Wikipedia.org
40ton.net
OpisyBroni.pl
Flickr.com
Cytuj:
Star 944 jest to polski terenowy samochód ciężarowy, produkowany przez przedsiębiorstwo Star Trucks w Starachowicach na potrzeby Wojska Polskiego. Następca samochodu Star 744, mający również częściowo zastąpić samochody Star 266. Premiera nowego pojazdu odbyła się w roku 1999.
Służba w Siłach Zbrojnych
Istniały zasadnicze odmiany 944K z kabiną krótką dzienną i 944DK z kabiną długą czterodrzwiową. Stosowane były zabudowy skrzyniowe lub specjalne. W 2000 roku Wojsko Polskie zakupiło 3 ciężarówki tego modelu, w 2001 roku 81, w 2002 roku 185, w 2003 roku 120, w 2004 roku 197, w 2005 roku 169, w 2006 roku 155. Star 944 stał się podstawowym nowo kupowanym samochodem służącym do transportu żołnierzy, uzupełniając dotychczas najliczniejsze Stary 266, w mniejszym zakresie służył jako podwozie do zabudów specjalnych. Mimo systematycznych zakupów przez polskie siły zbrojne, w stosunkowo największych ilościach spośród samochodów ciężarowych, koncern MAN zdecydował jednak o zakończeniu montażu ciężarówek własnej konstrukcji zakładów Star do 2007 roku. W 2007 roku wojsko odebrało ostatnie 55 samochodów.
Star 944 Hiena
Na potrzeby misji w Iraku w roku 2004 rozpoczęto pracę nad modernizacją ciężarówką Star. Nową wersję przystosowaną do patroli bojowych oznaczono jako Star 944 Hiena.
Podstawową modyfikacją było wprowadzenie uzbrojenia – wkm NSW kal. 12,7 mm. Karabin umieszczono na słupowej podstawie zamocowanej w przedniej części skrzyni ładunkowej. Wraz z podstawą wprowadzono siedzisko dla strzelca oraz mocowania na skrzynki z amunicją. Ponadto pojazd przystosowano do przewozu drużyny piechoty – w tylnej części skrzyni zamocowano ławki dla żołnierzy (siedzących plecami do siebie). Wprowadzono, także częściowe opancerzenie – zamocowano stalowe (wzmocnione kompozytem) osłony chroniące przed lekkimi minami, a także częściowo przed pociskami z broni strzeleckiej i odłamkami. Dno skrzyni, podłogę oraz drzwi szoferki wyłożono wykładziną LIM-3. Ponadto zastosowano malowanie w barwach pustynnych.
Star 944P
Star 944P jest wersją Stara 944 z zamontowanym specjalnym opancerzeniem na poziomie 1 STANAG 4569. Wariant ten powstał w 3. Okręgowych Warsztatach Technicznych z Nowego Dworu Mazowieckiego w latach 2007–2008. Dużą część rozwiązań zapożyczono z zaprezentowanego na targach MSPO 2007 zestawu przeciwlotniczego Hibneryt-P, gdzie wykorzystano opancerzoną wersję ciężarówki Star 266M.
Pod koniec 2007 roku opracowany prototyp został poddany testom trakcyjnym w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Wyniki tych prób wypadły obiecująco, ze względu na dużą moc silnika osiągi pojazdu znacząco nie spadły. W późniejszym czasie pojazd poddano ocenie wytrzymałości balistycznej, polegającym wyłącznie na teoretycznym określeniu wytrzymałości opancerzenia.
Pozytywne wyniki testów spowodowały zamówienie w 3 OWT 20 samochodów Star 944P. Dwanaście z nich skierowano do PKW Afganistan, zaś dwa do PKW Czad.
Dane techniczne
Producent: Fabryka Samochodów Ciężarowych, Starachowice, Polska
Segment: samochód ciężarowy terenowy
Zaprezentowany: 1999
Okres produkcji: 2000-2007
Wyprodukowanych: 965 egz.
Typy nadwozi: skrzyniowy
Liczba miejsc: 2
Silniki: typu MAN D 0824 LFG 01, wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa: 4600 ccm
Moc maksymalna: 155 KM (114 kW) przy 2400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 580 Nm przy 1600 obr./min
Skrzynia biegów: manualna 6-biegowa, reduktor z biegiem terenowym i blokadą mechanizmu różnicowego między-osiowego.
Układ napędowy: 4×4
Długość: 6370 mm
Szerokość: 2540 mm
Wysokość: 3250 mm
Masa własna: 5700 kg
Ładowność: 4000 kg
3000 kg (w terenie)
Ogumienie: 12,5 R20
Osie: Mosty napędowe z blokadami i zwolnicami w piastach kół
Głębokość brodzenia: 120 cm
Kąt podjazdu: 39°
Przechył boczny: 37°
Wyciągarka: o uciągu 5400 kg
Poprzednik: Star 744
Następca: Star 1444
(C) Wikipedia.org
40ton.net
OpisyBroni.pl
Flickr.com