Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 6:54




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1952-1960 Tatra 805 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post 1952-1960 Tatra 805
T805 skrzyniowy
Image
Image Wikipedia.org
Image
Image
Image TatraPortal.sk
Image Tatra-Club.com
Image
Image Letheko.pl

T805 skrzyniowy tropikalny (ze składanym dachem kabiny)
Image
Image
Image
Image TatraPortal.sk
Image ArmedConflicts.com

T805 furgon
Image Wikipedia.org
Image Tatra-Club.com

T805 pożarniczy
Image Wikipedia.org
Image Autos-Photos Jacques-Leretrait.blogspot.com

T805 radiostacja
Image
Image
Image
Image
Image
Image TatraPortal.sk

T805 cysterna
Image
Image TatraPortal.sk

ekspedycyjny Zikmunda i Hanzelki
Image Wikipedia.org
Image
Image
Image TatraPortal.sk
Image Tatra-Club.com

inne wersje
Image TatraPortal.sk

silnik
Image Wikipedia.org
Image
Image
Image
Image TatraPortal.sk

podwozie
Image Letheko.pl

artykuły
https://www.tatraportal.sk/index.php?ukaz=data/clanky/t805 TatraPortal.sk

Filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=p3QLgvoE5sQ SEJFER at Youtube.com
https://www.youtube.com/watch?v=ao5OF7EXDcw&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fletheko.pl%2F&source_ve_path=OTY3MTQ&feature=emb_imp_woyt Kaufi 1977 at Youtube.com
https://www.youtube.com/watch?v=EuNfRGC9LHk Lacz6 at Youtube.com

Ciężarówka o ładowności 1,5 t z napędem 4×4, z umieszczonym z przodu silnikiem benzynowym V8 2.5 L pochodzącym z T603, odprężonym do 75 KM. Nazywana "kaczką", "kwiczałą" lub "piszczałą" z powodu charakterystycznego odgłosu pracy silnika. Napęd na przednią oś był dołączany, pojazd wyposażony był w reduktor. T805 dzieliła niektóre części z prototypowymi terenówkami T803 i T804. Pojazd zbudowany był na centralnej ramie rurowej wg koncepcji Tatra, posiadał niezależne zawieszenie obu osi. Słabszą stroną pojazdu były jednoobwodowe hamulce hydrauliczne. Głównym odbiorcą T805 była armia czechosłowacka. W 1959 r. produkcję przeniesiono do Mladej Boleslav i Pilzna, egzemplarze tam produkowane odznaczały się słabszą jakością. Powstała również wersja ekspedycyjna (kamper), którą objechała Afrykę, Azję, Australię i Amerykę Południową pokonując ponad 60 000 km w latach 1989-2011. Po wycofaniu z wojska pojazdy trafiały w prywatne ręce, przewożąc m. in. węgiel. Niektóre pojazdy przerabiano na wozy pożarnicze. Na bazie Tatry 805 zbudowano lekki samochód pancerny OA-82 Jarmila, używany przez VB (bezpiekę czechosłowacką), w latach 1958-1959 w liczbie kilku lub kilkunastu egzemplarzy.
Letheko.pl napisał(a):
Tatra 805 to lekka ciężarówka wojskowa, produkowana przez firmę Tatra národní podnik w Koprzywnicy (Morawy), a od roku 1959, także przez AZNP Mlada Boleslav, Závody V. I. Lenina Plzeň oraz Avia Praha. Przeniesienie produkcji bardzo niekorzystnie wpłynęło na jakość samochodu. W latach 1952-1960 wyprodukowano 13 624 egzemplarzy z czego 7214 sztuki w zakładach Tatry w Koprzywnicy. Tatra 805 została opracowana na potrzeby wojska, zgodnie ze specjalnym zamówieniem ČSLA na samochód o wybitnych właściwościach terenowych i dużej sile uciągu na haku. W slangu czeskich kierowców nazywana Kačena, Kvíčala lub Píšťala (Kaczuszka, Piszczałka lub Gwizdek) z uwagi na charakterystyczny dźwięk wydawany przez wentylatory obciążanego, chłodzonego powietrzem silnika. Z uwagi na krótki termin realizacji wojskowego zamówienia do napędu zastosowano odmianę wolnossącego, ośmiocylindrowego, widlastego silnik benzynowego typu T 603 A znanego wcześniej z samochodu osobowego Tatra 87 i 603.

Pierwowzorem dla Tatry 805 był samochód prototypowy Tatra 803 o ładowności 800 kg, wyprodukowany w 1950 roku w ilości 2 egzemplarzy oraz Tatra 804. W wyniku zapotrzebowania armii na trochę większy i mocniejszy pojazd powstała zmodyfikowana konstrukcja Tatry 805, główna zmiana w stosunku do prototypów było zastosowanie kabiny wagonowej, co zmieniło pozycje kierowcy za kierownica oraz powiększyło przestrzeń ładunkową samochodu.

Do napędu Tatry 805 służył niezwykle niezawodny i lekki silnik o oznaczeniu T 603 A w trochę innych wariantach stosowany także w luksusowym samochodzie osobowym Tatra 87 oraz Tatra 603. Silnik Tatry 805 różnił się od wersji do samochodów osobowych przede wszystkim zastosowaniem tylko jednego gaźnika, miał niższy stopnień sprężania, suchą skrzynię korbową oraz układem smarowania z podwójną pompą oleju i dwoma chłodnicami. Olej do smarowania był zasysany i powracał do oddzielnego szczelnego grawitacyjnie zbiornika – dzięki temu samochody pokonywały nawet bardzo strome wzniesienia bez ryzyka utraty smarowania silnika.

Podwozie Tatra 805 było doskonałym przykładem konstrukcji podwozia samochodu terenowego. Składało się z ramy szkieletowej, która była połączona z przednią i tylną osią. Osie były wahliwe, ze zwolnicami na kołach, co pozwoliło zmniejszyć obciążenie półosi, zwiększyć prześwit pojazdu do 400 mm, zwiększyć całkowite przełożenie, a tym samym maksymalną siłę trakcyjną. Zawieszenie obu osi to drążki skrętne, dzięki którym pojazd zachowywał się bardzo komfortowo na drodze nawet przy większych prędkościach. Połączenie drążków skrętnych, niewielka odległość między osiami, redukcje kół a co za tym idzie wyższy środek ciężkości, powodowało silne kołysanie pojazdu podczas jazdy terenowej, dzięki czemu zyskał również slangową nazwę Kaczka.

Najsłabszym punktem Tatry 805 były jednoobwodowe hydrauliczne hamulce bębnowe bez wspomagania. Efekt hamowania był niewystarczający, szczególnie przy hamowaniu obciążonego pojazdu z wyższych prędkości lub przy pokonywaniu długich zjazdów, gdy efekt hamowania silnikiem był niewystarczający.

Tatra 805 była podstawową ciężarówką armii czechosłowackiej. Na podwoziu Tatra 805 były montowane różne zabudowy: skrzyniowe, warsztatowe, radiostacje i pelengatory, sanitarki, małe cysterny na wodę, chemikalia lub paliwa, powstała także wersja dla wojsk spadochronowych z obniżonym płóciennym dachem kabiny kierowcy. Tatra 805 służyła także jako holownik kuchni polowych, lekkich działek przeciwlotniczych, itp.. Tatra 805 znalazła także zastosowania cywilne. Pracowała z zabudową śmieciarki i zamiatarki miejskiej, w trudnym górskim terenie jako karetka, samochód z zabudową gaśniczą, po wycofaniu ich ze służby wojskowej masowo były przerabiane na wywrotki służące do rozwożenia węgla i rozmaitych prac budowlanych, wersja furgon pracowała w zaopatrzeniu. Tatra 805 z demobilu była masowo używana przez Ochotnicze Straże Pożarne. Tatra 805 mikrobus była przeważnie lakierowana na srebrny kolor, była wykorzystywana w wytwórniach filmowych. Różne specjalne wersje mikrobusów T 805 brały udział w wielu wyprawach badawczych i eksploracyjnych na całym świecie.

Na podwoziu Tatry 805 w latach 1958 - 1959 w zakładach AZNP Mlada Boleslav został zaprojektowany prototypowy lekki pojazd opancerzony OA-82 Jarmila. Powstało kilka lub kilkanaście egzemplarzy.

Obecnie różne wersje samochodu Tatra 805 można spotkać na zlotach sprzętu wojskowego, a także na spotkaniach właścicieli samochodów Tatra. Wielu kierowców jeździ nimi również w zawodach terenowych, gdzie te zmodyfikowane Tatry 805 należą do najlepszych w swojej kategorii.

Dane techniczne
Producent: Tatra n. p., Koprzywnica, Czechosłowacja
AZNP Skoda, Mlada Boleslav, Czechosłowacja
ZVIL Skoda, Pilzno, Czechosłowacja
AZKG Praga, Praga Wysoczany, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1952-1960
Wyprodukowanych: 13 624 egz. (7214 egz. Koprzywnica, 6110 egz. Mlada Boleslav, 300 egz. Pilzno)
Typy nadwozi: skrzyniowy
skrzyniowy tropikalny
furgon
podwozie do zabudowy
pożarniczy
Liczba miejsc: 2
Silnik: benzynowy, wolnossący, widlasty o kącie rozwarcia 90°, 8-cylindrowy, z rozrządem OHV, chłodzony powietrzem
Układ zasilania: dwugardzielowy gaźnik Solex 30 UAAIP
Kolejność zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Smarowanie: obiegowe z dwoma pompami oleju z zamykanymi (zima) dwoma chłodnicami oleju,
Pojemność skokowa: 2545 ccm
Średnica cylindra: 75 mm
Skok tłoka: 72 mm
Moc maksymalna: 75 KM (55 kW) przy 4200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 150 Nm przy 2600 obr./min
Stopień sprężania: 6,5
Sprzęgło: suche, jednotarczowe, sterowane hydraulicznie
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa, niesynchronizowana, 2-stopniowy reduktor terenowy z przystawką zdania mocy, przełożenie reduktora - 1:1.157, 1:2.45
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza wszystkie koła (4×4, napęd na przednią oś dołączany)
Most napędowy przedni: dwie wahliwe półosie zawieszone na drążkach skrętnych,
Most napędowy tylny: dwie wahliwe półosie zawieszone na drążkach skrętnych i centralnej rurze, blokada mechanizmu różnicowego,
przełożenie przekładni głównych - 1:3.15
Długość: 4720 mm
Szerokość: 2195 mm
Wysokość: 2365 mm
2600 mm (z opończą)
Rozstaw osi: 2700 mm
Rozstaw kół przednich: 1600 mm
Rozstaw kół tylnych: 1600 mm
Prześwit: 400 mm
Kąt natarcia: 46°
Kąt zejścia: 52°
Masa własna: 2750 kg
Ładowność: 1500 kg (przy drążkach skrętnych ø 41 mm)
2250 kg (przy drążkach skrętnych ø 44 mm)
Masa całkowita: 4450 kg (przy drążkach skrętnych ø 41 mm)
5150 kg (przy drążkach skrętnych ø 44 mm)
Dopuszczalna masa holowanej przyczepy: 2000 kg
Pojemność układu smarowania: 6,5 L
Instalacja elektryczna: 12 V Pal Magneton, akumulator 75 Ah
Hamulce: jednoobwodowe hydrauliczne bębnowe na wszystkie koła, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
Obręcze: stalowe 7×16"
Ogumienie: 10.5×16"
Zawieszenie: niezależne na drążkach skrętnych o średnicy ø 41 mm lub ø 44 mm
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Zużycie paliwa: 20-25 L/100 km


(C) Wikipedia.org
TatraPortal.sk
Tatra-Club.com
Letheko.pl
ArmedConflicts.com
Autos-Photos Jacques-Leretrait.blogspot.com
SEJFER at Youtube.com
Kaufi 1977 at Youtube.com
Lacz6 at Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 16.08.2023, 22:17
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018