Obecny czas: Sob, 18.11.2017, 13:02




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 
Reklama 

1975 Star 244 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5866
Miejscowość: Warszawa
Post 1975 Star 244
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Cytuj:
Star 244 to samochód ciężarowy, produkowany przez polską firmę FSC Star w Starachowicach.

W 1965 roku Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach rozpoczęła prace nad nową serią aut oznaczoną jako "200". Miała zastąpić modele serii 28/29. Skonstruowano wtedy dwa prototypy: szosowego Stara 200, oraz jego uterenowioną odmianę nazwaną 244. Oba pojazdy miały jeszcze kabiny z modelu 28/29.

Model 244 był produkowany bez większych zmian do roku 2000. (Niektóre źródła podają do 1998r.)Tylko w 1987 roku auto otrzymało unowocześnioną odchylaną kabinę z lekko zmienionym wyglądem zewnętrznym (ściana przednia, dach, drzwi, błotniki z nadkolami, stopnie wejściowe, zegary deski rozdzielczej).

Egzemplarz doświadczalny
Na przełomie lat 1969-70 wykonano partię próbną 10 szt. modelu 200, a z nią egzemplarz doświadczalny modelu 244. Auto w barwach wojskowych, ze skrzynią ładunkową i plandeką było opracowane i testowane we współpracy z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku (podobnie jak Star 266). Zbudowana w oparciu o podzespoły Stara 200 konstrukcja miała być odpowiedzią na zapotrzebowanie gospodarki, szczególnie rolnictwa, leśnictwa, budownictwa, energetyki a także służb mundurowych tj. wojska i straży pożarnej.

Model seryjny Star 244
Seryjny model 244 przedstawiono w roku 1975 jako podwozie i samochód skrzyniowy. W Zakładzie Zaplecza Technicznego FSC zmontowano partię próbną 50 szt. Samochód miał kabinę typu 642 z ogrzewaniem i wentylacją, 2-miejscową. Sercem auta był silnik Star 359.55, rzędowy, 6-cylindrowy, o pojemności 6842 cm³ i mocy 150 KM (110 kW). Prędkość maksymalna wynosiła 82 km/h a spalanie 26 l/100 km. Przeniesienie napędu na cztery koła odbywało się przez 5-biegową skrzynię ZF S5-45, oraz 2-biegową skrzynkę rozdzielczą ZF 8060. Ładowność auta wynosiła 5000 kg. Zastosowano zawieszenie na resorach półeliptycznych z przodu i z tyłu. Star 244 mógł pokonywać przeszkody wodne o głębokości 120 cm (z uwagi na filtr powietrza umieszczony nisko za tylnym lewym nadkolem kabiny), oraz podjazdy o nachyleniu wzdłużnym do 45° i poprzecznym 26°. Miał kąty natarcia/zejścia odpowiednio 40°/27°.

Inne wersje
• wersja Star 3W244 - zaprezentowana w 1976 r. wersja z nadwoziem samowyładowczym produkcji SHL-Kielce.
• prototyp Star 244R - auto wyposażone w samowyładowczą skrzynię ładunkową znaną z wersji sztywne, opracowane w 1977 r.na potrzeby rolnictwa. Wersja ta jednak nie spełniła oczekiwań.
• Star 244RS (R-rolniczy, S-specjalny) - powstał w odpowiedzi na potrzeby rolnictwa oraz gospodarstw wielkotowarowych (PGR, SKR). Fabryka zawarła ze Zjednoczeniem Technicznej Obsługi Rolnictwa porozumienie, zgodnie z którym wyposażenie specjalne nowej wersji miało być wykonywane w jednej z podległych placówek. Przewidywana produkcja miała wynosić ok. 2-2,5 tys. Wybór padł na Państwowy Ośrodek Maszynowy w Lubsku w woj. zielonogórskim. Tam wykonano tzw. szczelną skrzynię ładunkową. Pierwszą partię 50 szt. aut wykonano w 1979 roku. Dzięki napędowi 4x4 auto mogło pracować w najtrudniejszych warunkach terenowych. Reduktor pozwalał na jazdę w zakresie od 3 do 82 km/h. Oznaczało to możliwość współpracy z wszelkimi maszynami rolniczymi podczas prac polowych. Wspomniana skrzynia ładunkowa miała pojemność odpowiednio 4,0/6,5/15,0m³ (niska/z nakładkami/z nadstawką). Zamykana/otwierana była za pomocą systemu rolkowo-linkowego i przystosowana do montażu opończy z plandeką. Auto miało ładowność 5000 kg, masę całkowitą 11050 kg, a z przyczepą 19555 kg. Konstrukcja różniła się od pozostałych wersji zastosowaniem rozwiązań z wojskowego Stara 266. Filtr powietrza - multicyklonowy, z szeregiem elementów zawirowujących powietrze - umieszczono na tylnej ścianie kabiny po stronie pasażera. Dzięki niemu Star 244RS mógł pracować w bardzo wysokim zapyleniu - do 1,5g/m³ (normalnie 0,05-0,08g/m³). Zastosowanie doszczelnienia elementów gumowych i łożysk przed wodą, oraz uszczelnienie lamp pozwalało na pracę przy wilgotności 98%. Wspomniane rozwiązania umożliwiały również pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości do 180 cm (praktycznie po samą szyję kierowcy). Była to najkrótsza seria samochodów Star. Dziś już praktycznie niespotykana.
• Star 244L - model wydłużony, zaprezentowany na Targach Poznańskich w 1978 r. Wersja 244L otrzymała nadwozie typu "005" wykonane w Jelczańskich Zakładach Samochodowych.
• Star 3W244R - opracowany i zmontowany (50 egz.) przez SHL-Kielce w 1978 r. Była to trójstronna wywrotka do przewozu płodów rolnych, o ładowności 5000 kg, wyposażona w podwyższone burty.

Dane techniczne
Producent: Fabryka Samochodów Ciężarowych, Starachowice, Polska
Premiera: 1975
Okres produkcji: 1975-2000
Typy nadwozi: skrzyniowy
podwozie (do zabudowy)
Liczba miejsc: 2
Silniki: Star 359.55, wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa: 6842 cm³
Średnica cylindra: 110 mm
Skok tłoka: 120 mm
Moc maksymalna: 150 KM (110 kW) przy 2800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 413 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów: mechaniczna, synchronizowana, pięciobiegowa plus wsteczny
Instalacja elektryczna: 12/24V
Zawieszenie: na resorach piórowych z amortyzatorami teleskopowymi
Ogumienie: 9.00–×20"
Długość: P244/244S - 6310 mm
244L - 6850 mm
3W244 - 5215 mm
C244 - 5710 mm
Szerokość: 2660 mm
Wysokość: 2625 mm
Rozstaw osi: 3400 mm (244), 3900 mm (244L)
Średnica zawracania: 15,5 m
Masa własna pojazdu: 5500 kg
Masa własna podwozia: 4750 kg
Ładowność: 5000 kg
Maksymalna masa przyczepy: 8500 kg (5500 kg w terenie)
Pojemność zbiornika paliwa: 150 l
Prędkość maksymalna: 82 km/h
Zużycie paliwa: 26,2 l/100 km


(C) Auta-prl.pl
Wikipedia
Samochodymadeinpoland.fora.pl
Milicja.waw.pl
Bukagambar.info


Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 28.10.2012, 1:45, edytowano w sumie 2 razy

Wto, 18.09.2012, 19:56
Profil

Postów: 48
Miejscowość: Pawłowice Śląskie
Post Re: 1975 Star 244
Ten wojskowy STAR to nie model 244 a 200


Sob, 27.10.2012, 10:35
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5866
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1975 Star 244
up, poprawione :oops:


Nie, 28.10.2012, 1:45
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 756
Miejscowość: Gliwice / Lubliniec
Samochód: Audi A4
Post Re: 1975 Star 244
podobno Star 244 do dzis jest jednym z najlepszych pojazdów pożarniczych , nawet najnowsze wozy nie maja tak dobrych osiagów w terenie jak star zwłaszcza w lesie

_________________
Live ist brutal in zasadzkas


Nie, 28.10.2012, 13:39
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3318
Miejscowość: Miechów
Post Re: 1975 Star 244
Film prezentujący możliwości taktyczno-bojowe GBA 2,5/16 Star 244L. :
http://youtu.be/4fRguJ0o_C4

_________________
[']Zulu-2.X.1990-11.II.2007-PAMIĘTAMY!!!![']


Pon, 03.12.2012, 12:29
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3318
Miejscowość: Miechów
Post Re: 1975 Star 244
Film prezentujący możliwości taktyczno-bojowe GBA 2,5/16 Star 244L/005 w wersji zmodernizowanej 005M. :
http://youtu.be/fOR5qL-V_Wk

_________________
[']Zulu-2.X.1990-11.II.2007-PAMIĘTAMY!!!![']


Pon, 24.12.2012, 13:41
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com