(C) Polskie-auta.pl
(C) Photogaleria.pl
(C) Zerkow.pl
Cytuj:
Star 21 to polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1957-1959 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach.
Od lipca 1957 roku z taĹ›my montaĹĽowej schodziĹ‚y juĹĽ Stary 21, bÄ™dÄ…ce zmodernizowanÄ… wersjÄ… Stara 20. Ĺadowność tych samochodĂłw zostaĹ‚a zwiÄ™kszona do 4 ton przy nieznacznym wzroĹ›cie masy wĹ‚asnej. NajwiÄ™kszymi zmianami objÄ™ty zostaĹ‚ ukĹ‚ad napÄ™dowy pojazdu. Zastosowano w nim piÄ™ciobiegowÄ… skrzynkÄ™ przekĹ‚adniowÄ… wyposaĹĽonÄ… w nadbieg oraz nowÄ… przekĹ‚adniÄ™ gĹ‚ĂłwnÄ…. Alternatywnie stosowano dwa różne przeĹ‚oĹĽenia przekĹ‚adni gĹ‚Ăłwnej 6,13 i 7,17. Poprawie ulegĹ‚y wĹ‚aĹ›ciwoĹ›ci trakcyjne samochodu i zuĹĽycie paliwa. Z innych zmian podwoziowych naleĹĽy wymienić zastosowanie w przednim zawieszeniu ramieniowych amortyzatorĂłw hydraulicznych. Star 21 napÄ™dzany byĹ‚ nadal silnikiem S-42 SamochĂłd ten peĹ‚niĹ‚ rolÄ™ modelu przejĹ›ciowego, ktĂłry produkowany byĹ‚ stosunkowo krĂłtko, bo tylko do koĹ„cka 1959 roku.
W trakcie wieloletniej eksploatacji samochodów ciężarowych Star 20, ujawnione zostały wady oraz niedoskonałości tej konstrukcji, które przyczyniały się utrudnień w eksploatacji oraz niemożności zaspokojenia przez ten model potrzeb jego użytkowników. W wyniku prac Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie w 1956 roku skonstruowano prototyp średniego samochodu ciężarowego Star 25 o ładowności 4000 kg. Jednak brak możliwości technicznych oraz finansowych oraz przedłużające się prace nad jednostką napędową o lepszych parametrach, jak i konieczność szybkiego zastąpienia Stara 20, doprowadziły do rozpoczęcia w lipcu 1957 roku produkcji seryjnej samochodu Star 21, w którym zastosowano jedynie pewną cześć zmodernizowanych elementów z prototypu opracowanego w 1956 roku.
Do napędu nowego, zmodernizowanego modelu zastosowano znany z modelu Star 20, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy typu S42, o pojemności 4188 cm³ i mocy maksymalnej 62,5 kW (85 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z nową 5-biegową manualną, niesynchronizowaną skrzynią biegów. W układzie przeniesienia napędu dokonano modernizacji przekładni głównej poprzez zmniejszenie jej przełożenia, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa oraz poprawiono osiągi pojazdu w stosunku do poprzedniego modelu. W układzie jezdnym wzmocniono mocowanie resorów oraz zastosowano hydrauliczne amortyzatory ramieniowe w przednim zawieszeniu. Zmiany wprowadzone w układzie jezdnym przyczyniły się do zwiększenia ładowności Stara 21 do 4000 kg.
Star 21 wyposażany był w kabinę wagonową typu N20 produkowaną przez zakłady SHL z Kielc lub prostszą, tańszą i mniej komfortową kabinę typu N23, produkowaną przez FSC.
Wraz z standardową odmianą modelu Star 21 rozpoczęto produkcję ciągnika siodłowego Star C21, przystosowanego do pracy w zestawie z jednoosiową naczepą typu D60 produkowaną przez ówczesną Sanocką Fabrykę Wagonów "Sanowag", a później przez Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Kożuchowie. Kolejną wersją wprowadzoną do produkcji był tylno zsypowy samochód wyładowczy Star W21. Produkcja tego modelu odbywała się przy udziale ZNTK w Oławie, który był producentem skrzyni wyładowczej oraz hydraulicznego mechanizmu zsypowego.
Zasadniczą wadą modelu Star 21 był mały rozstaw osi, co przy posiadanej ładowności było powodem małej stateczności podczas jazdy na nierównych drogach i co było szczególnie dokuczliwe w samochodach z nadwoziem pożarniczym. Produkcja modelu Star 21 i jego odmian zakończona została w 1960 roku, po rozpoczęciu produkcji samochodu Star 25.
Dane techniczne Producent: FSC Star, Starachowice, Polska
Okres produkcji: 1957-1959
Inne nazwy: Star W21, Star C21, Star 21 Furgon, Star 21 "Meble", Star SW 21 "Bajadera", Star 21-SK1, Star 21P/N761-SBA2000/16, Star 21/Warsztat-Gaz, Star 21-MS3
Segment: szosowy samochód ciężarowy średniej ładowności
Nadwozie: kabina kierowcy wagonowa typu N23 (alternatywnie N20), całkowicie metalowa, zamknięta, dwudrzwiowa; skrzyniowy lub samowyładowczy lub furgon lub meblowóz lub ciągnik siodłowy lub śmieciarka lub asenizacyjny warsztat gazowy lub pożarniczy lub betoniarka
Silnik: S-42, benzynowy, rzędowy, 6 – cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 4188 ccm
Moc maksymalna: 62,5 kW (85 KM) przy 2800 obr/min
Skrzynia biegĂłw: manualna 5-biegowa
Hamulce: hydrauliczne z podciśnieniowym mechanizmem wspomagającym, hamulec ręczny mechaniczny taśmowy na wał napędowy
Ogumienie: 8,25-20"
Długość: 5895 mm / 4950 mm (W21) / 4615 mm (C21)
Szerokość: 2200 mm
Wysokość: 2200 mm / 2800 mm (z opończą)
Rozstaw osi: 3000 mm / 2500 mm (C21 i W21)
Rozstaw kół: 1600 mm
Zwis przedni: 1240 mm
Zwis tylny: 1655 mm
Kąt natarcia: 28°
Kąt zejścia: 25°
Minimalna średnica zawracania: 16,0 m
Powierzchnia Ĺ‚adowania: 7,98 m2
Masa własna: 3520 kg / 3010 kg (C21)
Ĺadowność: 4000 kg
Masa całkowita: 7800 kg
Masa przyczepy: 4500 kg
Prędkość maksymalna: 85 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 24-25 l/100km
(C) Polskie-auta.pl
Photogaleria.pl
Wikipedia
Zerkow.pl
Auta-prl.pl
RUMMEL Aleksander - Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne 1922-1980; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985
SZELICHOWSKI Stanisław - Sto lat polskiej motoryzacji; Krakowska Oficyna SAB, Kraków, 2003
ZIELIĹSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985