo ale inne marki są bardzo popularne w tych krajach
_________________ A co to ??" "A po co ??" " A dlaczego ??" :
|
Sob, 24.06.2006, 11:17 |
|
|
rumun19
Postów: 871 Miejscowość: z brzucha mamy:D
|
Zajebista maszyna,a we wnętrzu lepiej niz u niektóych w domu.Nie jeden bezdomny chciałby miec taki dom Ale plus dl;a konstruktorów Volvo-wiedza co dobre
|
Sob, 24.06.2006, 19:52 |
|
|
Kerax
Postów: 148 Miejscowość: mam wiedziec....
|
Mi tez sie podoba te volvo. Ale słyszalem ze ogulnie europejskie maszyny sąlepsze (bezawaryjne) od tych amerykanców. Ale z wygladu wole amerykance.
_________________ (\_/)
(O.o)
(> <)
http://www.kopaczka.pl
|
Pon, 26.06.2006, 22:37 |
|
|
Karol boro
Postów: 35 Miejscowość: wrocław
|
Po co komu dom kupuje taki sprzęt i jak w domu
|
Śro, 28.06.2006, 15:50 |
|
|
MochleBoy
Postów: 1741 Miejscowość: Mochle
Samochód: Škoda Octavia Combi
|
W sumie to masz racje... Ĺóżko-ma, lodĂłwke-ma, Ĺ‚azienke-ma, telewizor-ma, pojazd do przemieszczania sie-ma... Podróżowac takÄ…... ciÄ™zarĂłwkÄ… (jesli sie Ĺşle wyraziĹ‚em to "poprawujcie" mnie ) to czysta przyjemność...
_________________ "Ten, kto staje się potworem, zrzuca z siebie ciężar bycia człowiekiem." - Samuel Johnson
|
Sob, 29.07.2006, 23:19 |
|
|
Ursus
Postów: 1182 Miejscowość: Oborniki Śląskie
Samochód: Renault Clio
|
Jak dla mnie to za bardzo odbajerowany - te lampy mi siÄ™ nie podobajÄ…
_________________ Elastyczne maty piaskowe ELASTON - nowość na rynku --> www.ELASTONE.pl
|
Nie, 30.07.2006, 8:29 |
|
|
MochleBoy
Postów: 1741 Miejscowość: Mochle
Samochód: Škoda Octavia Combi
|
Ale napewno przyjemnie by Ci sie nim podróżowało...
_________________ "Ten, kto staje się potworem, zrzuca z siebie ciężar bycia człowiekiem." - Samuel Johnson
|
Nie, 30.07.2006, 10:54 |
|
|
hiob
Postów: 694 Miejscowość: Charlotte, NC
Samochód: 328i F30;M3 E90;126p
|
Przede wszystkim drobna uwaga. ZdjÄ™cia ciężarĂłwek z pierwszego postu w tym temacie to nie sÄ… zdjÄ™cia Volva VN 780, ale modelu z mniejszÄ… kabinÄ…, VN 670. ( dodano 14-6-2007. Uwaga! ZdjÄ™cia gdzieĹ› zniknęły. Picsplace.com siÄ™ na mnie wypiÄ…Ĺ‚. OdtworzyĹ‚em je na fotosiku i moĹĽna je zobaczyć na moim forum: http://katolik.us/viewtopic.php?t=68 ) Ten opis juĹĽ jest w paru innych miejscach na różnych forach, ale skoro to jest temat Volvo VN 780, to pozwolÄ™ sobie wrzucić opis mojego autka takĹĽe i tutaj. To model 2006, kupiony w paĹşdzierniku 2005. roku. Ma silnik Cummins 500KM, i skrzyniÄ™ Eaton-Fuller, 13-biegowÄ…. Dwa 500-litrowe zbiorniki paliwa, pneumatyczne zawieszenie wszystkich osi i 24,5 calowe koĹ‚a. „Wycieczka” po wnÄ™trzu mojego Volvo VN 780, ktĂłry moĹĽe nie jest zupeĹ‚nie standartowo wyposaĹĽony, ale jest tak urzÄ…dzony, jak mnie najbardziej pasuje. Zapraszam wiÄ™c do zwiedzenia mojej ciężarĂłwki. Zaczynamy od miejsca kierowcy. Ten maĹ‚y monitor na dole przedniej szyby to palmtop, malutki komputer, czy teĹĽ skomputeryzowany telefon, z GPS-em. Obok maĹ‚y, dwulitrowy kubeczek na herbatkÄ™, ktĂłry juĹĽ teraz zmieniĹ‚ miejsce staĹ‚ego pobytu i jest teraz zamocowany pod laptopem. Dalej na prawo radio CB i na nim radio satelitarne. Radio satelitarne Ĺ‚apie sygnaĹ‚ nie z naziemnych nadajnikĂłw, ale z satelitĂłw i dziÄ™ki temu moĹĽna sĹ‚uchać tej samej stacji od morza do morza. Serwis jest pĹ‚atny (Chyba 12 dolarĂłw miesiÄ™cznie za pierwsze, siedem za kaĹĽde nastÄ™pne, czy coĹ› koĹ‚o tego), ale otrzymuje siÄ™ sto kilkadziesiÄ…t stacji nadajÄ…cych bez przerwy i bez reklam muzykÄ™ takÄ…, jak kto lubi. Kilka kanaĹ‚Ăłw rocka, kilka muzyki powaĹĽnej, kilka alternatywnej, jeden z Elvisem Presleyem przez caĹ‚Ä… dobÄ™, kilka ze starymi piosenkami, kanaĹ‚y z komikami i kanaĹ‚y z komentarzami politycznymi, sport, pogoda, warunki drogowe, radio katolickie i chrzeĹ›cijaĹ„skie, itd., itp. OprĂłcz tego, poniĹĽej, w desce rozdzielczej jest normalne radio z odtwarzaczem na sześć pĹ‚yt CD. Sama deska rozdzielcza, tzn. zegary bardzo podobne jak w europejskim modelu. Po prawej stronie, pod oknem, widać anteny od programĂłw GPS. Z tym maĹ‚ym w palmtopie mam w sumie cztery. Trzy sÄ… to programy do laptopa, ktĂłry jest zamontowany obok mnie, po prawej stronie. Stolik do laptopa zrobiĹ‚em sam, z ĹĽeliwnych rurek i plastikowej podstawki. Rurki sÄ… osĹ‚oniÄ™te gÄ…bkowÄ… izolacjÄ…, ĹĽeby Ĺ‚adniej wyglÄ…daĹ‚y. Sam komputer jest przylepiony na rzepach, ĹĽeby nie podskakiwaĹ‚ i siÄ™ nie przesuwaĹ‚ podczas jazdy. Dalej, obracajÄ…c siÄ™ wg wskazĂłwek zegara, widać szafkÄ™ za siedzeniem pasaĹĽera (ktĂłre, nawiasem mĂłwiÄ…c, jest w garaĹĽu, bo zabiera miejsce i waĹĽy sporo, a ja i tak nie biorÄ™ autostopowiczĂłw) i piecyk mikrofalowy. To dziwne urzÄ…dzenie z biaĹ‚ym kablem to termostat elektrycznego koca. Ja nie mam webasto ani innego dodatkowego ogrzewania i nie ma tu takiej potrzeby. DuĹĽo jeĹĽdĹĽÄ™ po poĹ‚udniowych stanach, gdzie jest relatywnie ciepĹ‚o, a do -10C wystarcza mi elektryczny koc i dobry Ĺ›piwĂłr. Gdy ma być zimniej i tak nie wyĹ‚Ä…czam silnika, ale to jest dosĹ‚ownie parÄ™ nocy w roku. Ta czarna laga, to stopieĹ„ do wchodzenia na gĂłrne łóżko. Fabrycznie auto wyposaĹĽone jest w aluminiowÄ… drabinkÄ™, ale ja wolÄ™ mieć jeden maĹ‚y schodek niĹĽ caĹ‚Ä… drabinÄ™, wiÄ™c jÄ… wywaliĹ‚em. Drugie zdjÄ™cie pokazuje zawias gĂłrnego łóżka. Ten samochĂłd nie miaĹ‚ skĹ‚adanego łóżka, bo ma gruby, sprężynowy materac. Jednak opuszczone łóżko jest mniej-wiÄ™cej na wysokoĹ›ci gĹ‚owy i ilekroć chciaĹ‚em siąść przy stoliku, waliĹ‚em w nie gĹ‚owÄ…. OdkrÄ™ciĹ‚em je wiÄ™c, zrobiĹ‚em zawiasy teraz mam łóżko skĹ‚adane. MoĹĽna je tylko podnieść do kÄ…ta 45 stopni, ale to w zupeĹ‚noĹ›ci wystarcza. Na nastÄ™pnym zdjÄ™ciu widać stolik z fotelami. Stolik moĹĽna opuĹ›cić, a z poduszek foteli zrobić tapczan o wymiarach 110 X 200 cm. Ja jednak najczęściej Ĺ›piÄ™ na gĂłrnym łóżku, a na dole zostawiam tak, jak na tym zdjÄ™ciu. Na kolejnym widać, jak to wyglÄ…da po zĹ‚oĹĽeniu. BiaĹ‚y prostokÄ…t po prawej stronie, to jest zwykĹ‚e gniazdko elektryczne. Ja mam instalacjÄ™ na 110 volt, normalne amerykaĹ„skie napiÄ™cie i mogÄ™ albo korzystać z konwertorĂłw, jakie mam w aucie, albo podĹ‚Ä…czyć siÄ™ do zewnÄ™trznego zasilania, gdy takie jest udostÄ™pnione na parkingu. Do instalacji elektrycznej jeszcze wrĂłcÄ™, na razie chciaĹ‚em pokazać drukarkÄ™ i skaner. (To to pĹ‚askie coĹ›, leĹĽÄ…ce na drukarce. Ĺ»eby skanować dokumenty, muszÄ™ go wyjąć, on tam tylko leĹĽy schowany). MajÄ…c dostÄ™p do Internetu, skaner i drukarkÄ™, mogÄ™ robić sobie kopie dokumentĂłw, wysyĹ‚ać i otrzymywać faksy. Wszystkie potwierdzenia dostarczenia towaru mam w formie zapisu elektronicznego i nie muszÄ™ trzymać tu tony papierĂłw. Pierwsze zdjÄ™cie jest sprzed roku, nowej ciężarĂłwki, gdy jeszcze byĹ‚a drabinka do gĂłrnego Ĺ‚Ăłzka, zĹ‚oĹĽona, nie byĹ‚o mikrofalĂłwki i nie byĹ‚o jeszcze wyjÄ™te siedzenie. GĂłrne łóżko jest rozĹ‚oĹĽone, bo jeszcze siÄ™ go nie daĹ‚o zĹ‚oĹĽyć. NastÄ™pne zdjÄ™cie to tapczan na dole rozĹ‚oĹĽony do spania. Szafka obok to jest lodĂłwka i wĹ‚aĹ›nie tak wyglÄ…da we wnÄ™trzu, jak na kolejnym zdjÄ™ciu. Jest, jak widać na zdjÄ™ciach, dość spora i ma dość pojemny zamraĹĽalnik. Za kabinÄ… ciężarĂłwki woĹĽÄ™ rower. Czasem przydaje siÄ™, jak trzeba skoczyć na zakupy, albo do koĹ›cioĹ‚a, albo jak wrĂłcÄ™ do domu, gdy ĹĽona pracuje, mogÄ™ dojechać z parkingu nie czekajÄ…c na niÄ…. Teraz trochÄ™ elektryki. PoniewaĹĽ mam komputer i kocyk elektryczny i duĹĽÄ… lodĂłwkÄ™ i czajnik na wodÄ™ i mikrofalĂłwkÄ™ i dodatkowe lampy, to po pierwsze potrzebujÄ™ napiÄ™cia 110 volt, a po drugie muszÄ™ uwaĹĽać, ĹĽeby nie rozĹ‚adować swoich akumulatorĂłw. Pierwszy cel osiÄ…gnÄ…Ĺ‚em dziÄ™ki bardzo tu popularnym konwertorom prÄ…du. ZamieniajÄ… one staĹ‚y prÄ…d o napiÄ™ciu 12 volt na zmienny, 110-woltowy. Jedno takie urzÄ…dzenie, dajÄ…ce moc 2000 W, a wiÄ™c wystarczajÄ…co mocne dla czajnika i mikrofalĂłwki, jest w schowku pod łóżkiem w sleeperze, drugie, mniejsze, mam z przodu, koĹ‚o nogi komputera. Na zdjÄ™ciu z usuniÄ™tÄ… osĹ‚onÄ… aerodynamicznÄ… widać cztery czarne fabryczne akumulatory. Ja dodatkowo zamontowaĹ‚em cztery akumulatory z drugiej strony, te żółte, poĹ‚Ä…czyĹ‚em je razem i zrobiĹ‚em wyĹ‚Ä…cznik widoczny tuĹĽ pod drzwiami do samochodu, nad czarnymi akumulatorami. Gdy parkujÄ™ na dĹ‚uĹĽszy czas i napiÄ™cie zaczyna mi spadać, rozĹ‚Ä…czam je i od tego czasu fabryczne akumulatory sÄ… bezpieczne i mam gwarancjÄ™, ĹĽe zapalÄ™ samochĂłd, a kocyk, czy komputer zasilam z tych, ktĂłre w razie czego mogÄ™ wyczerpać do koĹ„ca. OczywiĹ›cie staram siÄ™ tego nie robić, bo to zmniejsza ich trwaĹ‚ość, ale najwaĹĽniejszÄ… sprawÄ… jest to, by odpalić auto, gdy trzeba ruszać w drogÄ™. Poza tym zawsze mam tego prÄ…du dwa razy wiÄ™cej, dziÄ™ki dodatkowym akumulatorom. Gdy ruszam, po zapaleniu silnika, zĹ‚Ä…czam je z powrotem, a dziÄ™ki temu, ĹĽe moja trasa ma Ĺ›rednio ponad 1000 km, jest duĹĽo czasu, ĹĽeby siÄ™ ponownie podĹ‚adowaĹ‚y. Tak wyglÄ…da sleeper z rozĹ‚oĹĽonym stolikiem i gĂłrnym łóżkiem na zdjÄ™ciu z fabrycznej reklamĂłwki: Ma on inne kolory, umywalkÄ™, ktĂłrej ja nie mam i krĂłtkofalĂłwkÄ™ z drugiej strony, niĹĽ w moim aucie. Dodatkowo parÄ™ zdjęć „podsuficia”, gĂłrnych półek. Volvo doskonale wykorzystaĹ‚o kaĹĽdÄ… moĹĽliwÄ… szczelinÄ™ i kaĹĽde miejsce na półeczkÄ™. Jest ich naprawdÄ™ duĹĽo. Nad siedzeniem kierowcy i pasaĹĽera sÄ… duĹĽe półki, ta po prawej zawiera teĹĽ CD player. Nad przedniÄ… szybÄ… sÄ… półeczki na caĹ‚Ä… szerokość auta, z siatkowym zabezpieczeniem, a nad nimi trzy inne. To dziwne żółte urzÄ…dzenie to zwykĹ‚y wiatrak. Jest cichy i wydajny i Ĺ‚atwo go precyzyjnie nakierować, wiÄ™c w lecie czÄ™sto go wĹ‚Ä…czam na noc, zamiast klimatyzacji. Gdy jest 30C i wilgotność 100%, niewiele to da, ale wiele nocy jest takich, ĹĽe wiatrak w zupeĹ‚noĹ›ci wystarcza. Tym bardziej, ĹĽe Volvo ma uchylane okna. Te dziwne, biaĹ‚e lampki to LEDy oĹ›wietlajÄ…ce mi komputer w nocy, gdy jadÄ™ i muszÄ™ coĹ› napisać, albo poszukać telefonu, ktory spadĹ‚ mi na ziemiÄ™ PozostaĹ‚e półeczki sÄ… z tyĹ‚u. Te z kwadratowymi otworami sÄ… u samej gĂłry, nad lodĂłwkÄ… i szafÄ…, a otwĂłr jest skierowany w stronÄ™ gĂłrnego łóżka. Ĺatwo, leĹĽÄ…c juĹĽ, siÄ™gnąć po ksiÄ…ĹĽkÄ™, czy sweter, czy co tam sobie schowamy. I nad łóżkiem, tak dolnym, jak gĂłrnym sÄ… półki na caĹ‚Ä… szerokość auta, na gazety i inne drobiazgi. A teraz parÄ™ fotek tego, co pod maskÄ…. Najpierw widok od strony kierowcy. Ta szklana baĹ„ka to filtr paliwa, obok zbiornik pĹ‚ynu do wspomagania kierownicy. Potem dwa zdjÄ™cia zawieszenia przedniej osi, a konkretnie poduszek powietrznych i druga strona silnika, z alternatorem, kompresorem klimatyzacji i filtrem powietrza. I jeszcze widok ogĂłlny, z boku i z gĂłry: Moja ciężarĂłwka zostaĹ‚a wybrana dwukrotnie "Truckiem MiesiÄ…ca", w lutym i marcu tego roku, przez odwiedzajÄ…cych oficjalnÄ… stronÄ™ ciężarĂłwek Volvo. Wiele wysokich ocen oddali takĹĽe czytelnicy tego forum. DziÄ™kujÄ™ . ZdjÄ™cia te moĹĽna zobaczyć klikajÄ…c na ten link: http://apps.volvotrucks.com/loadingramp2/ a potem na "owner's gallery" i wybrać "TRUCK OF THE MONTH" i dalej zobaczyć na FEBRUARY 2007 i MARCH 2007. WiÄ™cej zdjęć jest w temacie "Zwiedzamy AmerykÄ™!" To tyle w wielkim skrĂłcie. Mam nadziejÄ™, ĹĽe podoba siÄ™ Wam moja „normalna amerykaĹ„ska ciężarĂłwka”. Pozdrawiam.
_________________ FORUM
YOU TUBE
Ostatnio edytowany przez hiob Nie, 28.06.2009, 21:33, edytowano w sumie 3 razy
|
Czw, 24.05.2007, 3:46 |
|
|
Hotsat
Postów: 271 Miejscowość: USA, Chicago
Samochód: M300, Toyota Matrix
|
sosna119 napisał(a): przy pojemnoĹ›ci 14900cm3 530 koni to wcale nie jest duĹĽo
Nie wiem czy wiecie, ale moc w tym przypadku nie jest aż taka ważna. Ważniejsze jest prełożenie na tylnym moście "torque" ktory wynosi 1650-1850 funtów na stope
Tak wyglÄ…dajÄ… bliĹĽsze dane:
450 hp @ 1650 lb-ft
500 hp @ 1650 lb-ft
500 hp @ 1850 lb-ft (I-Torque)
535 hp @ 1850 lb-ft (I-Torque)
Inaczej mówiąc torque to jest jakiej siły nacisku silnik używa do obrotu osi.
lb=funt, ft=stopa 1lb=450gram 1stopa=30cm
przy silniku 500 koni torque wynosi 832.5kg na 30cm
I-Torque = Intelligent Torque to oznacza że w zależności od tego na ktorym biegu jedziemy toruque sie zmienia. Na małych biegach jest mniejszy i na dużych jest wiekszy. Rozpiętość to 1650-1850 lb-ft
|
Czw, 24.05.2007, 4:36 |
|
|
Szakall69
Postów: 5892 Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
|
wiedziałem ze jak hiob tu wpadnie to bedzie siwy dym czarne chmury
wielki dzieki za opis i foty
|
Czw, 24.05.2007, 8:28 |
|
|
Mibay
Postów: 1357 Miejscowość: Kolonia Łucka
|
Piękna maszynka :D Po prostu cudeńko
_________________ "Powiedzcie mi, jak żyć w świecie w którym wiele jest dla niewielu, a niewiele dla reszty...?"
|
Czw, 24.05.2007, 13:49 |
|
|
hiob
Postów: 694 Miejscowość: Charlotte, NC
Samochód: 328i F30;M3 E90;126p
|
Hotsat napisał(a): ... Nie wiem czy wiecie, ale moc w tym przypadku nie jest aĹĽ taka waĹĽna. WaĹĽniejsze jest preĹ‚oĹĽenie na tylnym moĹ›cie "torque" ktory wynosi 1650-1850 funtĂłw na stope...
Torque to oznacza że w zależności od tego na ktorym biegu jedziemy toruque sie zmienia. Na małych biegach jest mniejszy i na dużych jest wiekszy. Rozpiętość to 1650-1850 lb-ft
Trochę pomieszałeś pojęcia. "Torque" to po polsku moment obrotowy. Wartości 1650-1850 dla silnika Cummins nie mają nic wspólnego z przełożeniami dyfra, czy z tym, na którym biegu jedziemy. Moment obrotowy liczy się dzieląc moc silnika przez obroty, przy których dana moc jest uzyskiwana, razy jakaś tam stała. Dlatego to 500 konne Ferrari ma dużo mniejszy moment obrotowy niż 500 konny Peterbilt.
Ponieważ jednak silniki europejskie zazwyczaj kręcą się na niższych obrotach od Cumminsów, Dertroitów i Catów, to wiele z nich ma wyższe momenty obrotowe. A przełożenie dyfra i to, na którym biegu jedziemy ma oczywiście wpływ na moment obrotowy, ale nie na ten, którego wielkość podajemy w danych silnika, ale na moment, z jakim obracają się koła. Im "wolniejszy" dyfer i niższy bieg, tym większa wartość momentu obrotowego przenoszonego na koła. Ale i tu europejskie trucki mają przewagę, bo mają wolniejsze, a więc mocniejsze przełożenia dyferencjałów.
1850 lb/f to jest 2510 Nm, a więc wartość nie powalająca w Europie nikogo z nóg. Jest jednak jeszcze jeden aspekt tej sprawy. W Europie są tysiące ciężarówek z silnikami o mocach 340-420 KM, a te mające ponad 500 to elitarna grupa. W USA 460-525 jest standardem i większość aut ma moc w takim zakresie. Po drugie nam tu nie są potrzebne duże moce, bo ciężar naszych zestawów jest mniejszy o 20% od zestawów europejskich i nasze drogi są lepsze. Głównie jeździmy po autostradach, a stromych, "alpejskich" wzniesień jest niewiele. 500 KM i 2500 Nm wystarcza w zupełności.
_________________ FORUM
YOU TUBE
|
Czw, 24.05.2007, 14:16 |
|
|
Mibay
Postów: 1357 Miejscowość: Kolonia Łucka
|
500 koni i 2500Nm to wsam raz, w Polsce i takich czasem nie ma.
_________________ "Powiedzcie mi, jak żyć w świecie w którym wiele jest dla niewielu, a niewiele dla reszty...?"
|
Czw, 24.05.2007, 14:47 |
|
|
MaddDogg
Postów: 4102 Miejscowość: Jelenia Góra
Samochód: Nadal ich za mało..
|
Masz niesamowity sprzęt. Gratulacje.
To Volvo jest ciągnikiem, w którym zakochałem się od pierwszego wejrzenia
_________________ S T A N C E | W O R K S
|
Czw, 24.05.2007, 15:26 |
|
|
Hotsat
Postów: 271 Miejscowość: USA, Chicago
Samochód: M300, Toyota Matrix
|
hiob napisał(a): TrochÄ™ pomieszaĹ‚eĹ› pojÄ™cia. "Torque" to po polsku moment obrotowy. WartoĹ›ci 1650-1850 dla silnika Cummins nie majÄ… nic wspĂłlnego z przeĹ‚oĹĽeniami dyfra, czy z tym, na ktĂłrym biegu jedziemy. Moment obrotowy liczy siÄ™ dzielÄ…c moc silnika przez obroty, przy ktĂłrych dana moc jest uzyskiwana, razy jakaĹ› tam staĹ‚a. Dlatego to 500 konne Ferrari ma duĹĽo mniejszy moment obrotowy niĹĽ 500 konny Peterbilt.
Ponieważ jednak silniki europejskie zazwyczaj kręcą się na niższych obrotach od Cumminsów, Dertroitów i Catów, to wiele z nich ma wyższe momenty obrotowe. A przełożenie dyfra i to, na którym biegu jedziemy ma oczywiście wpływ na moment obrotowy, ale nie na ten, którego wielkość podajemy w danych silnika, ale na moment, z jakim obracają się koła. Im "wolniejszy" dyfer i niższy bieg, tym większa wartość momentu obrotowego przenoszonego na koła. Ale i tu europejskie trucki mają przewagę, bo mają wolniejsze, a więc mocniejsze przełożenia dyferencjałów.
1850 lb/f to jest 2510 Nm, a wiÄ™c wartość nie powalajÄ…ca w Europie nikogo z nĂłg. Jest jednak jeszcze jeden aspekt tej sprawy. W Europie sÄ… tysiÄ…ce ciężarĂłwek z silnikami o mocach 340-420 KM, a te majÄ…ce ponad 500 to elitarna grupa. W USA 460-525 jest standardem i wiÄ™kszość aut ma moc w takim zakresie. Po drugie nam tu nie sÄ… potrzebne duĹĽe moce, bo ciężar naszych zestawĂłw jest mniejszy o 20% od zestawĂłw europejskich i nasze drogi sÄ… lepsze. GĹ‚Ăłwnie jeĹşdzimy po autostradach, a stromych, "alpejskich" wzniesieĹ„ jest niewiele. 500 KM i 2500 Nm wystarcza w zupeĹ‚noĹ›ci. No widzisz i chyba masz racje, ja tĹ‚umaczyĹ‚em z angielskiego tekstu, a polskiego pojecia nie znam( za dĹ‚ugo w USA). Co do biegu to sprubĂłj coĹ› poszukać na temat "Intelligent Torque" a zobaczysz ĹĽe siÄ™ mylisz. fleetowner.com/news/topstory/volvo_unveils_vt880_d16_020305/ napisał(a): The engine utilizes Volvo’s new Intelligent Torque (I-Torque) technology that is designed to protect drivelines from excessive torque at low speeds. This will extend tire wear and protect drivelines by limiting engine torque output to 1,650 lb.-ft. in startup gears and switching to 1,850 lb.-ft. as speed increases, which “phases” in the higher torque for the 600-hp and 625-hp versions, said Volvo
źródło: fleetowner.com/news/topstory/volvo_unveils_vt880_d16_020305/
|
Czw, 24.05.2007, 16:07 |
|
|
Zit
Postów: 79 Miejscowość: Niepołomice
|
Spox maszynka wiedzą co dobre a powiedzcie mi - bo nie wyczytałem ile kosztuje???
szkoda że u nas nie można spotkać...
|
Czw, 24.05.2007, 17:34 |
|
|
hiob
Postów: 694 Miejscowość: Charlotte, NC
Samochód: 328i F30;M3 E90;126p
|
Hotsat napisał(a): ... ja tĹ‚umaczyĹ‚em z angielskiego tekstu, a polskiego pojecia nie znam( za dĹ‚ugo w USA) Hmmm... ja teĹĽ nie od wczoraj tutaj mieszkam Cytuj: Co do biegu to sprubĂłj coĹ› poszukać na temat "Intelligent Torque" a zobaczysz ĹĽe siÄ™ mylisz.
Nie mylę się i nie o tym pisałem. Ja prawdę mówiąc wogóle nie pisałem o silniku Volvo, ale ogólnie o tym, czym jest moment obrotowy. Napisałem: " Wartości 1650-1850 dla silnika Cummins nie mają nic wspólnego z przełożeniami dyfra, czy z tym, na którym biegu jedziemy. Moment obrotowy liczy się dzieląc moc silnika przez obroty, przy których dana moc jest uzyskiwana, razy jakaś tam stała." Nie ma w tym stwierdzeniu błędu, a "Intelligent Torque" to oprogramowanie dla silników Volvo, nie Cumminsa.
"Inteligent Torque", inteligentny moment obrotowy silnika zmniejsza się na niższych biegach dlatego, że komputer silnika zmienia jego parametry. To nie przełożenie biegu, czy dyfra jest przyczyną zmiany momentu obrotowego, ale program komputera. Sam bieg, a raczej jego przełożenie, nie ma żadnego wpływu na to, jaki moment obrotowy ma silnik, bo silnik jest "przed skrzynią biegów". Przełożenie biegu ma tylko wpływ na to, jaki moment obrotowy przenosi koło, bo skrzynia biegów leżąc między silnikiem a kołem pomnaża ten moment.
Wyjaśnię to może szerzej. Między silnikiem a kołem są dwa miejsca, gdzie moment obrotowy się zmienia. Pierwsze z nich to skrzynia biegów, a drugie to dyferencjał. Poza biegiem bezpośrednim i nadbiegiem, każdy inny bieg powoduje zwiększenie momentu obrotowego. Gdy więc mamy, powiedzmy, przełożenie biegu równe 3,33 i przełożenie dyfra 3,0, to moment obrotowy, torque, na kołach (gdy dla uproszczenia rozważań pominiemy wszystkie straty energii) jest 10 razy wyższy, niż w silniku.
Dlatego to właśnie Volvo opracowało program obniżający moment obrotowy silnika dla niskich biegów, ktore najbardziej zwiększają przenoszony moment na koła. Program ten jest stosowany w silnikach 600 i 625 KM, ktore mają moment obrotowy odpowiednio 2050 i 2250 lb.-ft. To właśnie w tych silnikach obniża on moment obrotowy do "normalnych" wartości 1650-1850 lb.-ft na najniższych biegach, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania wzmacnianych sprzęgieł, wałów napędowych i osi.
Podobną sytuację mamy na przykład w samochodzie Mazdaspeed 3. (W Europie się to jakoś inaczej nazywa, ale nie to jest istotne). Ponieważ jest to bardzo mocny i lekki samochód o przednim napędzie, to gdy przyspieszamy na pierwszych dwu biegach, komputer silnika obniża jego moment obrotowy, aby zmniejszyć problem z ekstensywnym poślizgiem kół i szarpaniem kierownicy. Niektóre samochody podobnie radzą sobie w systemach antypoślizgowych. Gdy komputer otrzyma dane, że koła napędowe się ślizgają, zmniejsza moc i moment obrotowy silnika.
Nie można jednak powiedzieć w przypadku mojego samochodu, podając dane techniczne silnika, że jego maksymalny moment obrotowy jest zależny od biegu, na którym jedziemy. Cummins w moim Volvo nie ma bowiem takiego oprogramowania. Nie miałoby ono zresztą sensu, bo mój silnik ma i tak mniejszy moment obrotowy, niż te 2050-2250 lb.-ft. w silnikach Volvo. Tamte, najmocniejsze silniki, w ogóle nie są zresztą stosowane w modelu VN 780, bo ma on zbyt mało miejsca na dużą chłodnicę, ktora jest dla niego niezbędna. Na rynku amerykańskim jest on stosowany wyłącznie w modelach VT 880/VT830.
_________________ FORUM
YOU TUBE
|
Czw, 24.05.2007, 23:56 |
|
|
hiob
Postów: 694 Miejscowość: Charlotte, NC
Samochód: 328i F30;M3 E90;126p
|
Zit napisał(a): Spox maszynka wiedzÄ… co dobre a powiedzcie mi - bo nie wyczytaĹ‚em ile kosztuje??? szkoda ĹĽe u nas nie moĹĽna spotkać...
Ceny ciężarówek najłatwiej znaleźć na stronie http://www.truckpaper.com. Ceny zazwyczaj krążą w okolicach 110-125 tys $.
Pozdrów Niepołomice ode mnie. Mam, a raczej miałem tam dobrych znajomych i nie raz odwiedzałem tę śliczną miejscowość. (Oczywiście jeżeli są to Niepołomice pod Krakowem).
PS. Zdjęcia z mojego wcześniejszego postu gdzieś zniknęły. Picsplace.com się na mnie wypiął. Odtworzyłem je na fotosiku i można je zobaczyć na moim forum:
http://www.polonus.fora.pl/post867.html#867
_________________ FORUM
YOU TUBE
|
Czw, 14.06.2007, 16:14 |
|
|
oki
Postów: 68 Miejscowość: Wadowice
|
Mefisto napisał(a): Piekne Volvo (jak kazde Volvo) z ryjkiem...
masz racjÄ™ kaĹĽde volvo z ryjkiem jest zajefajne!!!
_________________ turbo bogiem,prędkość nałogiem,a nitro potstawą
|
Czw, 12.07.2007, 21:13 |
|
|
hiob
Postów: 694 Miejscowość: Charlotte, NC
Samochód: 328i F30;M3 E90;126p
|
A to Volvo VN 780 w wersji kempingowej. Oczywiście nie jest to opcja fabryczna, ale jakaś firma przerabia te samochody na kampery.
_________________ FORUM
YOU TUBE
|
Czw, 27.12.2007, 6:14 |
|
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |