Obecny czas: Nie, 05.05.2024, 0:56




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
JZS Jelcz 422 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7506
Miejscowość: Warszawa
Post JZS Jelcz 422
Jelcz S 422
Image
Image
Image
Image
Image
Image Grzegorz-Fortuna.xaa.pl

Jelcz P 422 z zabudową gaśniczą
Image Wikipedia.org

Jelcz P 422 z zabudową polewaczki
Image Wikipedia.org

Jelcz P 422 z zabudową beczkowozu
Image TWB PhotoTrans.eu

Jelcz C 422
Image Facebook.com/Samochody i autobusy marki Jelcz
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image 40ton.net
Image Truck-Spotters.eu
Cytuj:
Jelcz 422 to druga generacja samochodów ciężarowych Jelcz serii "400", następcy rodziny Jelcz 410. Wraz z wprowadzeniem do produkcji nowej rodziny samochodów ciężarowych wprowadzono w nich nowe podzespoły. W palecie silników oprócz zmodernizowanych jednostek WSK Mielec znalazł się także Detroit Diesel Series 60 wraz z 12 biegową skrzynią Eaton, który miał zachęcić do kupna klientów zagranicznych. Po dość dobrych opiniach na temat silnika Series 60 wprowadzono do sprzedaży także tańszy wariant z silnikiem Steyr WD 615, a jako opcję dla skrzyń FPS wprowadzono skrzynie biegów ZF z 16 przełożeniami. Po przejęciu Jelcza w 1995 roku przez Zasada Group wprowadzono także do produkcji pojazdy z silnikiem Mercedes-Benz OM 441 LA. Jednocześnie modernizowano stare jednostki napędowe, czego ukoronowaniem był silnik WSK Mielec MD111E spełniający wymagania normy emisji spalin Euro 2. W związku z wprowadzeniem normy emisji spalin Euro 3, zrewidowano istniejącą paletę silnikową i na przełomie lat 1999/2000 wprowadzono do sprzedaży jednostki Iveco Aifo. Pozostałe silniki praktycznie zostały wycofane z oferty.

W zależności od silnika wyróżniano modele 422, 423, 424, 425, a ponadto model 442 różniący się napędem 4x4, używany głównie do specjalistycznych zabudów, np. pożarniczych.

Dane techniczne
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz-Laskowice, Polska
Segment: samochód ciężarowy średniej ładowności
Prototypy: 1984
Okres produkcji: …
Wyprodukowanych: …
Typy nadwozi: skrzyniowy (S 422)
podwozie pod zabudowę (P 422)
ciągnik siodłowy (C 422)
Kabina kierowcy: typu 134 R (krótka), wagonowa, o konstrukcji skorupowej, 2-3-miejscowa, odchylana hydraulicznie o kąt 60°, zawieszona nad silnikiem na elementach metalowo-gumowych z amortyzatorami teleskopowymi
typu 136 R (długa, 2-miejscowa, z 2 leżankami
Ogrzewanie kabiny: cieczą, zależne, nagrzewnice z wentylatorami
Przewietrzanie kabiny: za pomocą opuszczanych szyb okien w drzwiach, klapy w dachu oraz wentylatorów nagrzewnic
Silniki: wysokoprężne, rzędowe 6-cylindrowe, chłodzony cieczą
WSK Mielec SW680, 242 KM
WSK Mielec SW680, 260 KM
WSK Mielec SWT11, 272 KM
WSK Mielec SWT11, 290 KM
WSK Mielec MD111E: 320 KM Euro 2
Detroit Diesel Series 60, 400 KM
Detroit Diesel Series 60, 425 KM Euro 2
Steyr WD 615, 306 KM
Steyr WD 615, 316 KM
Steyr WD 615, 320 KM Euro 1
Mercedes-Benz OM 441 LA, 340 KM Euro 2
Iveco Aifo, 239 KM Euro 2/3
Iveco Aifo, 345 KM Euro 2/3
Iveco Aifo, 375 KM Euro 2/3
Iveco Aifo, 430 KM Euro 2/3
Układ zasilania: wtrysk paliwa, wolnossący
wtrysk paliwa, turbosprężarka
Pojemność skokowa: 11 100 ccm (SW680)
Średnica cylindra: … mm
Skok tłoka: … mm
Moc maksymalna: 239 KM
242 KM
260 KM
272 KM
290 KM
306 KM
316 KM
320 KM
340 KM
345 KM
375 KM
400 KM
425 KM
430 KM
Sprzęgło: cierne, jednotarczowe, sterowane mechanicznie ze wspomaganiem pneumatycznym
Skrzynia biegów: FPS Tczew S6-90, manualna 6-biegowa, synchronizowana, z przystawką wyprowadzenia mocy P70/N70
FPS Tczew TS12-90
FPS Tczew TS12-100
Eaton TSO 15612A
ZF 16S-130
ZF 16S-151
Układ napędowy: silnik umieszczony z przodu pojazdu, klasyczny 4×2
Długość: 7216 mm (P 422)
Szerokość: 2460 mm (P 422)
Wysokość: 3030 mm (P 422)
Rozstaw osi: 4100 mm (P 422)
3800 mm (C 422)
Rozstaw kół przednich: 1940 mm (P 422)
1957 mm (C 422)
Rozstaw kół tylnych: 1825 mm (P 422)
1800 mm (C 422)
Wznios siodła: 1355 mm (C 422)
Masa własna: 7000-8000 kg
Ładowność: 9000-11 000 kg
Masa całkowita: 16 000 kg (P 422)
Dopuszczalny nacisk na siodło: 9000 kg (C 422)
Dopuszczalna masa całkowita zestawu z naczepą: 38 000 kg (C 422)
Układ kierowniczy: FMS Szczecin 8065, śrubowo-kulkowy, z integralnym wspomaganiem hydraulicznym
Oś przednia: JZS, oś sztywna o nośności 6,5 t (P 422)
Oś tylna: Raba 018.44, napędowa o kołach bliźniaczych, sztywny most z blokadą mechanizmu różnicowego, o przełożeniu całkowitym 6,68 (P 422)
Zawieszenie: zależne, sztywny most, podłużne półeliptyczne resory piórowe, wahacze, amortyzatory teleskopowe, stabilizatory mechaniczne
Hamulce: pneumatyczne, dwuobwodowe, z automatyczną regulacją siły hamowania osi tylnej, z instalacją do podłączenia dwuobwodowego hamulca przyczepy, hamulec ręczny pneumatyczny, zwalniający sprężyny siłowników osi tylnej, hamulec silnikowy pneumatyczny, odcinający wtrysk paliwa i dławiący przepływ spalin w układzie wydechowym
Prędkość maksymalna: 85 km/h (P 422 SW680)
Zużycie paliwa: 33,5 L/100 km (C 422)
Poprzednik: Jelcz 415
Jelcz 417

(C) Grzegorz-Fortuna.xaa.pl
Wikipedia.org
TWB PhotoTrans.eu
Facebook.com/Samochody i autobusy marki Jelcz
40ton.net
Truck-Spotters.eu
Połomski Wojciech - Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1984-1989; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2013

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 22.04.2024, 21:14
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018