|
|
Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 20:53
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 4 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7465 Miejscowość: Warszawa
|
1968-1992 Jelcz 315/325
1968-1982 Jelcz 315 Polskie-auta.pl Auta-prl.pl Adams29.opx.pl Ziomkitrucks.fora.pl Amw.com.pl Samochodymadeinpoland.fora.pl Kartonwork.pl Flickr.com 1982-1992 Jelcz 325 Wikipedia Ocalić od zapomnienia (Polskie-auta.pl) napisał(a): W 1963 r. w Jelczańskich Zakładach Samochodowych zmontowano 702 sztuki zmodernizowanych samochodów Żubr A 80, wyposażonych w silniki S-560. Do najbardziej awaryjnych zespołów tego pojazdu należał m.in. silnik produkowany przez Zakłady im. M. Nowotki w Warszawie, w którym często ulegały uszkodzeniom łożyska wału korbowego i korbowody. Również tylny most napędowy produkowany w Zakładach Mechanicznych w Łabędach, mimo dokonania pewnych poprawek, był słabym punktem tego pojazdu. Opracowano dalszą modernizację tego zespołu, ale nie została ona wdrożona do produkcji. Ostatecznie zdecydowano się na import węgierskich mostów napędowych produkowanych w zakładach Raba. Polsko-czechosłowacka współpraca w zakresie konstrukcji ciężkich samochodów ciężarowych, trwająca od 1962 r. została niestety przerwana w 1965 r. Polski przemysł motoryzacyjny stanął przed problemem samodzielnego opracowania nowego samochodu dużej ładowności. W pionie Głównego Konstruktora Jelczańskich Zakładów Samochodowych opracowano daleko idącą modernizację całego pojazdu bez zmiany jego ogólnego układu konstrukcyjnego. Głównymi kierunkami były: zwiększenie trwałości i niezawodności, polepszenie wskaźników eksploatacyjnych oraz poprawienie warunków pracy kierowcy.
Nowy samochód oznaczono symbolem Jelcz 315. W celu zwiększenia trwałości i niezawodności najbardziej awaryjne zespoły Żubra A 80 zostały zastąpione nowymi. Zastosowano nowy 6-cylindrowy, pionowy silnik ZS, którego produkcję rozpoczęła WSK w Mielcu na podstawie licencji zakupionej w 1966 r. w firmie Leyland. Do tego silnika dostosowano nową, 5-biegową skrzynię przekładniową, której konstrukcję opracowano w Fabryce Przekładni Samochodowych w Tczewie. Zdecydowano się na dalsze stosowanie mostu Raba, wyposażonego w zwolnice planetarne w piastach. Nowością było wprowadzenie przekładni kierowniczej z integralnym wspomaganiem hydraulicznym. Przekładnie te importowano z Hiszpanii (Bendibenca) lub z Węgier (Csepel). Zastosowano także nowy, dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulca zasadniczego przy wykorzystaniu elementów produkowanych na podstawie licencji firmy Westinghouse. Modernizacją objęte zostały także dalsze zespoły pojazdu jak sprzęgło główne, hamulec pomocniczy i hak holowniczy. Poprawę warunków pracy kierowcy osiągnięto przez ulepszenie kabiny kierowcy. Odwrócono kierunek otwierania drzwi. Zastosowano nowy system ogrzewania i wentylacji oraz obniżono poziom hałasu we wnętrzu. Wprowadzono dwa dodatkowe miejsca do siedzenia, nową tablicę rozdzielczą i większe wycieraczki szyb przednich. Prototypy samochodów Jelcz 315 badane były w latach 1966-67, a z początkiem stycznia 1968 przekazano użytkownikom 15 samochodów wykonanych w ramach serii próbnej. Produkcja seryjna Jelcza 315 ruszyła w IV kwartale 1968 roku. W tym roku wykonano też ostatnią serię samochodów Żubr A80. Ogółem w 1968 r. wyprodukowano w JZS 1623 samochody ciężarowe. Jelcza 315 produkowano do 1982 roku, kiedy to został zastąpiony przez model 325.
Charakterystyka techniczna: Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz-Laskowice, Polska Okres produkcji: 1968-1992 Typy nadwozi: skrzyniowy podwozie do zabudowy Silnik: typu SW680/1, wysokoprężny (ZS), wolnossący, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, z rozrządem OHV (górnozaworowy, popychaczowy, z wałkiem umieszczonym w kadłubie); kuty jednolity wał korbowy podparty na siedmiu ślizgowych łożyskach głównych; wtrysk bezpośredni do toroidalnych komór spalania umieszczonych w denkach tłoków, początkowo montowano tłoczkową pompę wtryskową oraz wtryskiwacze firmy CAV, w późniejszym okresie wprowadzono aparaturę wtryskową produkowaną w kraju według licencji firmy Friedmann-Meyer Średnica cylindra: 127,0 mm Skok tłoka: 146,0 mm Pojemność skokowa: 11 100 cm³ Stopień sprężania: 15,8:1 Moc maksymalna: 147 kW (200 KM) przy 2200 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 743 Nm przy 1200 obr/min Układ smarowania: obiegowy, ciśnieniowy, zasilany jednosekcyjną pompą zębatą Układ chłodzenia: wyposażony w termostat Masa suchego silnika: 970 kg Instalacja elektryczna: napięcie 12/24 V, zasilana z prądnicy prądu stałego o mocy 500 W (produkcji węgierskiej), dwa akumulatory ołowiowe 12V o pojemności 170 Ah, rozrusznik o mocy 4,4 kW pochodził także z importu, reflektory przeciwmgielne stanowiły wyposażenie seryjne Sprzęgło główne: dotychczasowe jednotarczowe sterowane mechanicznie dostosowane do współpracy z nowym silnikiem Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa, biegi od II do V zsynchronizowane, przy czym bieg czwarty był biegiem bezpośrednim; napęd przekazywany krótkim wałem do nowej skrzyni przekładniowej o poziomym układzie wałków Układ napędowy: silnik umieszczony nad osią przednią, napędza koła tylne (klasyczny/4×2); jednoczęściowy wał napędowy z przegubami, sztywny most napędowy typu Raba P 018 z przekładnią główną stożkową oraz planetarnymi zwolnicami w piastach tylnych kół, całkowite przełożenie mostu 7,07 Podwozie: podłużnicowa rama spawana rozszerzająca się w części przedniej Zawieszenie przednie: oś sztywna z wzdłużnymi, półeliptycznymi resorami piórowymi Zawieszenie tylne: most sztywny zawieszony na podłużnych półeliptycznych resorach piórowych z dodatkowymi resorami piórowymi Układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa z integralnym wspomaganiem hydraulicznym; do zasilania mechanizmu wspomagania służyła wirnikowa pompa firmy Hobourn-Eaton Hamulce: pneumatyczne, dwuobwodowe, instalację pneumatyczna zasilana dwucylindrową sprężarką tłokową; połączenie z układem hamulcowym przyczepy pojedynczym przewodem; hamulec pomocniczy (ręczny) mechaniczny działał na dźwignie hamulców tylnego mostu; zastosowano także hamulec silnikowy Kabina kierowcy: typu 407 z dwoma systemami ogrzewania- z układem chłodzenia silnika połączono dwie nagrzewnice z dmuchawami, umieszczone przy ścianie przedniej, natomiast za fotelem kierowcy zabudowano niezależne urządzenie grzewcze typu OETF-1 (NRD) Skrzynia ładunkowa o konstrukcji drewnianej przejęta z Żubra A 80, o powierzchni 11,2 m². (podstawowe wymiary Jelcza 315 nie uległy zmianie w stosunku do Żubra) Masa własna: 6440 kg Ładowność: 8000 kg Nacisk na tylną oś przy pełnym obciążeniu: 9840 kg Masa całkowita holowanej przyczepy: 14 000 kg Prędkość maksymalna: 87 km/h Zużycie paliwa: ok. 28 L/100 km, 36 L/100 km z przyczepą Następca: Jelcz 325 Jelcz serii 400 (C) Polskie-auta.pl Auta-prl.pl Adams29.opx.pl Ziomkitrucks.fora.pl Amw.com.pl Samochodymadeinpoland.fora.pl Kartonwork.pl Flickr.com Wikipedia.org
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Wto, 11.05.2021, 20:24, edytowano w sumie 6 razy
|
Śro, 15.06.2011, 20:40 |
|
|
polac
Postów: 3319 Miejscowość: Miechów
|
Re: 1968 Jelcz 315
Prezentacja możliwości taktyczno-bojowych samochodu GCBA 6/32 Jelcz 315 MS. http://youtu.be/xD7k4nylL6A
_________________ [']Zulu-2.X.1990-11.II.2007-PAMIĘTAMY!!!![']
|
Nie, 09.12.2012, 20:31 |
|
|
polac
Postów: 3319 Miejscowość: Miechów
|
Re: 1968 Jelcz 315
Prezentacja możliwości taktyczno-bojowych samochodu GCBA 6/32 Jelcz 315 MS w wersji zmodernizowanej 004M http://youtu.be/lqeAZzJfrFs
_________________ [']Zulu-2.X.1990-11.II.2007-PAMIĘTAMY!!!![']
|
Nie, 16.12.2012, 21:01 |
|
|
kulikowski
Postów: 7465 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968-1992 Jelcz 315/325
ad. 1982-1992 Jelcz 325 40ton.net Czerwonesamochody.com Polot.net (C) 40ton.net Czerwonesamochody.com Polot.net
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Wto, 11.05.2021, 20:30 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 4 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |