Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 7:40




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1967-1982 Tatra 813 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post 1967-1982 Tatra 813
podwozie przedprototypu
Image TatraPortal.sk
Image Truck-Encyclopedia.com
Image ArmedConflicts.com

Prototypy T813 Kolos
Image
Image TatraPortal.sk

Prototypy T813 6×6
Image
Image
Image
Image
Image TatraPortal.sk

Prototypy T813 NT 4×4 (rozstaw osi 3700 mm)
Image
Image TatraPortal.sk

Prototypy T813 NT 4×4 (rozstaw osi 3500 mm)
Image
Image TatraPortal.sk

Prototypy T813 6×6 Wywrotka
Image
Image
Image TatraPortal.sk


T813 Kolos
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image
Image
Image TatraPortal.sk
Image 40ton.net
Image Truck-Encyclopedia.com
Image
Image
Image ArmedConflicts.com
Image Valka.cz

T813 6×6
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image
Image TatraPortal.sk

T813 8×8
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image TatraPortal.sk

T813 8×8 Wywrotka
Image
Image
Image
Image
Image TatraPortal.sk

T813 NT 4×4 (rozstaw 3700 mm)
Image
Image
Image TatraPortal.sk

T813 NT 4×4 (rozstaw osi 3500 mm)
Image TatraPortal.sk

T813 TP 8×8
Image TatraPortal.sk

T813 AD125 4×4
Image
Image Wikipedia.org

AM-50 (most samobieżny)
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com

RM-70 Grad (wyrzutnia rakiet)
Image
Image Wikipedia.org
Image
Image TatraPortal.sk

Tajfun (wyrzutnia rakiet)
Image Wikipedia.org

Dana wz. 1977
Image Wikipedia.org
Cytuj:
Tatra 813 to ciężki samochód ciężarowy produkcji czechosłowackiej. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1967 roku, a zakończono w 1982 roku, w odmianach napędu: 4×4, 6×6 i 8×8, znajdowała liczne zastosowania cywilne i wojskowe. Następcą była Tatra 815.

Produkowane wersje:
• Tatra T813 "KOLOS" 8x8 - ciężki holownik wojskowy
• Tatra T813 6x6 - ciężki holownik cywilny
• Tatra T813 S1 8x8 - ciężka wywrotka
• Tatra T813 8x8 - wersja podwoziowa do zabudów specjalistycznych
• Tatra T813 NT i NTH 4x4 - ciągniki siodłowe i holowniki do zastosowań specjalnych
• Tatra T813 AD125 4×4 - żuraw samojezdny
• Tatra T813 TP 4×4 - ciągnik o skróconym rozstawie osi 3500 mm
• RM-70 Grad - wyrzutnia rakiet
• Tajfun - wyrzutnia rakiet
• AM-50 - most samobieżny

Dane techniczne
Producent: Tatra n. p., Koprzywnica, Czechosłowacja
Segment: ciężka ciężarówka
Prototypy: 1962
Okres produkcji: 1967-1982
Wyprodukowanych: 11 751 egz.
Typy nadwozi: skrzyniowy, skrzyniowy z wydłużoną kabiną, wywrotka, ciągnik siodłowy, holownik do zastosowań specjalnych, podwozie do zabudowy
Kabina kierowcy: cabover krótka, z niezależnym ogrzewaniem
cabover długa, z niezależnym ogrzewaniem
cabover opancerzona, z niezależnym ogrzewaniem
Silniki: typu T930-31E, wysokoprężny, widlasty o kącie rozwarcia 75°, 12-cylindrowy, z rozrządem OHV, chłodzony powietrzem
Układ zasilania: wtrysk bezpośredni
Kolejność wtrysku: 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12
Pojemność skokowa: 17 643 ccm
Średnica cylindra: 120 mm
Skok tłoka: 130 mm
Moc maksymalna: 270 KM (198,6 kW) przy 2000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 990 Nm przy 1300 obr./min
Stopień sprężania: 16,5
Sprzęgło: suche, trójtarczowe, z hydraulicznym wspomaganiem podciśnieniowym (T813 Kolos, 6×6, 8×8, AD125, NT 4×4)
suche, dwutarczowe, z hydraulicznym wspomaganiem podciśnieniowym (T813 S1 8×8)
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa, biegi 2-5 synchronizowane, 2×2-stopniowy reduktor (20+4) (T813 Kolos, 6×6)
Układ napędowy: 4×4
6×6
8×8
Długość: 8800 mm (T813 Kolos)
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2780 mm (T813 Kolos)
Rozstaw osi: 1650+2200+1450 mm (T813 Kolos)
1650+2700 (T813 6×6)
1650+3200+1450 mm (T813 8×8)
1650+2800+1450 mm (T813 S1 8×8)
3700 mm (T813 NT, NTH 4×4)
3500 mm (T813 TP 4×4)
Rozstaw kół przednich: 2050/2050 mm (T813 Kolos)
1900/1900 mm (T813 6×6, S1 8×8, 8×8)
2030/2030mm (T813 NT, NTH 4×4)
Rozstaw kół tylnych: 2000 mm (T813 Kolos)
1950 mm (T813 6×6, S1 8×8, 8×8)
1990 mm (T813 NT, NTH 4×4)
Prześwit: 380 mm (T813 Kolos, 6×6)
330 mm (T813 8×8, S1 8×8)
300 mm (T813 NT, NTH)
Kąt natarcia: 35°
Kąt zejścia: 37°
Masa własna: 14 000 kg (T813 Kolos)
21 050 kg (T813 6×6)
15 000 kg (T813 S1 8×8)
7 000 kg (T813 NT, NTH 4×4)
Ładowność: 8200 kg
Masa całkowita: 22 200 kg (T813 Kolos)
22 000 kg (T813 6×6)
36 000 kg (T813 8×8, S1 8×8)
Masa holowanej przyczepy: 65 000 kg (T813 Kolos)
100 000 kg (T813 6×6)
32 000 kg (T813 NT, NTH 4×4)
Masa dopuszczalna zestawu: 79 000 kg (T813 Kolos)
121 050 kg (T813 6×6)
39 000 kg (T813 NT, NTH 4×4)
Pojemność zbiornika paliwa: 260 L
Instalacja elektryczna: 24 V
Koła: 12.25×22.5"
13×22.5"
14×22.5"
Ogumienie: 16×22.5"
18×22.5"
Zawieszenie: niezależne z półosiami wahliwymi
Hamulce: bębnowe, pneumatyczne, trójobowodowe (jeden obwód do przyczep/naczep) na wszystkie koła, retarder, hamulec ręczny mechaniczny
Prędkość maksymalna: 80 km/h (na drodze)
Zużycie paliwa: od 44 L/100 km (średnio)
Zasięg: 650 km (na drodze)
150-300 km (w terenie)
Brody (głęb.): 140 cm
Rowy (szer.): 150 cm
Ściany (wys.): 60 cm
Kąt podjazdu: 15,1% (T813 6×6 zestaw 121 t)
45°
Przechył boczny: 30°
Wyciągarka: bębnowa z hamulcem bębnowym, o uciągu 98 kN z liną zwiniętą, 176,5 kN z liną rozwiniętą, lina o średnicy 22,4 mm i długości 60 m
Poprzednik: Tatra 141
Następca: Tatra 815
Modele pokrewne: AM-50
RM-70 Grad
Tajfun
samobieżna armatohaubica Dana wz. 1977
Użytkownicy: Czechosłowacja, NRD, Polska, Rumunia, Irak, Libia, Indie, Kambodża

(C) TatraPortal.sk
Truck-Encyclopedia.com
ArmedConflicts.com
Wikipedia.org
Valka.cz
Tatra-Club.com
40ton.net
Flickr.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 14.09.2023, 18:58
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018