FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=A0NIsLaO3QcLekki samochód ciężarowy produkowany w latach 1946-1975 przez firmę GAZ w ZSRS.
Prace projektowe nad nastÄ™pcÄ… lekkiego samochodu ciężarowego GAZ-AA i jego zmodernizowanej wersji GAZ-MM rozpoczÄ™to w 1937 roku. Pierwsze prototypy o oznaczeniu GAZ-11-51 zbudowane zostaĹ‚y na poczÄ…tku 1939 roku i skierowane do badaĹ„ drogowych, ktĂłre zakoĹ„czone zostaĹ‚y w czerwcu 1940 roku. Jeszcze w tym samym roku odbyĹ‚a siÄ™ oficjalna premiera tego modelu na WszechzwiÄ…zkowej Wystawie Rolniczej w Moskwie. Do napÄ™du prototypĂłw modelu GAZ-51 wykorzystano 6-cylindrowy silnik benzynowy GAZ-11 o mocy maksymalnej 76 KM. Ĺadowność pojazdu wynosiĹ‚a 2 tony. W 1941 roku dalsze prace rozwojowe zostaĹ‚y przerwane z powodu niemieckiego ataku na ZSRS.
W 1943 roku prace badawcze nad tym modelem zostały wznowione. Jednak zmieniono założenia konstrukcyjne pojazdu odnośnie ładowności, która miała wynosić 2,5 tony. Ostatecznie pojazd, pod zmienionym oznaczeniem - GAZ-51, zaprezentowany został w 1945 roku i skierowany do próbnej produkcji małoseryjnej. Produkcja seryjna rozpoczęta została w 1946 roku w zakładzie GAZ w Gorki, jednak ze względu na duże zapotrzebowanie w latach 1950-1952 model ten produkowany był również w Irkucku.
Do napędu GAZa-51 przewidziano 6-cylindrowy silnik benzynowy typu GAZ-51 o pojemności skokowej 3480 cm³ i mocy maksymalnej 70 KM. Jednostka napędowa zblokowana została z 4-biegową skrzynią manualną, poprzez którą napęd przenoszony był na koła tylne. W układzie jezdnym zastosowano przednią oś sztywną opartą na półeliptycznych wzdłużnych resorach piórowych wspartych przez ramieniowe amortyzatory hydrauliczne. Tylny most napędowy zawieszony został na resorach piórowych oraz dodatkowych resorach pomocniczych.
W 1955 roku do produkcji skierowano zmodernizowaną wersję oznaczoną jako GAZ-51A. W modelu tym zastosowano centralny bębnowy hamulec pomocniczy, skrzynię ładunkową ze wszystkimi burtami otwieranymi oraz zmodernizowaną kabinę. Produkcja wszystkich odmian modelu GAZ-51 została zakończona w 1975 roku, po wyprodukowaniu 3 481 033 egzemplarzy tego modelu.
WersjeGAZ-51U - Wersja eksportowa GAZa-51.
GAZ-51A - Wersja po modernizacji, produkowana w latach 1955-1975.
GAZ-51AU - Wersja eksportowa GAZa-51A.
GAZ-51B - Wersja wyposaĹĽona w silnik dostosowany do zasilania gazem koksowym.
GAZ-51I - Wersja z kabiną załogową, produkowana w latach 1956-1975.
GAZ-51N - Wersja dla Armii Radzieckiej.
GAZ-51P - Ciągnik siodłowy, dostosowany do pracy w zestawie z jednoosiową naczepą.
GAZ-51R - TaksĂłwka osobowo-towarowa.
GAZ-51S - Wersja przeznaczona dla rolnictwa, wyposażona w powiększony zbiornik paliwa.
GAZ-51T - TaksĂłwka towarowa.
GAZ-51W - Wersja eksportowa o ładowności 3 ton, produkowana w latach 1956-1975.
GAZ-51Ĺ» - Wersja wyposaĹĽona w silnik dostosowany do zasilania gazem LPG.
GAZ-63 - Wersja z napędem na obie osie.
GAZ-93 - Wersja z tylno zsypowym nadwoziem wyładowczym, na bazie skróconego o 320 mm podwozia modelu GAZ-51.
GAZ-93A - Wersja z tylno zsypowym nadwoziem wyładowczym, na bazie modelu GAZ-51A.
Dane technicznePokrewne: FSC Lublin-51 / Sungri-58 / Yuejin NJ-130
Producent: Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod, Gorki / Irkuck, ZwiÄ…zek Socjalistycznych Republik Sowieckich
Premiera: 1940 (GAZ-11-51) / czerwiec 1945 (GAZ-51)
Okres produkcji: 1946 - 1975
Poprzednik: GAZ-MM
Następca: GAZ-52
Nadwozie: skrzyniowy / furgon / samowyładowczy / cysterna / gaśniczy / kinowóz
Silnik: GAZ-51, benzynowy, gaźnikowy, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony w zdłużnie z przodu, napędzający koła tylne
Pojemność skokowa: 3485 cm³
Ĺšrednica cylindra: 82,0 mm
Skok tłoka: 110,0 mm
Moc maksymalna: 70 KM przy 2800 obr/min
Skrzynia biegĂłw: 4-biegowa, manualna
Rodzaj napędu: klasyczny-tylny (4×2)
Ogumienie: 7,5-20"
Długość: 5525 mm
Szerokość: 2200 mm
Wysokość: 2130 mm
Rozstaw osi: 3300 mm
Prześwit: 245 mm
Masa własna: 2710 kg
Ĺadowność: 2,5 t
Pojemność zbiornika paliwa: 105 l
Prędkość maksymalna: 70 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 26,5 l/100 km
Liczba miejsc: 2
(C) Wikipedia
Autogallery.org.ru
Flickr.com
Motoryzacja.interia.pl
Fotoarmor.narod.ru
En.valka.cz
Carblueprints.info
The-blueprints.com
Youtube.com