(C) Polskie-auta.pl
(C) Auta-prl.pl
(C) Wikipedia
(C) Samochodymadeinpoland.fora.pl
(C) Wagaciezka.com
(C) Amw.com.pl
(C) Rentgen.pinger.pl
(C) Flickr.com
(C) Kwiatkowski.admoto.pl
Star 28 i Star 29 to samochody ciężarowe stanowiące konstrukcję przejściową pomiędzy poprzednimi modelami (Star 25 i jego odmiana z silnikiem wysokoprężnym - Star 27) a modelem docelowym jakim był Star 200. Star 29 był ostatnim modelem z silnikiem benzynowym, produkowanym przez starachowicką fabrykę.
Stary 28 i 29 wprowadzono do produkcji w 1968 roku. Od Starów 200 różniły się głównie ładownością. W ich konstrukcji wykorzystano wiele zmodernizowanych elementów ze Starów 25 i 27. Wśród najważniejszych były: silnik o powiększonej mocy, skrzynia biegów o wzmocnionych kołach zębatych oraz wzmocniony most tylny. Wszystkie pozostałe podzespoły pochodziły z projektowanego i przygotowywanego do produkcji Stara 200. Stare elementy konstrukcyjne były stopniowo usuwane, aż do osiągnięcia 100% udziału części Stara 200, czyli przekształcenia w nowy model.
Główną przyczyną powstania samochodów tej serii były przedłużające się prace konstrukcyjne nad silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim S359 o mocy 150 KM.
W Starach 28/29 zastosowano słabsze silniki:
wysokoprężny typu S530A1 o mocy 100 KM w modelu Star 28,
benzynowy typu S47A o mocy 105 KM w modelu Star 29.
Oba modele są przeznaczone do transportu po drogach o nawierzchni ulepszonej. Pozostałe zespoły napędowe, układ hamulcowy, układ kierowniczy oba samochody mają identyczne. Samochody Star 28 i Star 29 mają kabinę opracowaną we współpracy z francuską firmą Chausson, która zapewnia kierowcy bardzo wygodne warunki pracy - wygodne, anatomiczne siedzenia z możliwością regulacji, ogrzewanie, wentylacja, regulowanie położenia koła kierowniczego, możliwość zainstalowania radia i umywalki, zbliżyły samochody Star 28 i Star 29 do standardów europejskich. Oprócz podstawowych modeli Star 28 i Star 29 produkowane były jeszcze:
ciągnik siodłowy Star C28,
podwozie pod żuraw Star Ż28 lub urządzenia specjalne,
podwozie BW 28 pod wywrotkÄ™,
podwozie pod furgony specjalne.
Wady samochodu wiązały się ze zbyt małym wspomaganiem w układzie kierowniczym (co czyniło pracę kierowcy męczącą - szczególnie podczas manewrowania), sporych sił wymagało użycie sprzęgła i hamulca. Zastosowano także niecałkowicie synchronizowaną skrzynię biegów. Należy jednak podkreślić, że cechy takie miała zdecydowana większość samochodów ciężarowych ówcześnie jeżdżących po drogach w Polsce.
Dane techniczne Producent: FSC Star
Premiera: 1968
Okres produkcji: 1968 – 1989 (Star 28)/ 1968 – 1983 (Star 29)
Miejsce produkcji: Polska, Starachowice
Poprzednik: Star 25 / Star 27
Następca: Star 200
Pokrewne: Star 200, Star 244, Star 66
Konkurencja: IFA W50
Segment: samochód ciężarowy średniej ładowności
Silniki: S530A1, wysokoprężny, rzędowy, 6 – cylindrowy (28) lub S47A, benzynowy, rzędowy, 6 – cylindrowy (29)
Moc maksymalna: 73,6 kW (100 KM) (28) lub 77,3 kW (105 KM) (29)
Pojermność skokowa: 6230 ccm (28) lub 4676 ccm (29)
Maksymalny moment obrotowy: 330 Nm (28)
Skrzynia biegĂłw: manualna 5-biegowa, niezsynchronizowana
Długość: 6430 mm
Szerokość: 2320 mm
Wysokość: 2330 mm-2800 mm (z opończą)
Rozstaw osi: 3000 mm-3400 mm
Rozstaw kół przednich: 1900 mm
Rozstaw kół tylnych: 1750 mm
Masa własna: 3670 kg-4290 kg (28) lub 3845 kg (29)
Ĺadowność: 5000 kg
Masa całkowita: 9270 kg-9290 kg (28) lub 9100 kg (29)
Masa całkowita przyczepy: 5250 kg
Wymiary przestrzeni Ĺ‚adunkowej: 4450Ă—2200Ă—500 mm
Powierzchnia skrzyni ładunkowej: 9,9 m²
Prędkość maksymalna: 40-81 km/h (28) lub 81 km/h (29)
ZuĹĽycie paliwa: 20,8-29,0 l/100 km (28) lub 37,5 l/100 km (29)
(C) Polskie-auta.pl
Auta-prl.pl
Wikipedia
Samochodymadeinpoland.fora.pl
Wagaciezka.com
Amw.com.pl
Rentgen.pinger.pl
Flickr.com
Kwiatkowski.admoto.pl
JELEĹ Witold, SZANTER Wojciech - Kolekcja samochodĂłw; Wydawnictwo Harcerskie "Horyzonty", Warszawa, 1976