Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 6:01




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1951 FSC Lublin 51 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post 1951 FSC Lublin 51
Image
Image
Image
(C) Polskie-auta.pl
Image
Image
(C) Wikipedia
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
Image
(C) Apartis.pl
Image
(C) Militaryphotos.net
Image
(C) Swistak.pl
Image
(C) Zorskagrupaoperacyjna.pl

FILM:
http://marcinshl.wrzuta.pl/film/3eJ9omg9h5D
(C) Wrzuta.pl

Cytuj:
W grudniu 1948 roku zapadła decyzja o lokalizacji w Lublinie montowni samochodów ciężarowych typu GAZ-51 (ładowność 2,5 t) z części dostarczanych ze Związku Radzieckiego. Roczną zdolność produkcyjną planowano na 12 000 sztuk. Pod koniec 1950 roku zmieniono założenia dotyczące budowy lubelskiego zakładu. Postanowiono mianowicie, że fabryka w Lublinie będzie miała zdolność wytwórczą 25 000 sztuk rocznie, a ponadto będzie dostawcą odkuwek, odlewów i normaliów dla innych zakładów przemysłu motoryzacyjnego.

Pierwszy samochód ciężarowy o nazwie Lublin-51 zmontowano w dniu 7 listopada 1951 roku. Samochód ten miał następującą charakterystykę techniczną.

Czterosuwowy, sześciocylindrowy silnik typu M-51 ustawiony był nad osią kół przednich, średnica cylindra wynosiła 82 mm, a skok tłoka 100 mm. Przy objętości skokowej 3840 cm3 i stopniu sprężania 6,2 silnik osiągał moc 51,5 kW przy 2800 obr/min i maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1500 obr/min. Kadłub silnika odlewany z żeliwa miał suche tuleje cylindrowe. Głowica odlewana była ze stopu lekkiego. Zastosowano dolnozaworowy układ rozrządu, smarowanie mieszane ciśnieniowo-rozbryzgowe i chłodzenie cieczą o obiegu wymuszonym. W układzie zasilania użyto gaźnika opadowego typu K-22 G o zmiennym przekroju gardzieli. W instalacji elektrycznej o napięciu znamionowym 12 V zastosowana została prądnica prądu stałego o mocy 210 W. Dwa akumulatory 6 V o pojemności 60 Ah każdy, połączone były szeregowo. Rozrusznik o mocy 1,8 kW włączany był mechanicznie. Samochód wyposażono w klasyczny układ napędowy. Jednotarczowe suche sprzęgło cierne miało tarczę sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych. Czterobiegowa skrzynka przekładniowa, nie mająca synchronizacji zblokowana była z silnikiem. Dwuczęściowy, rurowy wał napędowy zaopatrzony został w przeguby krzyżakowe z łożyskami igłowymi. Tylny most napędowy z dzieloną pochwą zawierał stożkową przekładnię główną o przełożeniu 6,67, stożkowy mechanizm różnicowy z czterema satelitami oraz odciążone półosie.

Szkieletem samochodu była rama podłużnicowa o konstrukcji nitowanej. Przednie koła zawieszone zostały zależnie na sztywnej belce o przekroju dwuteowym, wspartej na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Zastosowano także hydrauliczne amortyzatory ramieniowe dwustronnego działania. Sztywny tylny most zawieszony był na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych głównych, współpracujących z piórowymi resorami pomocniczymi. Pojazd wyposażony został w koła tarczowe z ogumieniem o wymiarach 7.50 - 20".

W układzie kierowniczym zastosowano globoidalną przekładnię ślimakową. Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie pracował w układzie jednoobwodowym. Hamulce obu osi były bębnowe. Hamulec pomocniczy (ręczny) typu tarczowego, uruchamiany mechanicznie, działał na wał napędowy.

Dwumiejscowa kabina kierowcy o układzie klasycznym miała konstrukcję drewnianometalową. Drewniany szkielet kabiny pokryty był sklejką wodoodporną, a dach dodatkowo dermatoidem. Osłony silnika oraz błotniki wykonano z blachy stalowej. Skrzynia ładunkowa, mająca konstrukcję drewnianą przystosowana była do montażu pałąków i brezentowej opończy. Przestrzeń ładunkowa miała powierzchnię 5,85 m2.

Przy rozstawie osi 3300 mm długość pojazdu wynosiła.5525 mm. Producent określał masę własną na 2710 kg. Samochód Lublin przystosowany był do ciągnięcia przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg (z hamulcem najazdowym). Pojazd osiągał prędkość maksymalną 70 km/h, a zużycie paliwa wynosiło ok. 26,5 dm3/100 km.

Lubelska FSC znajdowała się w ciągłej rozudowie. Poszczególne wydziały montażowe były stopniowo przekształcane w wydziały produkcyjne. Tysięczny samochód Lublin 51 opuścił taśmę montażową w dniu 16 lipca 1952 roku. W okresie produkcji wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych. Do najważniejszych należy zaliczyć zastosowanie nowego gaźnika typu K 49A z oszczędzaczem sterowanym podciśnieniowo, zastąpienie ręcznego hamulca tarczowego hamulcem taśmowym i wprowadzenie całkowicie metalowej kabiny kierowcy. Ponadto w miejsce dotychczasowych wycieraczek szyby przedniej sterowanych podciśnieniowo wprowadzono napęd za pomocą silnika elektrycznego.

Podwozia samochodów Lublin wykorzystywano także do zabudowy nadwozi specjalizowanych i specjalnych, jak np. sanitarki wielonoszowej, furgonu, kina objazdowego-czy samochodu warsztatowego. Samochód Lublin, z uwagi na niższą ładowność, nie wytrzymał jednak konkurencji z rodzimym Starem. Podjęto więc decyzję o zaprzestaniu jego produkcji. Zakład w Lublinie miał się stać jedynie dostawcą półwyrobów dla innych fabryk, motoryzacyjnych w kraju.

Dane technicze:
Producent: Fabryka Samochdów Ciężarowych, Lublin, Polska
Okres produkcji: 7 listopada 1951–czerwiec 1959
Wyprodukowanych: 17 479 szt.
Liczba miejsc: 2
Silnik: typu M-51, benzynowy, dolnozaworowy, czterosuwowy rzędowy, 6 – cylindrowy
Pojemność skokowa: 3480 cm³
Ĺšrednica cylindra: 82 mm
Skok tłoka: 100 mm
Stopień sprężania: 6,2:1
Moc maksymalna: 51,5 kW (70 KM) przy 2800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegĂłw: 4-biegowa, manualna, niezsynchronizowana
Hamulce: bębnowe, hydrauliczne, jednoobwodowe na wszystkie koła
Ogumienie: 7,5Ă—20"
Długość: 5525 mm
Szerokość: 2200 mm
Wysokość (bez opończy): 2130 mm
Rozstaw osi: 3310 mm
Rozstaw kół przednich: 1585 mm
Rozstaw kół tylnych: 1650 mm
Prześwit: 245 mm
Masa własna: 2710 kg
Ładowność: 2500 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 5350 kg
Dopuszczalna masa całkowita holowanej przyczepy: 3500 kg
Kąt natarcia: 40°
Kąt zejścia: 32°
Długość skrzyni ładunkowej: 2940 mm
Szerokość skrzyni ładunkowej: 1990 mm
Wysokość skrzyni ładunkowej: 540 mm
Wznios podłogi nad jezdnią: 1200 mm
Powierzchnia skrzyni Ĺ‚adunkowej: 5,85 m2
Objętość skrzyni ładunkowej: 3,17 m3
Pojemność zbiornika paliwa: 90 l
Prędkość maksymalna: 70 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 26,5 l/100 km


(C) Polskie-auta.pl
Wikipedia
Auta-prl.pl
Apartis.pl
Militaryphotos.net
Swistak.pl
Zorskagrupaoperacyjna.pl
ZIELIŃSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1985
RUMMEL Aleksander - Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne 1922-1980; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1985
SZELICHOWSKI Stanisław - Sto lat polskiej motoryzacji; Krakowska Oficyna SAB, Kraków, 2003

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 21.05.2011, 1:33
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018