Śro, 25.10.2006, 21:09
Czw, 26.10.2006, 6:16
mario84 napisał(a):Papuga to nazywano Prage a obecnie pod markÄ… VOP.
Czw, 26.10.2006, 7:28
Czw, 26.10.2006, 14:43
mario84 napisał(a): Wiecie po co sa te czerwone "grzybki" nad kierunkowskazami?
Czw, 26.10.2006, 15:46
Czw, 26.10.2006, 15:56
Czw, 10.08.2023, 23:02
Tatra 148 to samochód ciężarowy o dużej ładowności produkcji czechosłowackiej. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1969 roku, a zakończono w 1982 roku. Produkowana w licznych wersjach nadwoziowych (w tym specjalistycznych: wojskowych i strażackich) na podwoziach 4x4 i 6x6. Eksportowana do wielu krajów socjalistycznych.
Pią, 15.09.2023, 23:12
Tatra 815 to samochód ciężarowy produkcji czeskiej. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1983 roku.
Wersje produkcyjne:
Wersje cywilne
Tatra 815
Tatra 815 z niską kabiną (żurawie samojezdne lub inne zabudowy specjalistyczne) ("Ludmila")
Tatra 815-2
Tatra 815-2 TERRN°1 (najwięcej wyprodukowanych egzemplarzy)
Tatra 815-7
Tatra 815-6 Force (superciężki terenowy wóz strażacki)
zabudowy specjalistyczne
Wersje wojskowe
Tatra 815 Armax
Tatra 815-6 Force - najcięższe ciężarówki wojskowe pracujące w najcięższych warunkach terenowych
Tatra 815-7 Force - wersje wojskowe transporterów desantu 4×4-12×12
Wersje sportowe
Rally raid
Truck trial
Pojazdy pochodne
Tatrapan - słowacka ciężarówka opancerzona
Astros - podwozie wyrzutni rakiet produkowane w Brazylii
Nexter Caesar - francuska samobieżna …
mobilna chirurgiczna jednostka - niemieckiej firmy Drehtainer
ATLAV APC
Rosenbauer Tigon
Dane techniczne
Producent: Tatra Trucks, Koprzywnica, Czechy
Segment: ciężka ciężarówka
Prototypy: 1970-1974
Okres produkcji: od 1983
Typy nadwozi: skrzyniowy
wywrotka
żuraw samojezdny
pożarniczy
autobus
ciągnik siodłowy
holownik lotniskowy
podwozie do zabudowy
Silniki: Tatra V8 12,6 L 250/280/325 kW, wysokoprężny, widlasty, 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem
Tatra V10 15,8 L, wysokoprężny, widlasty, 10-cylindrowy, chłodzony powietrzem
Tatra V12 19,0 L, wysokoprężny, widlasty, 12-cylindrowy, chłodzony powietrzem
Tatra V12 Turbo 19,0 L, wysokoprężny, turbodoładowany, widlasty, 12-cylindrowy, chłodzony powietrzem
Deutz V6 11,9 L, wysokoprężny, widlasty, 6-cylindrowy, chłodzony powietrzem
Deutz V8 15,8 L, wysokoprężny, widlasty, 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem
typu Cummins L10 10,0 L
typu Cummins M11 10,8 L
typu Cummins ISM 10,8 L
typu Cummins ISL 8,9 L 298 kW, wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą
typu Cummins ISB 5,9 L
typu CAT C13 12,5 L, wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą
CAT C15 15,2 L
CAT C18 18,1 L
Detroit 6067SK60 11,1 L
MTU 183TD224 V12 22,5 L, wysokoprężny, widlasty, 12-cylindrowy, chłodzony cieczą
MTU 1163 V12 440 kW, wysokoprężny, widlasty, 12-cylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa: 12 667 ccm (T3-928)
15 825 ccm (T3-929)
19 001 ccm (T3-930-30, T3-930-53)
Średnica cylindra: 120 mm (12,7 L T3-928)
Skok tłoka: 140 mm (12,7 L T3-930-30)
Moc maksymalna: 287 KM (211 kW) przy … obr./min (T815, silnik T3-929-11 V10)
365 KM (268 kW) (T815 8×8, silnik T3-930-51 V12)
405 KM (298 kW) (silnik Cummins ISL 8,9 L)
598 KM (440 kW) (silnik MTU 1163)
829 KM (610 kW) (silnik MTU 183TD224)
Maksymalny moment obrotowy: 840 Nm przy 1400 obr./min (silnik T3-928)
1010 Nm przy 1400 obr./min (silnik T3-929)
1130 Nm przy 1400 obr./min (silnik T3-930-30)
1295 Nm przy 1400 obr./min (silnik T3-930-53)
Stopień sprężania: …
Skrzynia biegów: Tatra 10TS180, 10-biegowa manualna
Tatra 14TS210L, 14-biegowa manualna
Tatra 14-biegowa półautomatyczna
TwinDisc TD-61-1175, 6-biegowa automatyczna
TwinDisc D-101-3600, 10-biegowa automatyczna
Allison, 5-biegowa automatyczna
Allison, 6-biegowa automatyczna
Układ napędowy: 4×4
6×6
8×8
10×10
12×12
Długość: 6980 mm (T815)
9340 mm (T815 8×8)
Szerokość: 2500 mm (T815, T815 8×8)
Wysokość: 3130 mm (T815)
3650 mm (T815 8×8)
Rozstaw osi: 3550+1320 mm
1650+2970+1450 mm
Rozstaw kół przednich: 2080/2070 mm (T815-7)
Rozstaw kół tylnych: 2090/2080 mm (T815-7)
Prześwit: 410 mm
Masa własna: 10 000-15 000 kg
Ładowność: do 35 500 kg
Masa całkowita: 26 600 kg (T815)
25 700 kg (T815 8×8)
Pojemność zbiornika paliwa: 420 L (T815-7)
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Poprzednik: Tatra 813
Następca: Tatra 817 Force (wersje wojskowe)
Tatra 158 Phoenix (wersje cywilne)
Modele pokrewne: 152mm ShKH vz. 1977 Dana
30mm ShPLK STROP II
Tatrapan
30mm ShPLK BRAMS
155mm ShKH vz 2000 Zuzana
9K58 Smerch
Pinaka
Silnik Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR
Silnik: typu Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR, wysokoprężny, z turbodoładowaniem, widlasty, 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem
Pojemność skokowa: 12 667 ccm
Średnica cylindra: 120 mm
Skok tłoka: 140 mm
Moc maksymalna: 380 KM (280 kW) przy 1700-1750 obr./min
442 KM (325 kW) przy 1700-1750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 1800 Nm przy 1000-1200 obr./min
2100 Nm przy 1000-1200 obr./min
Stopień sprężania: …
Silniki do grudnia 2008
T3-928 V8 12 667 ccm 231 KM (170 kW) przy 2200 obr./min 840 Nm przy 1400 obr./min
T3-929 V10 15 825 ccm 283 KM (208 kW) przy 2200 obr./min 1010 Nm przy 1400 obr./min
T3-930-30 V12 19 001 ccm 320 KM (235 kW) przy 2200 obr./min 1130 Nm przy 1400 obr./min
T3-930-53 V12 Turbo 19 001 ccm 360 KM (265 kW) przy 2200 obr./min 1295 Nm przy 1400 obr./min
Silniki od stycznia 2009
T3B-928-50 V8 Turbo 12 667 ccm 313 KM (230 kW) przy 1800 obr./min 1400 Nm przy 1200 obr./min
T3B-928-60 V8 Turbo 12 667 ccm 347 KM (255 kW) przy 1800 obr./min 1570 Nm przy 1200 obr./min
T3B-928-70 V8 Turbo 12 667 ccm 408 KM (300 kW) przy 1800 obr./min 1830 Nm przy 1200 obr./min
Śro, 22.11.2023, 4:21
Nie, 07.04.2024, 15:18
Wto, 09.04.2024, 22:18
Sob, 13.04.2024, 15:26
Wto, 16.04.2024, 11:50
Pią, 19.04.2024, 13:06
Wto, 23.04.2024, 3:41
Nie, 05.05.2024, 5:09
W ogłoszonym przez MON 5 września i w dalszym ciągu nierozstrzygniętym przetargu na następcę Starów 944 i 1466, czyli samochód średniej ładowności i wysokiej mobilności, spółka Auto-Hit zaproponuje specjalnie przygotowaną do naszych wymagań Tatrę T815-7 4x4.
Prototyp Tatry T815-7 4x4 po raz pierwszy został pokazany publicznie w 2004 roku na targach uzbrojenia Eurosatory w Paryżu. Następne egzemplarze, zmodyfikowane na podstawie badań trakcyjnych, prezentowano na innych prestiżowych wystawach branżowych, w tym w 2005 roku w Abu Dhabi i na IDET w Brnie, w 2006 roku ponownie w Paryżu, a w 2008 roku także na MSPO w Kielcach. Pod względem konstrukcyjnym należy ona do rodziny T815-7, której jest najmniejszym przedstawicielem. Rodzinę tworzą wysoce mobilne taktycznie i w większości przypadków strategicznie (bez odmian najcięższych), pojazdy klasy ciężkiej, przystosowane do użycia w najtrudniejszych warunkach terenowych i klimatycznych oraz przy dużym poziomie zapylenia i wilgotności. Cała linia T815-7 powstała bowiem pod kątem spełniania potrzeb sił zbrojnych. W związku z tym należące do niej ciężarówki nie są zmilitaryzowanymi modelami cywilnymi, lecz typowo militarnymi środkami transportu, nie mającymi bliskich cywilnych odpowiedników, choć ze względów logistyczno-serwisowych szeroko bazującymi na cywilnych rozwiązaniach i kluczowych komponentach. Głównymi, istotnymi z punktu widzenia armii, wyznacznikami T815-7 4x4 są: wysoka, ponadprzeciętna dzielność terenowa – mobilność taktyczna, wysoka mobilność strategiczna, łatwość odkażania i opancerzania oraz duża elastyczność w zastosowaniu. Znaczna część z tych zalet wynika z montażu charakterystycznej dla całej serii T815-7 specjalnej kabiny. Kabina ta w standardowym wykonaniu jest stalowa, dwudrzwiowa, odchylana manualnie/ elektrycznie przy pomocy pompy hydraulicznej, lekko wysunięta do przodu, obniżona i odpowiednio ukształtowana. Lekkie wysunięcie do przodu w połączeniu z obniżeniem redukuje wysokość samochodu do około 2700+/-30 mm, czyli wartości przeciętnie o 300-500 mm mniejszej niż dla wariantów z normalną kabiną i tym samym podnosi mobilność strategiczną. W efekcie auto bez problemów da się przerzucać koleją i w ładowniach samolotów klasy średniej, od C-130 Hercules zaczynając. Odpowiednio dobrane kształty okazują się zaś pomocne podczas pokonywania przeszkód terenowych, odkażania i w procesie opancerzania. Ułatwione pokonywanie przeszkód terenowych wynika z faktu, że dolna przednia partia, tworzona przez solidny, płaski, stalowy zderzak z okrągłymi reflektorami w dolnej części oraz spodnią, stalową osłonę dołu chłodnicy/silnika, została mocno ścięta ku tyłowi. W rezultacie do aż 41–42° (zależy od wersji, typu ogumienia i ostatecznej specyfikacji pojazdu) wzrasta kąt natarcia. Wysokiej dzielności terenowej nie obniżają także boczne, najniższe stopnie wejściowe, które są elastycznie zawieszone (stopnie wahliwe) i dość wysoko zainstalowane, bo ich dolna krawędź znajduje się około 580 mm nad poziomem podłoża. Kolejne z militarnych zalet omawianej kabiny – ułatwione odkażanie i opancerzanie – wynikają m.in. z właściwie dobranych kształtów. Wszystkie ściany są płaskie, pozbawione jakichkolwiek zbędnych przetłoczeń, a dodatkowo górny fragment przedniej części jest mocno pochylony do tyłu (przód kabiny w przekroju wzdłużnym przypomina trapez). Przy czym w kwestii samego opancerzania należy zaznaczyć, że zgodnie z obecnymi tendencjami, kabinę przygotowano do zakładania paneli zewnętrznego pancerza modułowego. Jego rodzaj zależy od wymagań odbiorcy, niemniej Tatra podkreśla, że dzięki wytrzymałemu szkieletowi oraz dużym rezerwom nośności osi przedniej i generalnie całego podwozia, można zakładać relatywnie ciężkie osłony i w rezultacie uzyskać dość wysokie poziomy ochrony balistycznej i przeciwminowej, zgodnie ze STANAG 4569 wynoszące nawet 2 dla ochrony balistycznej oraz 2a i 2b dla przeciwminowej. Co ważne – zakładanie i zdejmowanie modułów pancerza jest dość proste i może być realizowane w warunkach polowych przez 2 żołnierzy w ciągu kilku godzin, bez potrzeby użycia specjalistycznego sprzętu. Poza tym, wychodząc naprzeciw wymaganiom SZ RP, Tatra wraz z Auto- Hit prowadzi analizy dotyczące wykonania integralnie opancerzonej kabiny w pełni wymiennej z kabinami standardowymi.