1971-2008 Steyr-Puch Pinzgauer
ad. 1971-2008 Steyr-Puch Pinzgauer710M:712:718K:FILM:Cytuj:
Pinzgauer – austriacki wojskowy wielozadaniowy terenowy samochód ciężarowy opracowany w drugiej połowie lat 60. XX wieku przez przedsiębiorstwo Steyr-Daimler-Puch jako następca pojazdu Haflinger.
Produkcja seryjna samochodów Pinzgauer rozpoczęła się w 1971 roku. Dwa lata później pierwsze pojazdy trafiły do armii austriackiej. Samochody produkowane były w wersjach z napędem 4x4 (oznaczenie 710) i 6x6 (712), z nadwoziem zamkniętym (K), pokrytym brezentem (M) lub otwartym (T). Powstała też ograniczona liczba pojazdów innych wersji m.in. ambulans z tylną częścią nadwozia w postaci zdejmowanego kontenera (AMB-S). W 1985 roku zaprezentowane zostały zmodernizowane wersje pojazdu – 716 (4x4) oraz 718 (6x6).
W 2000 roku produkcję pojazdu przejęła brytyjska spółka Automotive Technik, a w 2007 BAE Systems. Rok później produkcja pojazdu została zakończona.
Poza Austrią pojazd znalazł zastosowanie w siłach zbrojnych 28 państw świata, m.in. Malezji, Nowej Zelandii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
Dane techniczne Państwo:
Producent: Steyr-Daimler-Puch Automotive Technik / BAE Systems, Graz, Austria
Typ pojazdu: terenowy samochód ciężarowy
Trakcja: kołowa
Załoga: 1 + do 10 pasażerów
Prototypy: 1965
Produkcja: 1971-2008
Użytkownicy: Austria, Malezja, Nowa Zelandia, Szwajcaria, Wielka Brytania
Silnik: benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, 2,5 l, 87 KM
wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy, 2,4 l, 103 KM
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa
Rodzaj napędu: 4×4
6×6
Długość: 4170 mm (710, 712)
4950 mm (710, 712)
4528 mm (716, 718)
5308 mm (716, 718)
Szerokość: 1790 mm (710, 712)
1800 mm (716, 718)
Wysokość: 2045 mm (710, 712)
2600 mm (716, 718)
Masa własna: 3000 kg (710, 712)
3500-3900 kg (710, 712)
3850 kg (716, 718)
5000 kg (716, 718)
Ładowność: 2500 kg
Prędkość maksymalna: 110 km/h (4×4)
100 km/h (6×6)
Zdolność pokonywania wzniesień: 80 %
(C) Wikimedia.org
Motorstown.com
Smcars.net
Youtube.com