Pon, 22.04.2024, 21:14
Jelcz 422 to druga generacja samochodów ciężarowych Jelcz serii "400", następcy rodziny Jelcz 410. Wraz z wprowadzeniem do produkcji nowej rodziny samochodów ciężarowych wprowadzono w nich nowe podzespoły. W palecie silników oprócz zmodernizowanych jednostek WSK Mielec znalazł się także Detroit Diesel Series 60 wraz z 12 biegową skrzynią Eaton, który miał zachęcić do kupna klientów zagranicznych. Po dość dobrych opiniach na temat silnika Series 60 wprowadzono do sprzedaży także tańszy wariant z silnikiem Steyr WD 615, a jako opcję dla skrzyń FPS wprowadzono skrzynie biegów ZF z 16 przełożeniami. Po przejęciu Jelcza w 1995 roku przez Zasada Group wprowadzono także do produkcji pojazdy z silnikiem Mercedes-Benz OM 441 LA. Jednocześnie modernizowano stare jednostki napędowe, czego ukoronowaniem był silnik WSK Mielec MD111E spełniający wymagania normy emisji spalin Euro 2. W związku z wprowadzeniem normy emisji spalin Euro 3, zrewidowano istniejącą paletę silnikową i na przełomie lat 1999/2000 wprowadzono do sprzedaży jednostki Iveco Aifo. Pozostałe silniki praktycznie zostały wycofane z oferty.
W zależności od silnika wyróżniano modele 422, 423, 424, 425, a ponadto model 442 różniący się napędem 4x4, używany głównie do specjalistycznych zabudów, np. pożarniczych.
Dane techniczne
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz-Laskowice, Polska
Segment: samochód ciężarowy średniej ładowności
Prototypy: 1984
Okres produkcji: …
Wyprodukowanych: …
Typy nadwozi: skrzyniowy (S 422)
podwozie pod zabudowę (P 422)
ciągnik siodłowy (C 422)
Kabina kierowcy: typu 134 R (krótka), wagonowa, o konstrukcji skorupowej, 2-3-miejscowa, odchylana hydraulicznie o kąt 60°, zawieszona nad silnikiem na elementach metalowo-gumowych z amortyzatorami teleskopowymi
typu 136 R (długa, 2-miejscowa, z 2 leżankami
Ogrzewanie kabiny: cieczą, zależne, nagrzewnice z wentylatorami
Przewietrzanie kabiny: za pomocą opuszczanych szyb okien w drzwiach, klapy w dachu oraz wentylatorów nagrzewnic
Silniki: wysokoprężne, rzędowe 6-cylindrowe, chłodzony cieczą
WSK Mielec SW680, 242 KM
WSK Mielec SW680, 260 KM
WSK Mielec SWT11, 272 KM
WSK Mielec SWT11, 290 KM
WSK Mielec MD111E: 320 KM Euro 2
Detroit Diesel Series 60, 400 KM
Detroit Diesel Series 60, 425 KM Euro 2
Steyr WD 615, 306 KM
Steyr WD 615, 316 KM
Steyr WD 615, 320 KM Euro 1
Mercedes-Benz OM 441 LA, 340 KM Euro 2
Iveco Aifo, 239 KM Euro 2/3
Iveco Aifo, 345 KM Euro 2/3
Iveco Aifo, 375 KM Euro 2/3
Iveco Aifo, 430 KM Euro 2/3
Układ zasilania: wtrysk paliwa, wolnossący
wtrysk paliwa, turbosprężarka
Pojemność skokowa: 11 100 ccm (SW680)
Średnica cylindra: … mm
Skok tłoka: … mm
Moc maksymalna: 239 KM
242 KM
260 KM
272 KM
290 KM
306 KM
316 KM
320 KM
340 KM
345 KM
375 KM
400 KM
425 KM
430 KM
Sprzęgło: cierne, jednotarczowe, sterowane mechanicznie ze wspomaganiem pneumatycznym
Skrzynia biegów: FPS Tczew S6-90, manualna 6-biegowa, synchronizowana, z przystawką wyprowadzenia mocy P70/N70
FPS Tczew TS12-90
FPS Tczew TS12-100
Eaton TSO 15612A
ZF 16S-130
ZF 16S-151
Układ napędowy: silnik umieszczony z przodu pojazdu, klasyczny 4×2
Długość: 7216 mm (P 422)
Szerokość: 2460 mm (P 422)
Wysokość: 3030 mm (P 422)
Rozstaw osi: 4100 mm (P 422)
3800 mm (C 422)
Rozstaw kół przednich: 1940 mm (P 422)
1957 mm (C 422)
Rozstaw kół tylnych: 1825 mm (P 422)
1800 mm (C 422)
Wznios siodła: 1355 mm (C 422)
Masa własna: 7000-8000 kg
Ładowność: 9000-11 000 kg
Masa całkowita: 16 000 kg (P 422)
Dopuszczalny nacisk na siodło: 9000 kg (C 422)
Dopuszczalna masa całkowita zestawu z naczepą: 38 000 kg (C 422)
Układ kierowniczy: FMS Szczecin 8065, śrubowo-kulkowy, z integralnym wspomaganiem hydraulicznym
Oś przednia: JZS, oś sztywna o nośności 6,5 t (P 422)
Oś tylna: Raba 018.44, napędowa o kołach bliźniaczych, sztywny most z blokadą mechanizmu różnicowego, o przełożeniu całkowitym 6,68 (P 422)
Zawieszenie: zależne, sztywny most, podłużne półeliptyczne resory piórowe, wahacze, amortyzatory teleskopowe, stabilizatory mechaniczne
Hamulce: pneumatyczne, dwuobwodowe, z automatyczną regulacją siły hamowania osi tylnej, z instalacją do podłączenia dwuobwodowego hamulca przyczepy, hamulec ręczny pneumatyczny, zwalniający sprężyny siłowników osi tylnej, hamulec silnikowy pneumatyczny, odcinający wtrysk paliwa i dławiący przepływ spalin w układzie wydechowym
Prędkość maksymalna: 85 km/h (P 422 SW680)
Zużycie paliwa: 33,5 L/100 km (C 422)
Poprzednik: Jelcz 415
Jelcz 417