Obecny czas: Czw, 23.11.2017, 19:33




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 
Reklama 

1972-1995 Tarpan 233 / 235 / 237 / 239D 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5866
Miejscowość: Warszawa
Post 1972-1995 Tarpan 233 / 235 / 237 / 239D
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=72fcMiJqlvw

W grudniu 1972 roku bramy WZNS opuszcza pierwsza seria 25 sztuk wykonanych tu samochodów, już pod nazwą Tarpan. W kwietniu 1973 roku WZNS zostają przyłączone do Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie jako Zakład Samochodów Rolniczych. Naprawy samochodów dużej ładowności zostają przeniesione do innych wyspecjalizowanych zakładów. Rozpoczęto prace adaptacyjne niezbędne do nowej produkcji. Należało powiększyć lakiernię i przygotować linię zgrzewania nadwozia.

Badania eksploatacyjne pierwszych samochodów oraz wymagania technologiczne spowodowały konieczność wprowadzenia szeregu zmian w konstrukcji tego pojazdu. W wyniku pierwszej modernizacji zmienił się nieco wygląd samochodu. Wprowadzono przedni zderzak, nowe lampy kierunkowskazów przednich (z PF 125p) i nową węższą atrapę nie osłaniającą już reflektorów. W reflektorach wprowadzono dwustopniową regulację wysokości snopa światła w zależności od obciążenia pojazdu.

W nadwoziu zlikwidowano zewnętrzne krawędzie spawalnicze. Stosowane dotychczas klamki przyciskowe zastąpiono klamkami z PF 125p. We wnętrzu nadwozia poprawiono kształt przednich foteli, zmieniono zestaw wskaźników oraz długość i kąt pochylenia kolumny kierownicy. W tylnym zawieszeniu zastosowano amortyzatory teleskopowe. Masa własna pojazdu wzrosła do 1320 kg. W 1973 r. wykonano 250 szt. Tarpanów, a w roku następnym już 1582 szt. Alternatywnie stosowano silniki typu M20 i S-21 (o mocy 51,5 kW). Dalsze lata również charakteryzują się dużym wzrostem produkcji - w 1975 r. wyprodukowano 2760 Tarpanów, w rok później 3941 szt.

Od 1 lipca 1975 roku producent Tarpanów uzyskuje niezależność i działa dalej pod nazwą Fabryka Samochodów Rolniczych. Podjęto też decyzję o rozbudowie Fabryki i włączeniu w jej skład kilku zakładów będących dotąd głównie kooperantami dla FSR m.in. w Gnieźnie, Swarzędzu i Złotowie.

Zakładowe biuro konstrukcyjne opracowało kolejną modernizację samochodu Tarpan oraz nowe wersje nadwoziowe. Indywidualne przednie fotele pasażerów zastąpiono dwuosobową odchylaną kanapą. Samochody otrzymały nowy wystrój tablicy rozdzielczej. Wprowadzono wiele zespołów wyposażenia elektrycznego zunifikowanych z rodziną Polskich Fiatów. Część schodów wyposażono w nowe 4-biegowe skrzynie przekładniowe (wykonane w FSO). Na życzenie klientów w niektórych Tarpanach montowano mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego, ułatwiającą jazdę w trudnym terenie.

Blachy nadwozi Tarpana od 1976 r. wykonywane są na prasach. Pierwszą nową odmianą Tarpana 233 pick-up był z trzyosobową kabiną. Nadwozie tego samochodu powstało przez skrócenie kabiny. Skrzynia ładunkowa osłonięta została brezentową opończą rozpiętą na rurowych pałąkach. Masa własna tej wersji wynosiła 1270 kg. Pierwsze egzemplarze w wersji pick-up wykonano w 1975 r. lecz produkcję seryjną rozpoczęto w sierpniu 1976 r. Tarpan w wersji kombi ma całkowicie obudowaną przestrzeń ładunkową. W tym modelu zachowano przesuwną ściankę. W tylnej ścianie umieszczono drzwi ze stałym oknem. Były one zawieszone na górnej krawędzi, a w położeniu otwartym utrzymywały je specjalne drążki skrętne znajdujące się między zawiasami. W układzie napędowym wprowadzono dzielony wał napędowy. Masa własna tej wersji wynosiła 1370 kg, a jej ładowność była o 100 kg mniejsza od pick-upa.

Produkcję Tarpana 233 kombi rozpoczęto w październiku 1976 r. W 1975 podpisano pierwszy kontrakt eksportowy na samochody Tarpan. W latach 1975-1976 sprzedano 450 szt. tych samochodów do Grecji. Następnym krajem, który kupił Tarpany był Iran.
W FSR opracowano także konstrukcję jednoosiowej przyczepy bagażowej przystosowanej do Tarpana. Miała ona ładowność 400 kg, a do budowy jej skrzyni wykorzystano wytłoczki nadwozia Tarpana.

W końcu kwietnia 1977 r. z taśmy montażowej FSR zjechał samochód Tarpan z nr 10000. W tym samym w FSR zbudowano prototyp Tarpana wyposażonego w nowy krajowy silnik 4C90 o zapłonie samoczynnym. Ten czterocylindrowy silnik opracowano i wykonano w Wytwórni Silników Wysokoprężnych w Andrychowie. Przy objętości skokowej 2417 cm3 i stopniu sprężania 20,6 osiągał on moc 51,5 kW przy 4200 obr/min. Badano też Tarpany wyposażone w zespół napędowy pochodzący z Polskiego Fiata 125p/ 1500.

Podjęto również prace nad zmodernizowanym Tarpanem, któremu nadano oznaczenie 235. Podstawowym założeniem było zwiększenie ładowności samochodu do 1000 kg.
Opracowano nową konstrukcję ramy nośnej oraz nowe zależne zawieszenie kół przednich. Sztywna belka osi wsparta została na dwóch wzdłużnych resorach piórowych. Rozstaw kół przednich zwiększono 0 95 mm. Zmiany objęty również wygląd zewnętrzny pojazdu. Samochód otrzymał nową atrapę, inny kształt błotników przednich i pokrywy silnika, nową szybę przednią oraz nowy zderzak przedni, w którym zamocowano lampy kierunkowskazów od PF 126p. Z tego samochodu przejęto także lampy kierunkowskazów bocznych i klamki zewnętrzne. Z tyłu nadwozia zamocowano zderzaki narożnikowe.

Samochód Tarpan 235 zaprezentowano na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1978 roku. Produkcja Tarpanów nadal wzrastała, w 1977 r. wykonano ich 5033 sztuk, a w rok później 6000 sztuk.

Dane techniczne:
Producent: Fabryka Samochodów Rolniczych, Poznań, Polska
Okres produkcji: 1972-1983
Silnik: M-20 lub S-21, rzędowy, 4-cylindrowy, SV lub OHV, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 2120 ccm
Moc maksymalna: 52 kW (70 KM)
Napęd: klasyczny-tylny
Skrzynia biegĂłw: 3- lub 4-biegowa manualna
Długość: 4322 mm
Szerokość: 1750 mm
Wysokość: 1840 mm
Masa własna: 1320 kg


(C) Auta-prl.pl
Tarpan.flog.pl
Nysavan.mojeforum.net
Miniauto.1.forumer.com
Youtube.com


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Nie, 13.07.2014, 21:27, edytowano w sumie 1 raz

Nie, 21.08.2011, 19:02
Profil

Postów: 10
Samochód: VW Passat
Post Re: 1972 Tarpan 233
W tym wozie to chyba sam McGyver mieszał palce :D

_________________
http://oponywisniowski.pl/


Pon, 22.08.2011, 10:20
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20727
Miejscowość: Zgierz / Warszawa
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: 1972 Tarpan 233
Dobre!
Lubię ten model, ale to tak czysto peerelowska partyzantka w produkcji i konstrukcji... Nawet nie można o nim powiedzieć "gniostsa nie łamiotsa"...
Marzyło mi się mieć takiego oldtimera, ale z drugiej strony chyba zrobiłbym chętniej replikę Tarpana na bazie jakiejś aktualnej terenówki...

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Pon, 22.08.2011, 10:36
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 383
Miejscowość: BI
Samochód: Astra classic
Post Re: 1972 Tarpan 233
Jeździłem takim, najstarszą wersją z drewnianą paką i silnikiem 1,5 z df-a. Przeżycie niesamowite, mimo że był sprawny. Słąbe osiągi, niesamowity hałas, ciężko trafić w swój pas w porównaniu z nowoczesnymi autami, zawieszenie ... brak słów. Wrażenia? Zajefajnie było, mógłbym mieć coś takiego dla własnej radości

_________________
Opel astra classic 1,4 60 ospałych rumaków "asterix"
Java CZ 350 '84 "cezeta"


Pon, 19.09.2011, 20:18
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20727
Miejscowość: Zgierz / Warszawa
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: 1972 Tarpan 233
Image

Image
motor

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Śro, 08.08.2012, 10:04
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5866
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1972-1995 Tarpan 233 / 235 / 237 / 239D
1978-1983 Tarpan 235

Image
Image
Image
Cytuj:
Podjęto również prace nad zmodernizowanym Tarpanem, któremu nadano oznaczenie 235. Podstawowym założeniem było zwiększenie ładowności samochodu do 1000 kg. Opracowano nową konstrukcję ramy nośnej oraz nowe zależne zawieszenie kół przednich. Sztywna belka osi wsparta została na dwóch wzdłużnych resorach piórowych. Rozstaw kół przednich zwiększono o 95 mm. Zmiany objęły również wygląd zewnętrzny pojazdu. Samochód otrzymał nową atrapę, inny kształt błotników przednich i pokrywy silnika, nową szybę przednią oraz nowy zderzak przedni, w którym zamocowano lampy kierunkowskazów od PF 126p. Z tego samochodu przejęto także lampy kierunkowskazów bocznych i klamki zewnętrzne. Z tyłu nadwozia zamocowano zderzaki narożnikowe. Samochód Tarpan 235 zaprezentowano na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1978 roku , a do produkcji wprowadzono w 1980 roku.



1978-1995 Tarpan 237

Image
Image
Cytuj:
W 1977 roku FSR nawiązała współpracę z Filią Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej. Jej celem było zastosowanie w Tarpanie samoczynnie działającej mechanicznej blokady mechanizmu różnicowego w tylnym moście. Konstrukcja takiej blokady opracowana została przez dr. inż. Jana Dzidę. Już pod koniec 1978 roku pierwszy egzemplarz Tarpana z samoczynną blokadą rozpoczął jazdy próbne. Tarpany 237 produkowano do 1995 roku.

Silnik: typu 115C, rzędowy, OHV, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa: 1481 ccm
Moc maksymalna: 75 KM (55,2 kW) przy 5400 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 118 Nm przy 3200 obr/min
Skrzynia biegów: czterobiegowa, manualna, synchronizowana
Układ hamulcowy : hamulce bębnowe, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
Zawieszenie przednie : wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
Zawieszenie tylne : wzdłużne resory piórowy amortyzatory dźwigniowe
Wymiary (dł/szer/wys) : 4322 x 1990 x 1840 mm
•Prześwit : 190 mm
•Rozstaw kół (przód/tył) : 1402 / 1395 mm
•Rozstaw osi : 2700 mm
•Masa własna : 1300 kg
•Ładowność : 575 kg + 3 osoby kg
•Zużycie paliwa - 11,5 na 100km
•Prędkość maksymalna - 115 km/h
•Przyspieszenie 0-100 km/h : 42 s



1987-1995 Tarpan 239D

Image
Image
Image
Cytuj:
Zaprezentowany w 1986 roku przez Fabrykę Samochodów Rolniczych z Antoninka nowy model wyposażony w silnik wysokoprężny i zmodyfikowane zespoły (źródło: Motor 44/1986). Przeprowadzone 70 badania drogowe miesięcznika Motor (źródło: motor 46/1987) wykazały następujące

zalety: niskie zużycie paliwa, wygodna kabina, dobre oświetlenie drogi, nieskomplikowane zawieszenie przednie, pojemny zbiornik paliwa, funkcjonalna skrzynia ładunkowa,

oraz wady: głośna praca silnika, niekorzystne przełożenie skrzyni biegów, kłopotliwy do naprawy most tylny.

Nadwozie
zmienione zawieszenie przednie - resory piórowe - w terenie nie do zdarcia,
zmienione koła na 16 calowe, zamiast 15 calowych,
lusterka wsteczne typu bezpiecznego - w przypadku zawadzenia o sztywny przedmiot składają się wzdłuż kabiny; konstrukcja wspornika bardzo solidna; lekko zmniejszające,
nisko umieszczona skrzynia (0,78m) ułatwia załadunek; okute nadkola wchodzące częściowo do skrzyni tylko nieznacznie utrudniają jej wykorzystanie,
funkcjonalna plandeka opięta gumą na zdejmowanym stelażu - bardzo szybki demontaż i powtórne założenie; możliwość opuszczenia burt bocznych,
rurowe osłony lamp tylnych chroniące przed zniszczeniem podczas cofania oraz służące za podnóżki podczas wchodzenia na skrzynię,
koło zapasowe zamocowane na wysuwanej ramie upuszczanej na ziemię - rozwiązanie najlepsze z możliwych,

Kabina
wnętrze 3-osobowej kabiny jest bardzo przestronne - silnik znajduje się całkowicie przed kabiną; widoczność z miejsca kierowcy bardzo dobra z uwagi na dobre przeszklenie; powierzchnia oczyszczania wycieraczek - 70% całej szyby przedniej,
dźwignia zmiany biegów - bardzo krótki skok i bardzo delikatna praca,
tablica rozdzielcza - skromna ale wystarczająca w zupełności; rozmieszczenie przełączników funkcjonalne i intuicyjne; lampki sygnalizacyjne z regulacją jasności świecenia - praktyczne rozwiązanie zwłaszcza w nocy,
komfort jazdy byłby bardzo dobry gdyby nie nadmierny hałas silnika wysokoprężnego; jednak są to dźwięki o tonach niskich charakterystyczne dla wolnossącego diesla,
efektywne ogrzewanie kabiny oraz dobra praca dmuchawy,
wysoko umieszczone światła bardzo dobrze oświetlają drogę; światło cofania również poprawnie oświetla przestrzeń z tyłu,

Układ napędowy
doskonałe rozwiązanie konstrukcji zawieszenia jednostki napędowej - drgania dokuczliwe jedynie na wolnych obrotach, później praktycznie niezauważalne,
dostęp do silnika bardzo dobry: z wnętrza kabiny poprzez otwieraną pokrywę oraz z zewnątrz po podniesieniu pokrywy silnika, stojąc na zderzaku przednim,
jednostka napędowa D3.152UR/UR P-08 o pojemności 2502 cm³ z wtryskiem bezpośrednim,3-cylindrowa,stopień sprężania 16,5 bardzo ekonomiczna (6,9 l/100 km), 42 KM przy 2500 obr/min i aż 150,6 Nm przy 1200-1300 obr/min,
obroty biegu jałowego 750 +-25obr
zbiornik paliwa 55 dm³
masa własna/dopuszczalna 1625 kg/2550kg
kontrolne zużycie paliwa dm³/100km: przy 70 km/h: 6,9; przy 80 km/h: 9,0; w cyklu miejskim: 7,0
prędkość maksymalna - 83 km/h

Zawieszenie
zastąpienie wahaczy współpracujących ze sprężynami śrubowymi przez belkę sztywną z podłużnymi resorami piórowymi - maksymalne uproszczenie układu i wyeliminowanie licznych punktów smarowania; bardzo dobra stabilność pojazdu; kierowalność bez zastrzeżeń; zerwanie przyczepności kół na skutek zbyt gwałtownego manewrowania jest trudne nawet w czasie pokonywania płaskich zakrętów; resory piórowe z przodu i z tyłu sprawiają, że komfort podróżowania nie jest zbyt duży, jednak w terenie sprawują sie bardzo dobrze ze swoją sztywnością,
układ hamulcowy - hamulce bębnowe; skuteczność hamowania pojazdy próżnego dobra - po naładowaniu droga hamowania wydłuża się znacznie co jest dużym minusem,

Podsumowanie testu z 1987 roku (Jerzy Borkowski, Motor 46/1987):
„Podsumowując można śmiało powiedzieć jedno: szkoda, że pojazd ten nie będzie dalej udoskonalany. Należy mieć nadzieję, że jego następca, produkowany bardziej nowoczesnymi metodami, będzie równie użytecznym samochodem, dobrze dostosowanym do naszych warunków. Na razie Tarpan Diesel jako pojazd przeznaczony do użytkowania w różnych warunkach terenowych nie ma sobie równego w kraju."


(C) Classiccarcatalogue.com
Samochodymadeinpoland.fora.pl
Wikimedia.org
Fszm.pl


Nie, 13.07.2014, 21:26
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com