T111T111 RFILM:http://www.enough.com/viewvid.cfm?id=XBzKp1c08RoSamochĂłd ciężarowy terenowy, produkowany przez czechosłowacką Tatrę w latach 1942-1962, następca modelu 85. Pierwsza generacja była produkowana podczas okupacji i służyła Wehrmachtowi. Po II Wojnie Światowej zmodernizowano pojazd, który stał się odporny na najcięższe nawet warunki atmosferyczne eksploatacji, dzięki czemu rozpowszechnił się szeroko w krajach byłej RWPG (w szczególności na terenie dawnego ZSRS). Samochód napędzał widlasty diesel 12-cylindrowy chłodzony powietrzem o pojemności 14,8 L i mocy początkowo 215 KM, następnie 200 KM, a jeszcze później 180 KM, umieszczony przed kabiną kierowcy. Po kolejnej modernizacji w 1955 r. pojawił się model 111R, o zwiększonej ładowności do 10 t. Podwozie tworzyła rama rurowa (zamiast podłużnicowej) z niezależnym zawieszeniem i napędem wszystkich trzech osi. Skrzynia biegów o czterech przełożeniach z dwustopniowym reduktorem pozwala na osiągnięcie prędkości 60 km/h i pokonywanie wzniesień o spadku do 52 %. Samochód produkowano w różnych odmianach, z których najciekawszą był ciągnik Tatra 141 o skróconym rozstawie osi i uciągu do 100 t. Pojazdy fabrycznie malowano najczęściej w kolorze jasnoszarym. 3-osobowa kabina posiadała w dachu okrągły właz. Został zastąpiony przez Tatrę 138.
Dane techniczneProducent: Tatra, Koprzywnica, Czechosłowacja
Poprzednik: Tatra 85
Następca: Tatra 138
Okres produkcji: 1942-1962
Wyprodukowanych: 33 690 szt.
Konstruktorzy: Hans Ledwinka, Erich Ledwinka, Roman Labens, Milan Cvetnič, Miroslav Klavík
Typy nadwozia: skrzyniowy
samowyładowczy trókierunkowy
furgon
podwozie (do zabudowy)
Liczba miejsc: 3
Silnik: wysokoprężny, z wtryskiem paliwa, widlasty o kącie rozwarcia 75°, 12-cylindrowy, z rozrządem OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzony powietrzem
Kolejność pracy: 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12
Pojemność skokowa: 14 825 ccm
Średnica cylindra: 110 mm
Skok tłoka: 130 mm
Stopień sprężania: 16,5:1
Moc maksymalna: 215 KM (158 kW) przy 2200 obr/min (T111)
200 KM (147 kW) przy 2000 obr./min (T111)
180 KM (130 kW) przy 1800 obr/min (T111R)
Maksymalny moment obrotowy: 726 Nm przy 1600 obr/min (T111)
726 Nm przy 1400 obr/min (T111R)
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa + 2-stopniowy reduktor
Rodzaj napędu: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza wszystkie koła (6×6)
Długość: 8300 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2680 mm
3270 mm (z opończą)
Rozstaw osi I-II: 4175 mm
Rozstaw osi II-III: 1220 mm
Rozstaw kół osi I: 2080 mm
Rozstaw kół osi II: 1800 mm
Rozstaw kół osi III: 1800 mm
Prześwit: 300 mm
Wymiary skrzyni ładunkowej: 5000 × 2340 × 870 mm
Powierzchni załadunku: 11,7 m²
Prześwit: 270 mm
Promień skrętu: 10,0 m
Masa własna: 8350 kg (T111 6,5t)
8460 kg (T111 8t)
8670 kg (T111R)
Ładowność: 6500 kg
8000 kg
10 000 kg (T111R)
Pojemność zbiornika paliwa: 160 L (T111)
135 L (111R)
Układ smarowania: 25 L
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Zużycie paliwa: 36 L/100 km (T111)
29 L/100 km (T111R)
Zużycie oleju: 0,3 L/100 km
Instalacja elektryczna: 12 V
(C) T-s27.cz
Wikipedia
Flickr.com
Busportal.cz
The-blueprints.com
Abicko.cz
Enough.com
JELEŃ Witold, SZANTER Wojciech - Kolekcja samochodów; Wydawnictwo Harcerskie "Horyzonty", Warszawa, 1976