Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 9:07




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 22 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2
star 200 a 1142 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Star 200
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Cytuj:
Star 200 to samochód ciężarowy, produkowany przez polską firmę FSC Star w Starachowicach w latach 1976-1994. Jest następcą modelu przejściowego Star 28/Star 29 i poprzednikiem Star 1142.

Pierwsze prototypy samochodu Star 200 powstały na przełomie lat 1964-1965. Po raz pierwszy zostały pokazane publicznie w 1966 roku. Problemy z wdrożeniem produkcji ( w centralnie zarządzanej gospodarce PRL notorycznie brakowało środków na inwestycje) spowodowały, że powstały modele przejściowe Star 28 (z silnikiem wysokoprężnym) i Star 29 (z silnikiem benzynowym) bazujące na układach napędowych z modeli Star 25 i Star 27. Wykorzystywano w nich niektóre podzespoły opracowane dla modelu Star 200 których produkcję już opanowano.

Nowa wagonowa zamocowana na stale nad silnikiem kabina kierowcy zapewniała w pierwszym okresie produkcji dobre warunki pracy kierowcy (w latach 80. standardem stawały się kabiny odchylane które wprowadzono dopiero w modelu Star 1142). Była bogato przeszklona, kierowca miał dobrą widoczność przez panoramiczną szybę przednią bez słupka środkowego. Kabina została zaprojektowana w kraju ale skorzystano z pomocy francuskiej firmy Chausson przy opracowaniu oprzyrządowania i technologii produkcji seryjnej. Drzwi kabiny otwierane są do przodu, fotele kierowcy i pasażera mają regulację ustawienia wzdłużnego bez amortyzacji. Kabinę wyposażono w urządzenia grzewczo-wentylacyjne i była ona lepiej wyciszona. Kabina kierowcy Stara 200 eksportowana była na Węgry i stosowana w samochodach Csepel. Skrzynia ładunkowa była stalowa z drewnianą podłogą, można w niej było przewozić ładunki o masie do 6000 kg. Masa własna samochodu wynosi 4200 kg. Star 200 może holować przyczepę o masie całkowitej do 8500 kg. 6-cylindrowy rzędowy silnik typu StarS359 (w późniejszych wersjach zmodernizowany silnik Star S359M, wysokoprężny wolnossący z wtryskiem bezpośrednim dopracowany we współpracy z austryjackim instytutem AVL. Kadłub silnika początkowo odlewany był z aluminium (dostawca z Węgier), w późniejszym etapie stosowano kadłuby odlewane z żeliwa w kraju (niestety dużo cięższy choć trwalszy). Kuty wał korbowy osadzony jest w 7 łożyskach, tłoki aluminiowe z wewnętrzną toroidalną wirową komorą spalania a głowica silnika składa się z trzech segmentów dwucylindrowych, wykonanych z żeliwa specjalnego. Nowa pompa paliwowa i wtryskiwacze dostarczał WSK Mielec Niekiedy wyposażano Stara 200 również w silnik SW-400 (tzw. mały Leyland) o pojemności 6540 cm³ mocy 125 KM, który był produkowany w zakładach Andorii na licencji angielskiej firmy Leyland Motors. Silnik ten był nieco słabszy od S-359, lecz zyskiwał popularność dzięki większej trwałości i mniejszemu zużyciu paliwa oraz cichszej pracy. Wskaźnik mocy w stosunku do całkowitego ciężaru pojazdu — 14,1 KM/tonę — odpowiadała ówczesnym konstrukcjom samochodów ciężarowych. Skrzynia biegów produkcji FPS Tczewna licencji niemieckiej firmy ZF typ: AK5 - 45, ma 5 niesynchronizowanych (w późniejszych latach synchronizowana skrzynia biegów S5-45) przełożeń do jazdy w przód, plus bieg wsteczny. Nowy most napędowy jednostopniowy produkcji FSC Star. W samochodzie zastosowano hamulce hydrauliczne bębnowe na obydwu osiach, dwuobwodowe, ze wspomaganiem pneumatycznym. Nowoczesna instalacja pneumatyczna bazowała na elementach produkowanych przez Polmo Praszka na licencji firmy Westinghouse. Przełomem było zastosowanie poliamidowych przewodów pneumatycznych w miejsce stalowych (często rdzewiejących i pękających) stosowanych w poprzednich modelach. Zawieszenie wozu, oprócz wzdłużnych resorów piórowych półeliptycznych, składało się z dodatkowych amortyzatorów gumowych, a na osi przedniej również amortyzatorów teleskopowych FA Krosno produkowanych na licencji Armstrong. Star 200 zużywał normatywnie ok. 19 l oleju napędowego na 100 km. Produkcja samochodów Star odbywała się na unowocześnionych maszynach, sprowadzanych m.in. z Włoch. Na modernizację całej starachowickiej FSC przeznaczono pokaźne sumy. Star 200 był więc wytwarzany wielkoseryjnie (jak na ciężarówki) nowoczesnymi metodami. Produkowano również odmiany tego modelu z napędem na 4 (Star 244) i 6 kół (Star 266). Od 1986 ruszyła produkcja bardzo głęboko zmodernizowanego modelu Star 1142 mimo to Star 200 był produkowany jeszcze przez wiele lat będąc już wtedy konstrukcją przestarzała.

O popularności (poza brakiem realnej konkurencji w PRL) zadecydowały:
• bezproblemowy, naturalny rozruch silnika w warunkach zimowych dzięki zastosowaniu świecy płomieniowej w kolektorze dolotowym i dopracowanym we współpracy z austriackim instytutem AVL komorze spalania i układowi wtrysku silnika S359
• niskie jednostkowe zużycie paliwa z uwagi na zastosowany silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim,
• wysoki wskaźnik mocy jednostkowej zapewniający dobrą dynamikę,
• dość dobre parametry trakcyjne podczas ciągnięcia przyczepy z ładunkiem,
• łatwość zabudowy nadwozi specjalistycznych (dźwigi, wozy pożarnicze, leśne).

Wady samochodu wynikały z ówczesnych ograniczeń i "wąskich gardeł" dostawców podzespołów a w szczególności:
• niesynchronizowanej początkowo skrzynia biegów,
• hałaśliwej pracy silnika (głośny rozrząd) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, słabo wygłuszanej przez otwieraną pokrywę silnika w kabinie.
• sporych sił na kole kierownicy w wersjach bez wspomagania układu kierowniczego (produkcja przekładni kierowniczych ze wspomaganiem była jednym z "wąskich gardeł" przemysłu motoryzacyjnego PRL , pedałach sprzęgła i hamulca,
• niespełnieniu aktualnych norm czystości spalin.
• niskiej odporności kabin na korozję
• utrudnionemu dostępowi do silnika poprzez otwierany tunel w kabinie który dodatkowo uniemożliwiał swobodne poruszanie się w jej wnętrzu.

Star 200 stanowił w latach 70. duży skok jakościowy w stosunku do poprzedników, kultura pracy silnika S359 znacznie przewyższała poprzednie jednostki wysokoprężne Star.

Star 200 przechodził w okresie produkcji modernizacje wynikające z doświadczeń eksploatacyjnych m.in. przekonstruowano/wzmocniono łożyskowanie wałka atakującego mechanizmu różnicowego, oraz cały szereg zmian polegających na wprowadzaniu elementów z przygotowywanego do produkcji jego następcy - modelu Star 1142, m.in w 1984 zmodyfikowano przód kabiny (osłony silnika), wprowadzono głębiej przetłoczony dach kabiny, nowe osłony kół przednich z błotnikami, skrócone drzwi kabiny z nowymi uszczelkami i niżej umieszczonymi klamkami zewnętrznymi (pochodzącymi z Polskiego Fiata 126) oraz nowymi panoramicznymi lusterkami zewnętrznymi, wprowadzono nowy zespół zegarów, nowe fotele i wykonane z tworzyw sztucznych (zamiast stosowanej wcześniej płyty pilśniowej)czarne obicia wnętrza kabiny i antypoślizgowe wykładziny podłogi w kolorze czarnym. Wprowadzono 3 zamiast 2-ch ramion wycieraczek co znacznie powiększyło oczyszczaną przez nie powierzchnię szyby. Zlikwidowano klapke osłaniającą wlew płynu do chłodnicy, usunięto archaiczne wloty powietrza ponad szybą przednią. Unowocześniono okablowanie i układ elektryczny (bazując na technologiach z FSO Polonez ale w wersji 24v) i pneumatyczny (trzy osobne zbiorniki sprężonego powietrza zamiast jednego wielokomorowego. Przeprojektowano mocowanie zbiornika paliwa zmniejszając jego masę i eliminując problem korozji zbiornika często pojawiający się w starym rozwiązaniu. Analogicznie do modelu Star 1142 zmieniono stosowane dotychczas rozwiązanie podłożnic ramy podwozia o zmiennej wysokości profilu "C" na o jednakowej wysokości na całej długości. W wersji Star 200 o wydłużonym do 3900mm rozstawie osi tzw Star 200L zastosowano skrzynię ładunkowa o lżejszych burtach i wyjmowanych słupkach jak również boczne mocowanie koła zapasowego pochodzące z modelu 1142.

Zapotrzebowanie części firm transportowych powoduje, że wykorzystując części zamienne i podzespoły wykonane samodzielnie Stary 200 i 266 przechodzą remonty generalne wykonywane przez kilka firm ze Starachowic lub okolicy. Największe z nich wykonują nawet 200 odbudów rocznie. Część tak powstałych samochodów jest nawet eksportowana.
Dane techniczne:
Producent: Fabryka Samochodów Ciężarowych, Starachowice, Polska
Premiera: 1966
Okres produkcji: 1976–1994
Miejsce produkcji: Polska, Starachowice
Poprzednik: Star 28/29
Następca: Star 1142
Segment: samochód ciężarowy średniej ładowności
Silniki:
Star 359, wysokoprężny, rzędowy, 6 - cylindrowy, 110 kW (150 KM)
SW-400, wysokoprężny, rzędowy, 6 - cylindrowy, 92 kW (125 KM)
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna FPS Tczew
Długość: 6430 mm
Rozstaw osi: 3400 mm
3900 mm
Masa własna: 4800 kg
Ładowność: 6000 kg
Poj. zbiornika paliwa: 150 L
Liczba miejsc: 2
Pokrewne: Star 244, Star 266
Konkurencja: IFA W50


(C) Samochodymadeinpoland.fora.pl
Auta-prl.pl
Wikipedia
Pozarnicy-galeria.yoyo.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 13.09.2012, 1:22
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: star 200 a 1142
1986-2000 Star 1142

Image
Image
Image
Image
Image
Image

lifting
Image
Image
Image
Image
Image
Image

FILM:
Image
Cytuj:
Star 1142 to polski samochód ciężarowy produkowany przez FSC Star w Starachowicach w latach 1986–2000. Jest następcą Stara 200.

Podstawowy model ciężarówki szosowej w ofercie FSC Star, którym od 1975 był Star 200 na początku lat osiemdziesiątych odstawał już znacząco od konkurencji. Kryzys ekonomiczny nie dawał możliwości zastąpienia modelu 200 zupełnie nowym modelem, w związku z tym postanowiono pójść drogą głębokiej modernizacji lub wymiany kluczowych zespołów Stara 200, co dało w efekcie praktycznie nowe auto tylko trochę zewnętrznie podobne do poprzednika.

Zaprojektowana od nowa wagonowa odchylana ręcznie (pierwsza w historii seryjnie produkowanych ciężarówek Star) kabina kierowcy mimo zewnętrznego podobieństwa do poprzedniczki (spowodowanego koniecznością produkcji na dotychczasowych liniach zbudowanych dla Stara 200), była znacznie ulepszona technologicznie: posiadała mniej a za to większych wytłoczek, mniej punktów zgrzewu (potencjalnych ognisk korozji) i lepsze zabezpieczenie antykorozyjne. Jednocześnie była konstrukcja modułową co dawało możliwość produkcji odmiany nieodchylanej tej kabiny (przeznaczonej dla Stara 200) na tych samych liniach. Wprowadzono cały szereg zmian (vs Star 200): Wprowadzono jednolite tłoczone z blachy osłony ("atrapy") silnika i chłodnicy (zamiast blaszano/siatkowych) poprawiających estetykę i wyciszenie (w prototypach testowano również jednolitą czarną "kratownicową" uchylana osłonę ale nie wprowadzono jej do produkcji), wprowadzono głębiej przetłoczony dach kabiny, nowe osłony kół przednich z błotnikami, skrócone drzwi kabiny z nowymi uszczelkami i niżej umieszczonymi klamkami zewnętrznymi (pochodzącymi z Polskiego Fiata 126) oraz nowymi panoramicznymi lusterkami zewnętrznymi, wprowadzono nowy modułowy zespół zegarów, nowe fotele i wykonane z tworzyw sztucznych obicia wnętrza kabiny i antypoślizgowe oraz wygłuszające wykładziny podłogi i silnika. Zastosowano nowoczesne okablowanie i układ elektryczny. Poprawiono wydajność układu ogrzewania i wentylacji i usunięto archaiczne wloty powietrza ponad szybą przednią. Dzięki zastosowaniu trzech zamiast dwóch ramion wycieraczek znacznie powiększono oczyszczane pole szyby przedniej. Dzięki zastosowaniu zamkniętego układu chłodzenia ze zbiornikiem na tylnym stelażu mocowania kabiny usuniętą charakterystyczną dla poprzednich modeli klapkę pod przednią szybą osłaniająca wlew płynu do chłodnicy.

W układzie pneumatycznym wprowadzono trzy osobne zbiorniki sprężonego powietrza zamiast jednego wielokomorowego w modelu 200. Przeprojektowano mocowanie zbiornika paliwa zmniejszając jego masę i eliminując problem korozji zbiornika często pojawiający się w starym rozwiązaniu.

Skrzynia ładunkowa była stalowa z drewnianą podłogą i nowymi, lżejszymi dzielonymi burtami bocznymi z wyjmowanymi słupkami, można w niej było przewozić ładunki o masie do 6500 kg. 6-cylindrowy rzędowy zmodernizowany silnik Star S359M, wysokoprężny wolnossący z wtryskiem bezpośrednim. Silnik samochodu Star dysponował nieco większym momentem wynoszącym 467Nm (Star 200- 440Nm). Kadłub silnika kadłuby odlewane z żeliwa, kuty wał korbowy osadzony jest w 7 łożyskach, tłoki aluminiowe z wewnętrzną toroidalną wirową komorą spalania a głowica silnika składa się z trzech segmentów dwucylindrowych, wykonanych z żeliwa specjalnego. W wersji dla Star 1142 obniżono mocowanie sprężarki powietrza, wprowadzono dzielony kolektor wylotowy, zmieniono system napinania paska klinowego i przeprojektowano awaryjny napęd alternatora (zmiana polegała na wprowadzeniu nieco innego odlewu wspornika alternatora). Filtr powietrza umieszczono na stelażu centralnie za kabina z "kominkiem" zasysającym wyprowadzonym powyżej dachu kabiny. Zmieniono również układ wydechowy dzięki temu zabiegowi obniżono hałaśliwość samochodu. Skrzynia biegów produkcji FPS Tczew na licencji niemieckiej firmy ZF synchronizowana typ S5-45, 5 przełożeń do jazdy w przód, plus bieg wsteczny (w prototypach testowano również 10. biegową wersję tej skrzyni wyposażoną w multiplikator ale jej produkcja nie została uruchomiona. Poprawiono (awaryjne w modelu 200) łożyskowanie Głęboko zmodernizowany most napędowy jednostopniowy produkcji FSC Star miał zwiększona o 500kg nośność a jednocześnie zmniejszono jego masę przez odchudzenie odlewów. Zastosowano nową oś przednią o zwiększonej nośności i trwałości. W samochodzie zastosowano nowy układ sterowania hamulcami hydraulicznymi bębnowymi na obydwu osiach, dwuobwodowe, za pomocą układu pneumatycznego. Nowe pompy hamulcowe ze sterowaniem umieszczono na na zewnątrz podłużnicy ramy z lewej strony przed osią tylną. Zawieszenie obydwu osi na wzdłużnych resorów piórowych półeliptycznych (krajowy przemysł początkowo nie był w stanie dostarczać resorów parabolicznych które są lżejsze i posiadają lepsze charakterystyki pracy), na osi tylnej wprowadzono zmodyfikowane dodatkowe amortyzatory gumowe, na osi przedniej zastosowano amortyzatory teleskopowych FA Krosno a na osi tylnej wprowadzono nie stosowane wcześniej w szosowych ciężarówkach Star amortyzatory hydrauliczne i stabilizator przechyłów poprawiające komfort kierowcy i ładunku. Zastosowano nowy stalowy zderzak przedni o zupełnie odmiennej (mimo takiego samego wyglądu zewnętrznego jak w Star 200, w tej wersji mocowanie holu było umiejscowione na przedniej poprzeczce ramy podwozia a zderzak jedynie je osłaniał (w modelu 200 mocowanie było częścią zderzaka). Opracowano nowe wygodniejsze mocowania koła zapasowego na prawej podłużnicy ramy za zbiornikiem paliwa (w 200 pd tylną częścią ramy. Wiele z ww. rozwiązań wprowadzono również w równolegle produkowanych późniejszych wersjach modelu Star 200, co spowodowało że modele te z zewnątrz różniły się na pierwszy rzut oka tylko wysokością zawieszenia kabiny.

Opracowano i wdrożono do produkcji odmianę 4x4 tego modelu Star 1144. Opracowano również (bazując na zainteresowaniu ze strony Armii Węgierskiej) wersję 6x6 Star 1366 z turbodoładowanym silnikiem i poprawioną ładownością i parametrami w terenie. Jej produkcja nie została uruchomiona przez co do końca działania FSC Star nie oferował nowocześniejszego niż Star 266 auta dla Wojska Polskiego, pojawiły się one dopiero w modelach bazujących na zespołach MAN po zmianie właściciela fabryki. Paradoksalnie wiele rozwiązań z Star 1366 znalazło zastosowanie w seryjnych modernizacjach Star 266 zlecanych przez Wojsko Polskie, patrz Star 266M2.

Drugie życie
Zapotrzebowanie części firm transportowych powoduje, że mimo zakończenie produkcji tego modelu przez FSC Star wiele lat temu, wykorzystując części zamienne i podzespoły wykonane samodzielnie Stary 1142 przechodzą remonty i przebudowy generalne wykonywane przez wyspecjalizowane firmy.

Bibliografia
AUTO Technika Motoryzacyjna, nr archiwalne z lat 80-90. "Katalog części zamiennych Star 1142" - FSC Starachowice

Dane techniczne
Producent: FSC Star
Okres produkcji: 3 grudnia 1986 - 2000
Miejsce produkcji: Starachowice, Polska
Poprzednik: Star 200
Następca: Star 12.155
Segment: samochód ciężarowy
Silniki :S-359M, T359E, wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy
Skrzynia biegów: S5-45 FPS Tczew
Rodzaj napędu: tylny
Długość: 7280 mm
Szerokość: 2380 mm
Wysokość: 3300 mm
Rozstaw osi: 3900 mm
Masa własna: 5150 kg
Liczba miejsc: 3
Ładowność: 6350/6500 kg (w zależności od ogumienia)
Pokrewne: Star 1144
Star 1366



(C) Wikimedia.org
Truck-spotters.eu
Polskie-auta.pl
Truck.pl
Motorstown.com
Gomotors.net
Czerwonesamochody.com
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 14.07.2014, 0:02
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 22 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018