Obecny czas: Czw, 02.05.2024, 15:14




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1969 Jelcz 316 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7505
Miejscowość: Warszawa
Post 1969 Jelcz 316
Image Ikm.wz.cz
Image 40ton.net
Image Trucks.phototrans.eu
Image
Image
Image Topworldauto.com
Image Flickr.com
Image Izba.centrum.zarow.pl

Cytuj:
Głównym kierunkiem działania, po uruchomieniu produkcji tego pojazdu, było dążenie do wyeliminowania zespołów importowanych przez wprowadzenie wyrobów krajowych. Samochód Jelcz 315 był modelem podstawowym dla dalszych pojazdów rodziny "300". Rozpoczęto już prace nad wydłużonym trzyosiowym samochodem skrzyniowym o symbolu Jelcz 316 i nad ciągnikiem siodłowym typu 317. Opracowano także wersję 315 E, która miała skrzynię ładunkową z metalowymi ścianami oraz zmienioną opończę z zamknięciem dostosowanym do przepisów celnych. Ściany boczne dzielone były na dwie niezależnie otwierane części. Produkcję tej odmiany rozpoczęto w 1969 r.
Samochód Jelcz 315 nie mógł się poruszać po wszystkich drogach krajowych gdyż nacisk tylnej osi przekraczał wartość ustaloną przepisami na 8 t. Należało więc opracować pojazd trzyosiowy (6×2) w którym nacisk dopuszczalny na oś podwójną nie przekroczy wartości dopuszczalnej naszymi przepisami tzn. 14,5 t. Pojazd taki mógłby być eksploatowany na niemal wszystkich drogach w kraju. Prace konstrukcyjne nad Jelczem 316 rozpoczęto już w 1967 r., a pod koniec roku następnego zbudowano prototyp.
Silnik, układ napędowy, układ kierowniczy i kabina prototypu pochodziły z modelu 315. W JZS opracowano nową wydłużoną ramę podłużnicową, ciekawe rozwiązanie osi tylnej oraz dostosowanie układu hamulcowego i nową skrzynię ładunkową. Pojedyncze koła tylnej osi zawieszone zostały niezależnie na wzdłużnych wahaczach wleczonych, osadzonych obrotowo we wspornikach ramy. Przednie końce wahaczy podwieszone były na resorach tylnego mostu. W pneumatycznym układzie hamulcowym podwyższono ciśnienie robocze, zastosowano sprężynowo-membranowe siłowniki przy tylnym moście i pneumatyczne sterowanie hamulcem pomocniczym, a także cylindry hamulcowe trzeciej osi.
Nowa skrzynia ładunkowa miała ściany o konstrukcji stalowej. Ściany boczne podzielono na dwie części otwierane niezależnie. Powierzchnia ładunkowa wzrosła do 14,7 m2. W prototypie Jelcza 316 rozstaw osi wynosił 4115 + 1350 mm, a całkowita długość 8820 mm. Masa własna wynosiła 8 t, a ładowność dopuszczalna wzrosła do 10 250 kg. Łączny nacisk zespołu tylnych osi wynosił 13 250 kg. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 87 km/h, a zużycie paliwa wynosiło około 33 dm³/100 km.

Dane techniczne:
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz-Laskowice, Polska
Silnik: typu SW680/1, wysokoprężny, wolnossący, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, z rozrządem OHV
Pojemność skokowa: 11 100 cm³
Moc maksymalna: 200 KM (147 kW) przy 2200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 743 Nm przy 1200 obr/min
Stopień sprężania: 15,8:1
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła 2. osi (6×2)
Długość: 8820 mm
Rozstaw osi: 4115 + 1350 mm
Masa własna: 8000 kg
Ładowność: 10 250 kg
Obciążenie zespołu tylnych osi: 13 250 kg
Prędkość maksymalna: 87 km/h
Zużycie paliwa: 33 L/100 km



(C) Ikm.wz.cz
40ton.net
Topworldauto.com
Flickr.com
Izba.centrum.zarow.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 08.05.2021, 21:19
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018